וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הוויכוח על תקרת החוב נמשך והשעון מתקתק

24.7.2011 / 11:14

שתי פגישות נוספות בנוגע להעלאת תקרת החוב הסתיימו ללא הסכם, ושני הצדדים מביעים את תסכולם. מנהיג הרפובליקנים בקונגרס: "לדון עם הבית הלבן זה כמו לנהל מו"מ עם קערת ג'לי"

האמריקאים ממשיכים במאבק המתוח בנוגע לפתרון משבר העלאת תקרת החוב, כאשר המבט מופנה לפתיחת המסר באסיה. בסוף השבוע כינס הנשיא, ברק אובמה, שתי פגישות חירום בין בכירי הרפובליקנים והדמוקרטים, אולם שני הדיונים הסתיימו בפיצוץ, וללא כל הסכמה.

אובמה קיווה להצליח ולהסכים על "עסקה גדולה" שתכלול את העלאת תקרת החוב המתקרבת לגבול העומד על 14.3 טריליון דולרים, עד שנת 2012. לדבריו, עסקה זו עשויה להביא לחיסכון של ארבעה טריליוני דולרים באמצעות קיצוצי תקציב, העלאת מסים לעשירים וביצוע רפורמות בתכניות כמו מדיקייר ומדיקאייד. הרפובליקנים, לעומת זאת, תומכים בעסקה קצרת טווח ומתנגדים בתוקף להעלאת המיסים, אפילו בקרב העשירים, בטענה שהם אלה שמספקים מקומות עבודה וצעד שכזה יזעזע את הכלכלה.

עוד בנושא:
המאבק על תקרת החוב בארה”ב: מי ימצמץ ראשון?
אובמה פוצץ ישיבה עם הרפובליקנים על תקרת החוב
ארה"ב: ניסיון למנוע פשיטת רגל ב-2 באוגוסט
"ברק אובמה: כן להעלאת מסים"

כעת, משברור שעסקה כזאת כבר לא תיחתם, התקווה היא להסכים על "עסקה קטנה" שתאפשר את העלאת תקרת החוב לפני ה-2 באוגוסט, התאריך בו עלולה ארצות הברית להיקלע למצב של חדלות פירעון, ובכך לטלטל את הכלכלה האמריקאית והכלכלה העולמית כולה.

פגישה של הנשיא אובמה עם ראשי הרפובליקנים בקונגרס בנושא החוב ותקרת המס, וושינגטון, 13 ביולי 2011. AP Photo/Charles Dharapak, AP
"האם הרפובליקנים יגידו 'כן' למשהו"? הנשיא אובמה וג'ון ביינר/AP, AP Photo/Charles Dharapak

בפגישות שהתקיימו בסוף השבוע האשים מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, ג'ון ביינר, את אובמה בניסיון של הרגע האחרון לשנות את תנאי העסקה ולכלול בה העלאת מסים, לה הרפובליקנים, כאמור, מסרבים נחרצות. במסיבת עיתונאים שערך ביום שישי אמר ביינר כי "המספרים כבר סוכמו, אבל אז הבית הלבן שינה את היעדים שלו. בזמן שהכלכלה נמצאת בקשיים אין זה זמן טוב להעלות מסים". ביינר הוסיף כי "להתמודד עם הבית הלבן זה כמו לנהל משא ומתן עם קערת ג'לי".

אובמה הגיב בכעס לעקשנות של ביינר ואמר בתסכול, "האם הרפובליקנים מסוגלים להגיד 'כן' למשהו?". הוא הוסיף כי ביינר לא ענה לשיחות הטלפון שלו ביום שישי האחרון, ואמר כי הרפובליקנים סירבו ל"עסקה הוגנת מאוד", והדגיש כי אין זו הפעם הראשונה שביינר עוזב ישיבה באמצע. הארי רייד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, אמר כי הוא "מאוכזב קשות" מעקשונתם של הרפובליקנים, אשר לדבריו, "דוחקים בנו להגיע לחדלות פירעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully