וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת הדירוג של ארה"ב עלולה להוביל להרס בשווקים

דפנה מאור

6.8.2011 / 10:39

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P נימקה את הורדת הדירוג בעובדה שארה"ב לא עושה די כדי לקצץ בגירעון התקציב. דפנה מאור סבורה שמשבר המנהיגות בארה"ב עלול למנוע פתרון למשבר החוב

S&P הורידה הבוקר (שבת) את דירוג האשראי של ארה"ב. סוכנות הדירוג נימקה את המהלך ההיסטורי שלה, שללא ספק יזעזע את השווקים, בעובדה שארה"ב איננה עושה די לקצץ בגירעון התקציב העצום שלה. המחלוקת הפוליטית בארה"ב היתה בעצם הנימוק העיקרי להורדת הדירוג, שכן הגירעון של ארה"ב גדול כבר מזמן. S&P אומרת, בעצם, שאי יכולתה של ארה"ב לפתור את הבעיה התקציבית תימשך ותמיט אסון על יציבותה הפיננסית.

משבר החוב בארה"ב - כותרות אחרונות:
לראשונה בהיסטוריה: הורד דירוג האשראי של ארה"ב
ארה”ב ניצלה מפשיטת רגל: ”על העשירים לשלם יותר”
פשרה בארה”ב: טריליון דולרים יקוצצו בתוך עשור

יש שני נימוקים חשובים נגד הורדת הדירוג של ארה"ב מרמת AAA המושלמת ל-AA+. האחד - שארה"ב היא עדיין לווה בטוחה, ככל הנראה מהבטוחות ביותר בעולם (בטח יותר מבריטניה שעדיין מדורגת AAA, למשל). ושכמעט כל חלופה אחרת לנכס בטוח היא פחות טובה. למעשה, השווקים הראו בחודשים האחרונים כי הם מאמינים בכך אמונה כמעט דתית.

הנימוק השני הוא נימוק כלכלי. S&P דורשת קיצוצים, קיצוצים, קיצוצים. לכאורה, דרישה הגיונית. מדינה צריכה לשמור על אחריות פיננסית כדי שתיחשב ללווה בטוחה. ארה"ב הגדילה גירעונות וחובות באופן שנראה משולח רסן. אולם בשעה שהיא עומדת על סף חזרה למיתון, כשהאבטלה הגבוהה מתמשכת, וכשאין מנועי צמיחה שיחלצו אותה מהקשיים הכלכליים, הקטנת ההוצאות הממשלתיות עלולה להחמיר את ההאטה.

ארה"ב נמצאת כיום במשבר מנהיגות קשה

מדיניות הצנע באירופה - הבון טון הכלכלי כיום בעולם - לא הצליחה להרחיק את מדינות הפריפריה מסף אסון כלכלי. הגזירות הקשות שלקחו על עצמן יוון ואירלנד לא מנעו צורך בחילוץ, והאבטלה בהן רק גדלה, לא מצטמצמת. הצנע בבריטניה יחזיר אותה תוך זמן קצר, לפי הערכות, למיתון. כך שהידוק פיסקלי מהסוג שמציעה S&P וכמוה גם הארגונים הכלכליים העולמיים, עלול להיות תרופה שתחמיר את המחלה.

S&P צודקת במובן חשוב אחד: ארה"ב נמצאת כיום במשבר מנהיגות קשה, שעלול למנוע פתרון סביר למשבר החוב שלה. האיחוד האירופי סובל מבעיה דומה, ובשל כך לא מצליח לפתור את משבר החובות שלו. משבר המנהיגות בארה"ב הוא קשה כל כך, שעד אמצע השבוע שעבר היה סיכוי של ממש שארה"ב תגיע לחדלות פרעון בגלל סעיף טכני – אי העלאת תקרת החוב שלה.

ארה"ב אפילו לא הצליחה להגיע להסכמה סבירה על קיצוץ החוב והגירעון. לפיכך הנימוק הפוליטי מכתיב את הורדת הדירוג, שעלולה להביא להרס אדיר בשווקים ביום שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully