וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר יום תנודתי: המסחר בתל אביב נחתם בעליות קלות

רם עוזרי

26.9.2011 / 16:42

ת"א 25 הוסיף 0.2%, וטבע עלתה ב-2.7% במחזור הגבוה בבורסה. כי"ל איבדה 2.7%; מניות הנדל"ן הובילו עם עלייה של 1.2% והבנקים נגררו מאחור עם ירידה של 0.2%

הבורסה בתל אביב סיימה יום נוסף של תנודתיות חדה במדדים המובילים. יום המסחר נפתח בירידות שערים של עד 1.4%. לקראת הצהרים עברו המדדים לעליות מתונות, שהלכו והתחזקו עד שהגיעו לשיא של עד 1.5% מעל רמות הפתיחה. לקראת סגירת המסחר התמתנו העליות ומדד הבנקים אף עבר לירידות קלות.

מדד ת"א 25 סיים בעליה של 0.2% ומדד ת"א 100 הוסיף 0.5% לערכו. מדד מניות הבנקים סגר בירידה של 0.2% ומדד מניות הנדל"ן , שהוביל את העליות לאורך היום כולו, הוסיף 1.2% לערכו.

"ההסבר היחידי האפשרי לסיבוב הפרסה שראינו היום הוא הערכות של מישהו שפישר יפתיע ויוריד את הריבית. אמנם המגמה התהפכה בצורה דומה בכל העולם, אבל בניגוד למה שקורה בעולם, אנחנו רואים שהדולר מתחזק אל מול השקל", אמר היום דני ירדני, מנהל השקעות בכיר באלטשולר שחם.

באשר לאפשרות שמדובר על אפקט ההצהרות שנשמעו אתמול מברננקי וממדינות ה-G20 אומר ירדני, בהתחשב ברמת האמון הנמוכה של השוק במקבלי ההחלטות ובעיתוי של השינוי, לא סביר שזהו הגורם. "השוק בישראל ובאירופה פתח את היום בירידות חדות יחסית. מאז משהו קרה וזה לא ההצהרות שאותן שמענו כבר אתמול", אומר ירדני. "בכל אופן, הסיפור עוד לא מאחורינו כך שלא הייתי נחפז לא למעלה ולא למטה".

צפייה לריבית ולהמלצות טרכטנברג

המסחר נפתח הבוקר בירידות למרות הכרזת התמיכה שהביע אתמול יו”ר הבנק הפדרלי בן ברננקי בכלכלת גוש היורו. "נפילה של יוון תהיה גרועה יותר מהנפילה של ליהמן ברדרס, זה יכה את הכלכלה העולמית. לכן, נתמוך בגוש היורו כדי שיצליח לפתור את בעיית החובות ולחזק את הונם של הבנקים", אמר ברננקי, במפגש של ה-G30 שנערך בוושינגטון אתמול.

גם יום קודם נשמעו הודעות תמיכה באירופה. קבוצת מדינות ה-G20 הודיעה על כוונתן לפעול באופן מתואם לבלימת משבר החוב באירופה ושלחה את הבורסה בתל אביב לעליות של עד 2%.

המסחר בתל אביב התנהל גם בציפייה לשתי הודעות מהותיות הצפויות לאחר סגירת המסחר. ב-17:30 יכריז בנק ישראל על גובה הריבית במשק לחודש אוקטובר, כאשר כלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יותיר את הריבית ברמתה הנוכחית של 3.25% זה החודש החמישי ברציפות. 19 מתוך 21 הכלכלנים, הן המקומיים והן הזרים, אשר השתתפו בסקר הגיעו לקונצנזוס לקראת ההחלטה הצפויה כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית. שניים מהכלכלנים צופים הורדת ריבית של 0.25%, ואף אחד מהם לא מעריך כי הנגיד יחליט להעלות את הריבית.

עוד לפני כן, בשעה 17:00, יגיש יו"ר ועדת יוקר המחייה, פרופ' מנואל טרכטנברג, את מסקנות הוועדה בראשה עמד לבדיקת יוקר המחיה. ועדת טרכטנברג לשינוי סדר היום החברתי-כלכלי תגיש היום את המלצותיה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, יובל שטייניץ. על פי מקורבים לוועדה, טרכטנברג יציע להגדיל את תוספת התקציב ליעדים חברתיים ל-5-6 מיליארד שקל בשנה למשך חמש שנים. המשמעות היא תוספת של עד 30 מיליארד שקל לתחומי הרווחה. סיכום זה הושג בדיונים שנערכו במוצאי שבת ואתמול.

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
תוספת של עד 30 מיליארד שקלים לתחומי הרווחה. טרכטנברג/עומר מירון

ועדת טרכטנברג תמליץ גם על הקמת ועדה לקידום התחרות במערכת הבנקאות. זאת, נוכח מסקנות הביניים שלפיהם התחרות הנמוכה בין הבנקים בפלח לקוחות משקי הבית והעסקים הקטנים מובילה לרמות מחירים גבוהות במיוחד בפלח לקוחות זה. ועדת טרכטנברג העלתה כי טיפול בהיעדר התחרות במערכת הבנקאות עשוי להוביל לחיסכון שנתי של 3,000 שקל למשק בית על ההוצאות בגין שירותים בנקאיים. מדובר בחיסכון לכלל משקי הבית של כ-8 מיליארד שקל בשנה.

בתוך כך, סקר של "הארץ" מגלה כי לראשונה מזה שנים רבות, מפלגת העבודה חוזרת להיות המפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד. נתונים מפתיעים אלה עולים מסקר שנערך אתמול על ידי חברת "דיאלוג", בפיקוחו של הפרופ' קמיל פוקס מהחוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב. מן הסקר עולה גם שראש הממשלה בנימין נתניהו שיפר באורח ניכר את מצבו בדעת הקהל, בעקבות מריבת הנאומים בינו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן.

לאחר שלושה חודשים שבהם נאבקת חברת תנובה במרד צרכנים והד ציבורי שלילי, חוותה אתמול החברה את אחד מימיה הקשים ביותר. דיון בבית משפט, פשיטה על המשרדים הראשיים וחקירה של היו"ר והמנכ"ל - כולם לקחו חלק בסדר היום של חברת המזון הגדולה בישראל. היום פירסמה החברה הודעה לפיה קרן אייפקס הגישה למבטח שמיר הצעה לרכוש את חלקה בתנובה תמורת 710 מיליון שקל. על פי הערכות, מבטח שמיר הציבה דרישה של 720 מיליון שקל, כך שהפער בין הצדדים אינו גבוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טבע רוכשת 50% מהמיזם עם Kowa היפנית

מה שממשיך להעיב על הבורסה הוא המשך הפדיונות בענף קרנות הנאמנות: ציבור המשקיעים משך בשבוע שעבר כ-720 מיליון שקל מהקרנות, שהתווספו לפדיונות של 3 מיליארד שקל מתחילת השנה. עם זאת, מדובר על ירידה של כ-50% בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם, כך שמדובר על האטה בקצב המשיכה הכללי. בסך הכל ציינו הקרנות המסורתיות שבוע 25 ברציפות של פדיונות.

טבע רשמה עלייה של 2.7% לאחר שהודיעה כי תרכוש 50% מהמיזם המשותף שלה עם חברת Kowa היפנית תמורת 150 מיליון דולר, ובכך תגיע לבעלות מלאה בו. טבע והחברה הגנרית היפנית Kowa הקימו מיזם משותף בחלקים שווים בספטמבר 2008. מכירות המיזם, שהפך לחברה הגנרית החמישית בגודלה ביפן, הגיעו ל-200 מיליון דולר ב-2010. הרכישה הנוכחית מתבצעת חודשיים בלבד לאחר שטבע רכשה את הבעלות המלאה בחברה הגנרית היפנית Taiyo תמורת 934 מיליון דולר. טאיו היא היצרנית הגנרית השלישית בגודלה ביפן עם מכירות של 530 מיליון דולר ב 2010 כך שבעקבות רכישתה הפכה טבע הגנרית השניה בגודלה ביפן.

מניות חברות הגז והנפט לא התרגשו מסקירה שהוציאו הבוקר כלכלני בנק ההשקעות סיטי. על פי הערכות כלכלני הבנק, הסיכוי שמאגר לויתן יגיע לפיתוח הוא 50% בלבד. בשל כך, חתכו הבוקר בסיטי את המלצותיהם ומחירי היעד לשותפות במבנה הימי, בראשן לרציו המחזיקה 15% מהמבנה, שמחיר היעד שלה הורד ב-62% - אך הינו עדיין באפסייד של 18% על מחיר השוק שלה. רציו זינקה היום ב-8.5% ואבנר הוסיפה לערכה 5.5%.

דלק נדל"ן זינקה בחדות לאחר שמחזיקי האג"ח של החברה הגיעו להסכם עם בעל השליטה בחברה יצחק תשובה, לפיהן יידחה תשלום הקרן על סדרה כה' עד לינואר 2012 בתמורה לתוספת ריבית (כוללת) בסך של 13 מיליון שקל; ובנוסף, על ביצוע הצעת רכש לסדרות ד', ה' ו-כה' בסכום של 50 מיליון שקל ביולי 2012. שתי ההתחייבויות הללו יהיו בתוקף, רק במקרה והחברה לא תצליח להגיע לעד לינואר 2012 להסדר חוב כללי עם כלל מחזיקי איגרות החוב של החברה.

פיצוץ בצינור הגז ממצרים לישראל, חצי האי סיני, 27 באפריל 2011. AP
עצירת אספקת הגז עשויה להביא בקרוב את חברת החשמל לפנות לערכאות משפטיות נגד ספקית הגז המצרית EMG. פיצוץ הגז בחודש אפריל/AP

אלביט מערכות הצליחה אף היא לרשום עליות שערים בניגוד למגמה הכללית לאחר שהחברה הודיעה היום על תכנית לרכישת מניות בסכום של עד מיליון מניות.

אלביט הדמיה, שבשליטת מוטי זיסר, הודיעה אמש כי החברה הבת שלה, Elbit USA קיבלה הלוואה מחברת Eastgate Property בסך של 110 מיליון שקל כמימון ביניים ושעבדה כנגד את מניות חברת הבת EDT. עסקת המימון נושאת ריבית שנתית בשיעור של 11.4% וצפויה להיפרע תוך שנה.

גזית גלוב הודיעה ביום שישי על מספר עסקות בהיקף כולל של כ-223 מיליון דולר קנדי לרכישת נכסים וקרקעות צמודות וכן למכירת נכס. החברה דיווחה כי חתמה על הסכם מחייב לרכישת מרכז מסחרי בשטח כל כ-19 אלף מ"ר באחת השכונות האמידות של טורונטו. הנכס נרכש תמורת כ- 110 מיליון דולר קנדי והשלמת העסקה צפויה במהלך אוקטובר השנה. כמו כן, החברה דיווחה על עסקות נוספות לרכישת מרכזים מסחריים וקרקעות לפיתוח עתידי בהיקף כולל של כ- 70.5 מיליון דולר קנדי וכן הודיעה על השלמת העסקה למכירת נכס ב- Lethbridge, אלברטה תמורת כ-42.6 מיליון דולר קנדי.

עצירת אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל עשויה להביא בקרוב את חברת החשמל לפנות לערכאות משפטיות נגד ספקית הגז המצרית EMG, שבה שותף איש העסקים הישראלי יוסי מימן. דירקטוריון חברת החשמל הנחה באחרונה את הנהלת החברה להגיש נגד EMG תביעת נזיקין בגין עצירת האספקה למשך כ-200 ימים מתחילת 2011. זאת בעקבות ארבעת הפיצוצים שאירעו בצינור הגז בין המדינות מתחילת השנה - לצד סוגיות אבטחה שעיכבו משך ימים רבים את חידוש ההזרמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully