וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "מנסים להיערך לפירוק גוש היורו"

פנחס וולף

7.12.2011 / 10:30

בסקירה שערך בפני ועדת הכספים של הכנסת התייחס נגיד בנק ישראל למשבר הכלכלי באירופה והביע דאגה מהתפרקות גוש היורו. "אם זה יקרה - לא ברור איך זה התפתח". הנגיד קרא לריסון תקציבי

"אם מדינות יתחילו לצאת מגוש היורו, בטוח שיהיה בלגן גדול ואנחנו מנסים להיערך לזה", כך אמר הבוקר (רביעי) נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בסקירה כלכלית שערך בפני ועדת הכספים. לדברי פישר, "ישנם שני תרחישים אפשריים: הראשון הוא שהגוש יצליח לשרוד את המשבר הנוכחי באמצעות הטלת מגבלות קשות על המדינות בגוש היורו, ואז תהיה השפעה שלילית גם על ישראל. זה כבר מתחיל לקרות". פישר הוסיף כי "התרחיש השני הוא שגוש היורו יתפורר. לא ברור איך תהליך כזה התפתח - לא היה דבר כזה". פישר הדגיש כי "רמת אי הוודאות לגבי המשק האירופאי והמשק הבינלאומי גבוהה, כמעט אין לנו מושג מה קורה שם. אם גוש היורו יתפורר זה מצב דרמטי, מדאיג ובעייתי".

פישר קרא לוועדה לא להיכנע לפופוליזם. "להוציא היום הרבה כסף זה טוב לטווח הקצר וגרוע לטווח הארוך. בדרך הזאת נכנסים לבעיות. המשק שלנו במצב יחסית טוב, אבל לא במצב טוב מאוד, משום שאנחנו כבר מושפעים ממה שקורה. אם לא ניכנס לפאניקה נוכל לצאת מזה במצב יחסית טוב, אבל בכל מקרה נהיה מושפעים מהעולם". פישר אמר כי "צריך לשמור על מסגרת התקציב. הגירעון בתקציב השנה היה שלושה אחוזים. כתוצאה מהאטה מהצמיחה ביחס לצמיחה, הגירעון צפוי להיות 3.5%". פישר קבע כי אם הממשלה חושבת שצריך להגדיל את תקציב הביטחון, אסור לה לעשות זאת דרך הגדלת הגירעון, אלא דרך העלאת מסים. "לומר: נגדיל את הגירעון, ונשלם בעתיד - זה לא אחראי מבחינתי", אמר פישר.

לגבי נתוני המשק הישראלי, אמר פישר כי "יש נתוני אבטלה נמוכה. אנחנו רואים פעילות מאוד גבוהה בשוק הבנייה - מעל 43 אלף התחלות בנייה, זה מאוד חיובי". עם זאת הדגיש פישר גם את ההיבטים השליליים. "יש ירידה בייצוא, חל פיחות של בערך חמישה אחוזים, וזה ישפיע בעתיד על הייצוא. הצריכה צומחת באיטיות, התמ"ג צמח בקצב שנתי של %3.4 ברבע השלישי. מחירי הדירות ממשיכים לעלות, אבל הם מתחילים להתייצב לאחרונה. תקבולי הממשלה מהמסים ירד".

כתבות נוספות בנושא:

פישר: "המצב במשק הישראלי טוב יחסית"
השר אטיאס תקף את הנגיד פישר: "פועל ממניעים צרים"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully