וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השם הטוב של יצחק תשובה יעמוד היום למבחן

מיכאל רוכוורגר

24.7.2011 / 10:43

תשובה גייס בשנים האחרונות כ-18 מיליארד שקלים באמצעות אג"ח, בעיקר בזכות השם הטוב שלו. היום, דלק נדל"ן תפרסם כיצד תפרע החובות בשווי 2.2 מיליארד שקלים

נובמבר 2008 ניסה יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצות דלק , אלעד גרופ ודלק נדל"ן, יחד עם המנכ"ל לשעבר של דלק נדל"ן, איליק רוז'נסקי, "לסדר" לבעלי האג"ח מסדרות ג' ו-ד' "תספורת" של עשרות אחוזים. ואולם הוא נתקל בהתנגדות קשה של התקשורת והמוסדיים, ונסוג מהתוכנית בתוך פחות מ-24 שעות.

חודשיים לאחר מכן, המזל האיר לו פנים, וקבוצת דלק היתה שותפה למציאת תגליות הגז תמר ודלית מול חופי חיפה. זה לא פתר את החובות המעיקים של מיליארדי שקלים של דלק נדל"ן, אך לזכותו של תשובה ייאמר שהוא לא התעלם מהבעיות.

בסוף 2009 הוא הוציא את המשקולת של דלק נדל"ן מתוך קבוצת דלק, והעביר אותה לשליטתו הישירה. הוא הזרים הון לחברה בכמה דרכים: השתתף בהנפקות זכויות, קנה אג"ח, העניק הלוואות בעלים וערבויות בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים.

הבור עמוק מדי

בסוף 2009 מונה ערן מיטל למנכ"ל החברה והחל לממש נכסים. סך מימוש הנכסים עד היום הסתכם ביותר מ-5 מיליארד שקל. מלבד מימוש הנכסים החברה פנתה לקבלת סיוע מהבנקים, וכן מחברות אחיות בקבוצת דלק כמו דלק ישראל והפניקס. ואולם הסיוע רק דחה את הקץ בכשנתיים.

הבור שנפער בדלק נדל"ן היה גדול גם להנהלה הנוכחית. בכל פעם שהתקדמה צעד קדימה היא נתקלה במהמורות חדשות, כמו ירידה בשווי נכסים, תנועות שליליות של ריבית ומדד בבריטניה, ונאלצה לבצע כמה צעדים לאחור. במקביל, עסקי הגז של קבוצת דלק דרשו מימון אדיר, דרישה שאינה עולה בקנה אחד עם חברה שהיא בדרך להסדר חוב.

באחרונה, לאחר התייעצויות עם חתנו רוני אלרואי (שמונה באחרונה ליו"ר דלק נדל"ן) ומקורביו, הבין תשובה שעם גירעון בהון עצמי של כ-1.3 מיליארד שקל, קופת מזומנים ריקה, חוסר יכולת למחזר חובות בישראל - לא נותרו לו הרבה ברירות אלא לצאת למהלך מורכב של הסדר חוב. זאת מתוך תקווה שניתן יהיה "לקנות זמן יקר" שבמהלכו אפשר יהיה להשביח את הנכסים שעוד נותרו, ובכך לפרוע את החובות. תשובה בילה את השבוע האחרון בארה"ב, וחזר ביום חמישי האחרון ארצה, בסמוך להתכנסות הדירקטוריון של דלק נדל"ן. הוא לא השתתף בישיבה, שכן אינו נושא משרה בחברה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קידוחי הגז לא פתרו את החובות המעיקים של מיליארדי שקלים של דלק נדל"ן. אסדת קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדירקטוריון קיבל מהנהלת החברה סקירה לגבי מצבה העגום וחלופות לפירעון חובות. החוב ריקורס (עם זכות חזרה ללווה) של דלק נדל"ן נאמד ב-3.8 מיליארד שקל ומורכב מחוב לבעלי האג"ח של כ-2.2 מיליארד שקל, חוב לבנקים של כ-1.3 מיליארד שקל (כולל 300 מיליון שקל של אלעד מגורים שבבעלותה המלאה וכ-400 מיליון שקל לדיסקונט והפועלים שייפרעו החודש), וכן כ-270 מיליון שקל לקבוצת דלק והפניקס. לא ידוע אם לתשובה יש כיום מניות דלק, אלעד או דלק נדל"ן, או נכסים פרטיים שניתן לשעבד אותם תמורת קבלת סכומים נוספים.

היום יתכנס שוב הדירקטוריון, ובו כבר יתקבלו החלטות אופרטיביות, שמהן החברה תצא לגיבוש הסדר חוב כולל. ככל הידוע, ההסדר יכלול בשלב ראשון בקשה ממחזיקי אג"ח כ"ה, שהחברה חייבת לשלם להם בספטמבר הקרוב כ-300 מיליון שקל, לדחות את התשלום ב-3-6 חודשים תמורת העלאת ריבית ומתן ביטחונות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הצרות של דלק נדל"ן

פרק זמן זה יאפשר לחברה לגבש פתרון כולל, שיכלול פריסת החוב, העמדת מניות של החברות הבנות DGRE ואלעד מגורים כביטחונות, המרת חוב בנכסים או כל שילוב אחר שיהיה מקובל על החברה ומחזיקי האג"ח (שכ-50% מהם הם הגופים המוסדיים).

אלא שגם לפני שדלק נדל"ן יוצאת להליך של הסדר חוב בפעם בראשונה בתולדותיה, חברת הדירוג S&P מעלות עלולה להוריד את דירוג החוב של החברה לרמת Default (חדלות פירעון). כך, בראשונה בחייו העסקיים מוצא עצמו תשובה במצב שבו אינו מחזיר חובות בזמן.

בראיון ל-TheMarker עו"ד גיא גיסין, המצוי כיום בחוד החנית של הסדרי החוב, הוא ציין כי "בבנקים יש רשימה שחורה שקובעת שאינך יכול לפתוח חשבון בנק אם לא החזרת חוב. הגיע הזמן שגם המוסדיים יעשו רשימה כזאת".

תשובה אינו יכול להרשות לעצמו להיכנס לרשימה כזאת. לתשובה יש קשר שוטף עם שוק ההון ב-10 השנים האחרונות. הוא זכה ליחס חם ממנו. הוא גייס הון רב בהנפקת מניות ואג"ח בתנאים נוחים, שהסתמכו על המוניטין שצבר בתור מי שמחזיר חובות ודואג למשקיעים שהשקיעו בחברות שבשליטתו.

לא מתבייש להרים טלפונים

לחברות שבשליטתו יש בשוק אג"ח סחירות ולא סחירות בהיקף של כ-18 מיליארד שקל שאותן כמובן יש להחזיר. חלק לא מבוטל מהחוב הוא יהיה חייב למחזר בשנים הקרובות. אי תשלום החובות לא יאפשר לו למחזר את החוב, ואם יצליח למחזר זה יהיה במחיר גבוה.

תשובה נעזר בשוק ההון כדי לגייס גם בעבור עסקיו הפרטיים בצפון אמריקה (המרוכזים תחת אלעד) יותר מ-800 מיליון דולר (נכון להיום נותר במחזור כ-600 מיליון דולר) באמצעות הנפקות אג"ח פרטיות בתל אביב, וכן גייס כ-200 מיליון שקל נוספים לאחרונה לאלעד קנדה, שהפכה לציבורית.

תשובה אמנם אינו נושא משרה באף לא אחת מהחברות שבשליטתו, אך לפי הגורמים המעורבים, בחלק ניכר מההנפקות תשובה השתתף ולא התבייש להרים טלפונים ולהתווכח עם חתמים ומנהלי השקעות. הסכומים שגייס סייעו לו גם להביא ולהחליף סוללה של מנכ"לים, יועצי תקשורת, לוביסטים ואחרים שנהנו מתנאים נדיבים.

מאז 2000 חילקה דלק לבעלי מניותיה דיווידנדים בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל. תשובה המחזיק בכ-65% מהמניות קיבל תשלומים בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקל.

חלק מהדיווידנדים האלו התקבלו מהדיווידנדים שחילקו דלק נדל"ן בשנות הגאות בשווקים, שנבעו מהרווחים בעקבות שערוכים של נכסים שחלקם נרכשו באמצעות הנפקת אג"חים במיליארדי שקלים. הדבר הפך אותו בשנים האחרונות לדמות מפורסמת גם בעולם, שמחזיק בבעלותו את מלון פלאזה היוקרתי בניו יורק, מאות תחנות דלק בארה"ב ובאירופה, ושמעורב בפרויקטי נדל"ן והתפלה בינלאומיים.

הסנונית הראשונה (ואולי לא מספקת) לחששות מתשובה הגיעה ביום שישי כשכל חברות הביטוח הגדולות הדירו את רגליהן מגיוס האג"ח של קבוצת דלק, שאמנם הצליחה לגייס כ-300 מיליון שקל בריבית של כ-6%, אך בהנפקה השתתפו בעיקר שחקני נוסטרו והבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully