וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פישר הוריד ריבית - בשל חשש ממיתון והאטה בסחר"

רם עוזרי

23.1.2012 / 20:38

חיים נתן ממנורה מבטחים: "היה עדיף לשמור את הורדת הריבית הנוכחית כתחמושת לעתיד". יונתן כץ מלידר: "אם תימשך הרוח האופטימית, בנק ישראל יתקשה להוריד עוד את הריבית"

"לאור העובדה שאין מידע שלילי חדש, היה עדיף לשמור את הורדת הריבית הנוכחית כתחמושת לעתיד, אם תידרש. בטח כאשר עדיין לא ברורות השפעות הורדת הריבית הקודמות על הכלכלה המקומית. ייתכן שהחשש של פישר מפיצוץ אלים של שוק הנדל"ן הוא זה שתמך בהורדה נוספת של הריבית", כך אומר חיים נתן, הכלכלן הראשי של מנורה מבטחים, בתגובה להחלטת בנק ישראל להוריד את הריבית לחודש פברואר ב-0.25% לרמה של 2.5%.

מאז הודעת הריבית הקודמת, כלל ההתפתחויות בכלכלה הגלובלית היו חיוביות, מציין נתן. התשואות באג"ח האירופיות ירדו לאורך כל העקום, ושוק העבודה בארה"ב מראה סימני הפשרה, לכן ההחלטה מפתיעה והיא תשפיע לטובה על העקום השקלי בשוק האג"ח המקומי.


שילוב של הורדת הריבית יחד עם הנפקה מוצלחת של ממשלת ישראל בדולר יוריד לחץ מאיגרות החוב הארוכות, וייטיב עם איגרות החוב הבינוניות והארוכות", אומר נתן. "לאור הירידות של שוק האג"ח השקלי היום, נראה שהציפיות היו שהריבית תישאר על כנה. הדבר מחזק את הערכתנו להשפעה חיובית על האפיק השקלי מחר".

לדבריו, "ניתן לייחס את הורדת הריבית בעיקר להתרבות הסימנים למיתון באירופה והאטה בסחר העולמי, אשר צפויים להשפיע על פעילות המשק הישראלי. העובדה כי בנקים מרכזיים רבים בעולם עברו גם הם לתהליך של הפחתות ריבית מעניקה לבנק ישראל רוח גבית להמשך תוואי ההפחתות", אומר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. הריבית, מעריך גרינפלד, תמשיך לרדת בחודשים הקרובים, אם כי בקצב איטי, על מנת לאפשר לבנק לשמור תחמושת מוניטרית להמשך הדרך.

בשוק ההון יש מי שחושב שהורדת הריבית היתה יכולה להיות אפילו חדה יותר

גם בבית ההשקעות לידר סבורים שהורדת הריבית תהיה האחרונה בתקופה הקרובה. "למרות הורדת הריבית היום, בחודשים הקרובים בנק ישראל יעדיף לשמור 'תחמושת' לימים גשומים יותר אם יהיו. המשך הורדת ריבית תלוי בעיקר בסביבה הגלובלית בכלל ובטיפול במשבר החוב באירופה בפרט. אם תימשך הרוח האופטימית הזהירה מכיוון של אירופה והשיפור בשוקי ההון, בנק ישראל יתקשה להמשיך ולהוריד את הריבית", אומר יונתן כץ, יועץ המקרו של לידר.

"בנק ישראל החליט להוריד את הריבית למרות סימני התייצבות של משבר החוב באירופה ונתונים חיוביים מכלכלת ארה"ב. הבנק מדגיש את ההתמתנות בכלכלת ישראל בראשית השנה, החולשה הגלובלית וציפיות להתכווצות מסקרי הציפיות השונים. כמו כן, בנק ישראל מציין את ההתמתנות באינפלציה בחודשים האחרונים והירידה המתונה במחירי הדיור", הוסיף כץ.

בשוק ההון יש מי שחושב שהורדת הריבית היתה יכולה להיות אפילו חדה יותר. "ההורדה המתונה של הריבית ורמת הריבית הגבוהה יחסית לארה"ב ולאירופה מראים שפישר משאיר את האופציות פתוחות" אומר גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות. "הבנק שומר על מספיק שומן להתמודדות עם התחזקותו של המשבר האירופי ב-2012 באמצעות הפחתות ריבית עתידיות. מצד שני, ההפחתה המתונה מאפשרת לבנק להימנע מניפוח מחודש של בועת הנדל"ן באמצעות ריבית זולה מדי".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, אמר כי "הריבית על השקל עדיין גבוהה יחסית לריבית השוררת כיום אצל שותפות הסחר המרכזיות של ישראל: ריבית אפסית בארה"ב וריבית של 1% בגוש היורו. יתרה מכך, מדובר בריבית גבוהה בהתייחס לכך ששוק ההון צופה זה מספר חודשים ברציפות אינפלציה של פחות מ-2% שנה קדימה, דהיינו מתחת לאמצע טווח יעד המחירים של 1% עד 3%. לפיכך, על הוועדה המוניטרית המייעצת של בנק ישראל להמשיך במגמת הורדת הריבית בצורה זהירה ומדודה. הורדה זהירה של הריבית תסייע למגזר העסקי להתמודד עם מחנק האשראי מחד, וההאטה בביקושים העולמיים מאידך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully