וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בריכוזיות: הוועדה תגיש מסקנות עד סוף אוגוסט

צבי זרחיה

31.7.2011 / 15:15

ראש הממשלה האיץ בוועדה וטען כי היא עובדת כבר 10 חודשים וחייבת לפעול להגברת התחרות ולהורדת המחירים. הוועדה תמליץ: לאסור אחזקה צולבת בתאגידים ריאליים משמעותיים ובתאגידים פיננסיים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האיץ בצהריים בחברי ועדת הריכוזיות להאיץ את השלמת המסקנות עד סוף אוגוסט 2011. נתניהו ציין כי הוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ומנכ"ל האוצר המתפטר, חיים שני, חייבת לפעול להגברת התחרות ולהורדת המחירים.

גבאי שהודיע לפני כחודשים על התפטרותו מהתפקיד, אמור לסיים את כהונתו בסוף אוגוסט 2011 ואילו שני שהתפטר היום יסיים בקרוב את תפקידו. לפי התכנון הראשוני, ועדת הריכוזיות אמורה היתה לפרסם דו"ח ביניים ב-15 בספטמבר 2011 ודוח סופי ב-15 בנובמבר 2011.

הוועדה לבחינת הריכוזיות ממליצה לאסור אחזקה צולבת בתאגידים ריאליים משמעותיים ובתאגידים פיננסיים משמעותיים על ידי אותו גורם - כך עלה מנייר עמדה שיגיש היום לוועדה מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי המשמש כיו"ר הוועדה.

לפי ההמלצות בנייר העמדה, יוטל איסור כהונה של דירקטוריון המכהן בתאגידים ריאליים משמעותיים כדירקטור בתאגידים פיננסיים משמעותיים, ויוטל איסור שליטה צולבת בתאגידים בנקאיים משמעותיים ובתאגידים פיננסיים משמעותיים.

עוד מוצע לקבוע תנאים לרכישת נכסים ממשלתיים: כך למשל לבחון במסגרת תהליכי הפרטה הקצאת זכויות ומכירת נכסים מידי המדינה לגורמים פרטיים פגיעה בתחרות הענפית ובצרכן על ידי יצירת שווקים ענפיים ריכוזיים או מפגש בין שוקי, וכן, לבחון הבעייתיות בריכוזיות שליטה בתשתיות חיוניות בידי גורם אחד במשק.

פער בין אינטרס כלכלי חלקי לשליטה מוחלטת

במישור ההגנה על התחרות הענפית מוצע לקבוע קריטריונים מנחים עבור הגורם המפריט, וכן התייעצות מקדימה עם הממונה על ההגבלים העסקיים. במישור ביזור השליטה בתשתיות חיוניות מוצע להגדיר תשתיות חיוניות ולקבוע לגביהן שיקולים מיוחדים בהפרטה, לקבוע קריטריונים מנחים עבור הגורם המפריט, וכן להטיל מגבלות על אחזקות צולבות בתשתיות חיוניות בהפרטה.

בנייר העמדה הודגש כי במבנה השליטה של קבוצות עסקיות במשק קיימת פגיעה במשקיעים עקב פער בין אינטרס כלכלי חלקי לשליטה מוחלטת, בפגיעה בתחרות בממשק מרובה שווקים, ופגיעה ביציבות - פוטנציאל להגברת הסיכון ההיסטמי.

במישור החברות מוצע לקבוע כלים בממשל התאגידי, יצירת שינויים מבניים, וטיפול באמצעות מערכת המס: הפחתות הון, דבידנד בין חברתי. במישור המשקיעים מוצע לפעול לעידוד אקטיביזם מצד המשקיעים ולעידוד פעילות מוסדיים.

הוועדה צפוייה לפרסם את מסקנות הביניים ב-15 בספטמבר ולפרסם דו"ח סופי ב-15 בנובמבר. לאחר פרסום מסקנות הביינים יבוצע שימוע לטייקונים ולמי שעלול להיפגע ממנה. בקרוב תימשך עבודת השוואה של המצב בעולם, וייבחנו ההשלכות ליישום ההמלצות, מול רשות המסים וגורמי רגולציה ועוד.

עצרת מחאת הדיור בתל אביב רחבת המוזיאון, יולי 2011. נמרוד סונדרס
"רוח גבית" בציבור למלחמה בריכוזיות. עצרת המחאה בתל אביב, אמש, בה השתתפו כ-70 אלף בני אדם/נמרוד סונדרס

מאז הקמת הוועדה בסוף 2010 היא קיבלה 25 ניירות עמדה מארגונים ואנשים פרטיים. היא קיימה 15 דיונים במליאה, ודיונים רבים בצוותים מצומצמים. הוועדה האזינה ל-20 דוברים ובהם מומחים ואנשי אקדמיה, נציגי המגזר השלישי, וארגונים וגופים המייצגים בעלי עניין.

בוועדה הדגישו כי קיימים כשלים פוטנציאלים באחזקות של חברות ריאליות בפיננסיות כמו פגיעה באיתנות המערכת הפיננסית, סיכון ברמת המשק (אפקט "ההדבקה") במקרה שאחד החברות הגדולות נקלעת לקשיים, וכן, פגיעה בתחרותיות: העברת מידע, מניעת אשראי ממתחרים , מימון צולב בין קבוצות עסקיות ועוד.

חברי הועדה פועלים במסגרת 3 צוותי עבודה: הצוות לבחינת שליטה באמצעות באמצעות מבנה אחזקות פירמידלי בראשות יו"ר הרשות לני"ע פרופ' שמואל האוזר, צוות לבחינת אחזקות ריאליות ופיננסיות בראשות פרופ' יוג'ין קנדל- יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וצוות לבחינת התנאים לרכישת נכסים ממשלתיים בראשות הממונה על ההגבלים במשק פרופ' דוידי גילה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

זעם בלשכת רה"מ על "מכתב הטייקונים"

לדעת נתניהו, הריכוזיות היא אחד הכשלים המרכזיים במשק, והורדת מחירים במשק תגרם על ידי הנהגתה של תחרות אמיתית וחופשית, בשחרור חסמי כניסה למתחרים חדשים ובלי ספינים. ללשכת נתניהו נודע ביום חמישי בערב מהתקשורת על "מכתב הטייקונים" התומך במעמד הביניים. בלשכת נתניהו זעמו על המכתב וסירבו להגיב. נתניהו ביקש לכנס היום (יום א') את "ועדת הריכוזיות" ולהופיע בפניה יחד עם שר האוצר יובל שטייניץ.

מקורבים לנתניהו טוענים כי "מכתב הטייקונים" נשלח לקראת פרסומו בתחילת ספטמבר 2011 של דו"ח הביניים של "ועדת הריכוזיות". "הטייקונים יודעים שהם עצמם אחראים לחלק מיוקר המחייה, אבל במקום להוריד מחירים ולעודד תחרות הם מפנים את האש לעבר הממשלה", אמרו. נתניהו נחוש כעת להוביל את שבירת הריכוזיות במשק, גם אם זה יפגע בכמה מהטייקונים, אמרו בסוף השבוע גורמים בליכוד.

נחוש להילחם בריכוזיות

לדבריהם, קיימת צביעות מצד הטייקונים שחתמו על המכתב ותומכים בגל המחאה בעוד הם האחראים להתייקרויות המחירים בתחומם. לפני שהם תוקפים את הממשלה ומשגרים מכתבים, שיואילו להפחית מחירים ברשתות השיווק, מוצרי מזון, מוצרים לתינוקות, סלולר, מכוניות ועוד", אמרו.

נתניהו מבקש להילחם בריכוזיות הגוברת במשק הגורמת למחירים גבוהים והוא יבקש מהוועדה לבדוק מדוע קיימת במשק בעיית אי תחרותיות הנובעת מהריכוזיות, המונופולים, והקרטלים.

נתניהו חש שישנה כרגע "רוח גבית" בציבור למלחמה בריכוזיות בגלל השפעתה על המחירים שמשלם הצרכן הישראלי. נתניהו הכריז על הקמת הוועדה באוקוטבר 2010 וכעת הוא סבור שהוא יהנה מתמיכה ציבורית בפירוק המונופולים והקרטלים.

כעת נתניהו גם מרגיש שהוא יכול לזכות לגיבוי ציבורי לאידיאולוגיה הכלכלית שלו: שבירת הריכוזיות וקידום הצעדים שאותם יזם - רפורמת הקרקעות, הפרטה של מנהל מקרקעי ישראל ועוד. לדעת נתניהו, הריכוזיות היא אחד הכשלים המרכזיים במשק, והורדת מחירים במשק תיגרם על ידי הנהגתה של תחרות אמיתית וחופשית, בשחרור חסמי כניסה למתחרים חדשים ובלי ספינים. בלא שבירת הריכוזיות "כל יתר הצעדים המוצעים הם קוסמטיקה ואיפור"- טוענים מקורבי נתניהו.

(עדכון ראשון: 9:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully