וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופות ללא מרשם: איפה זול לקנות אקמול?

רותי לוי

15.12.2011 / 9:20

בתי המרקחת של קופות החולים אולי פחות זמינים ונוחים, אך מבדיקת מחירי תרופות ללא מרשם עולה כי הם זולים, לפעמים בהפרש ניכר, מרשתות הפארם או בתי מרקחת פרטיים

בפעם הבאה שתזדקקו לכדור נגד כאב ראש או לכל תרופה אחרת ללא מרשם, כדאי שתיגשו לבית המרקחת בקופת החולים שלכם במקום לרכוש את התרופה באחת מרשתות הפארם או בבית מרקחת פרטי. נכון שבשביל להגיע לבית המרקחת של קופת החולים בשעות הפעילות נדרש מעט יותר מאמץ, אבל זה יכול לחסוך הרבה כסף.

מבדיקה שערכנו בבתי המרקחת וברשתות הפארם, עולה כי כדור אחד של אדוויל (Advil), שנמכר למבוטחי קופות החולים ב-95 אגורות בממוצע, נמכר בבתי המרקחת של רשתות הפארם ב-1.33 שקל, ועל המדף ברשתות הפארם ב-1.98 שקל. מדובר בפערים של עד 110%.

תרופות ללא מרשם. TheMarker
תרופות ללא מרשם/TheMarker

רבים מאתנו, ככל הנראה, עשויים להשלים עם כך שזהו מחיר הנוחות, במיוחד כשמדובר באפשרות לקחת תרופה מהמדף בלי לחכות בתור לרוקח. ואולם לא כך סבר המחוקק ב-2005, כשהוחלט להוציא כ-100 תרופות ללא מרשם אל המדפים בחנויות, במטרה להגביר את התחרות בשוק זה ולהביא להוזלת מחירי התרופות לצרכן. תמונת המצב שש שנים מאוחר יותר לא עומדת בציפיות: הצרכנים הישראלים השמרנים לא ממהרים לקנות כשאין רוקח בסביבה, והתחרות בין הקמעוניות הגדולות בשוק, כמו רשתות המזון ורשתות חנויות הנוחות, הסתיימה עוד לפני שהצרכנים הפנימו את הרפורמה.

הרגולציה הקשוחה שנקבעה בחוק מאשרת מכירת תרופות ללא מרשם על המדף אך ורק בחנויות ששטחן המינימלי הוא 60 מ"ר. יתרה מכך, חברות שהוציאו את תרופותיהן אל המדף נדרשו לשינויים רבים: התרופות חייבות להיות ארוזות בחפיסות קטנות יותר, והחברות נדרשות לעדכן את האזהרות שמודפסות בעלון לצרכן, ולדאוג לאבטחת התרופות באמצעות מדבקה נוספת. כל דרישה כזו מפחיתה מהכדאיות שבמכירת התרופות. כך נוצר מצב אבסורדי שבו דווקא התרופות שהיו אמורות לעורר את התחרות עולות יותר כשהן נמכרות על המדף.

פערים בין קופות החולים לרשתות הפארם

תרופות ללא מרשם תופסות נתח של כ-15% מהמכירות של בתי המרקחת. יש עליהן שיעורי רווח גדולים יחסית, שמאפשרים לבתי המרקחת לפצות על היעדר הרווחיות במכירת תרופות מרשם. הפיקוח במגזר תרופות זה הוא על המחיר המרבי, אך העלות לצרכן נקבעת משיקולים מסחריים.

מהבדיקה עולה כי רשתות הפארם ובתי המרקחת הפרטיים מתמחרים את התרופות ללא מרשם במחיר המחירון, ואילו קופות החולים מציגות מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים.

גורמים בענף הרוקחות טוענים כי עלות התרופות לקופות החולים נמוכה משמעותית מזו של קמעונים אחרים. הקופות, כלקוחות גדולים, הן בעלות יכולת מיקוח גבוהה מול חברות התרופות, ולכן בינן לבין חברות התרופות נקבעו הסכמי סחר, שבתי המרקחת ורשתות הפארם אינם יכולים להשתוות להם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תרופות ללא מרשם. TheMarker
תרופות ללא מרשם/TheMarker

כוחן של הקופות אינו בתרופות ללא מרשם (תחום שבו הן אחראיות ל-40% בלבד מהמכירות בשוק), אלא בשוק התרופות בכלל. לצד תרופות ללא מרשם, הן מזמינות כמות גדולה של תרופות מרשם מאותו ספק, וכך הן יכולות להתמקח ולתמרן בין המחירים לכלל התרופות. "רשתות הפארם עשויות להימצא במלכוד", אומר בכיר בתעשיית התרופות. "מצד אחד, מאוד נוח להן למכור את התרופות במחיר מחירון. מצד שני, מה יקרה אם מחר הן יעשו מבצע של 20% על תרופות ללא מרשם? קופות החולים יבינו כי נעשה שיתוף פעולה עם חברות התרופות ויפנו מיד לחברות לבקש הוזלה. בכל מקרה זו החלטה מסחרית. גם רשתות הפארם נהנות משולי רווח שמספיקים כדי לעשות הנחה, בוודאי על תרופות המדף, שבהן הקופות בכלל לא מתחרות מולן".

לדברי אבי אובל, יו"ר ארגון תרופות ללא מרשם ומנכ"ל חברת התרופות מדיטרנד, הפערים העמוקים ביותר בין הרשתות לקופות נמצאים, ככל הנראה, בתרופות ללא מרשם שנכללות בסל הבריאות. "במקרה של תרופות הנכללות בסל הבריאות, יש ללקוחות אפשרות לפנות למרשם רופא", אומר אובל. "קופות החולים ירצו לחסוך בתורים ובשעות העבודה של רופאים, וישוו את המחיר למבוטח למחיר שניתן לקבל בעזרת מרשם", מסביר אובל.

מבין 18 התרופות שבדקנו, שש תרופות כלולות בסל הבריאות. ואכן, שתיים מהן הציגו את הפערים העמוקים ביותר: סירופ מוקוליט, שבה נמצא כי המחיר בבתי המרקחת הפרטיים וברשתות הפארם (25.6 שקל) היה גבוה ב-71% מהמחיר הממוצע בארבע קופות החולים (15 שקל), וכן וולטרן אמולג'ל (103% יותר).

אלא שבפערי המחירים האלה, מסתבר, טמון גם פרדוקס: "ברוב העולם המערבי לא כוללים תרופות ללא מרשם בסל הבריאות", אומר אובל. "זו הרי אפליה מובחנת בין קופות החולים לבתי המרקחת, והיא מנוגדת להיגיון שעומד מאחורי מוצרים לטיפול עצמי. במוצרים כאלה האינטרס של מערכת הבריאות צריך להיות שלא יהיה יתרון אם הרופא ייתן אותם. כי יכול להיות שהצרכן יחסוך 20 שקל על תרופה או שתיים שירשום לו הרופא, אבל עצם התור שהוא תופס עולה למערכת הבריאות יותר".

פערי מחירים בין הקופות

לא רק בין רשתות הפארם ובתי המרקחת הפרטיים לבין קופות החולים נמצאו פערי מחירים, אלא גם בין הקופות עצמן. כך עולה מהשוואת המחירים שערכנו.

כך למשל, אותו כדור אדוויל שנמכר במאוחדת לבעלי ביטוח משלים ב-66 אגורות, נמכר בכללית ב-93 אגורות, בלאומית ב-1.06 שקלים, ואילו במכבי ב-1.12 שקלים (כ-70% יותר מאשר במאוחדת).

יש לציין כי שיעור המבוטחים בביטוחים המשלימים בכל קופות החולים הוא 73% בממוצע, ולכן ההשוואה המוצגת בכתבה היא עבור מבוטחים אלה.

בבדיקה שערכנו הציגה כל אחת מהקופות מספר תרופות זולות יותר מהאחרות: בקופת החולים מכבי נמצאו שתי תרופות כאלה ובלאומית ובכללית חמש תרופות. קופת החולים מאוחדת הציגה את המחיר הזול ביותר עבור שבע תרופות שונות. יותר מכך, כשסיכמנו את כלל ההצעות לתרופות שבדקנו, מאוחדת הציגה מחיר נמוך באופן משמעותי מהמתחרות למבוטחים בעלי ביטוח משלים (13% פחות מממוצע שלוש הקופות). מאוחדת אף הציעה את הסל הזול ביותר ללקוחות שאינם מחזיקים בביטוח משלים (21% פחות מממוצע שלוש הקופות האחרות).

תרופות ללא מרשם. TheMarker
תרופות ללא מרשם/TheMarker

ההפתעה מהמחירים הנמוכים של מאוחדת נובעת גם מבחינת אחיזתה בשוק ביטוחי הבריאות (14%, לפי דו"ח BDI ל-2011) ובשוק התרופות ללא מרשם בפרט (כ-2% מהמכירות). "למאוחדת יש מערכת רכש מצוינת עם מסורת רבת שנים, והרבה מהרווח היא בוחרת לגלגל לכיוון הצרכן", מציין יואל ליפשיץ, סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות.

מחירי התרופות שבדקנו התקבלו מנציגי קופות החולים, ולמרות זאת נשמעו טענות מכמה נציגים כי הפערים שצוינו לא נשמעים הגיוניים. על כך אמר גורם בענף כי "קופות החולים יודעות כמה עולות תרופות אצל הקופות האחרות, אבל אזרחים לא משווים תרופות בין קופות, וזו בטח לא סיבה מספיק טובה לעבור ביניהן, אז כולן מגלגלות עיניים לשמים וממלאות את הכיסים".

"מעדכנים את המחירים בתחילת כל רבעון"

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "מכירת תרופות ללא מרשם מטרתה השלמת הטיפול הרפואי, וכחלק משירות זה אנו שמחים שלקוחותינו נהנים מעלויות נמוכות במיוחד".

מקופת חולים לאומית נמסר: "לאומית שירותי בריאות נמצאת בימים אלה (כמדי שנה) במשא ומתן עם חברות התרופות על מחירי התכשירים. אנו מעדכנים באופן שוטף את המחירים בתחילת כל רבעון, וזאת בהתאם למחירי השוק. העדכון הבא יתבצע לקראת סוף החודש הנוכחי".

מקופת חולים מאוחדת נמסר: "מאוחדת גאה להיות הקופה המובילה גם במחירים הנמוכים של תרופות ללא מרשם המסופקות לכלל מבוטחיה. מאוחדת פועלת הן למתן השירות האיכותי והמיטבי והן לגבייה מינימלית ביחס לקיים בשוק לרווחת מבוטחיה".

ממכבי שירותי בריאות נמסר: "חברי השב"ן במכבי משלמים את המחיר החודשי הנמוך ביותר במרבית קבוצות הגיל. ברור כי 'ההנחה' לכאורה על מוצרים ללא מרשם מגולמת במחיר גבוה יותר של דמי החבר החודשיים בקופות האחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully