וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים במשרד? כך תשמרו על בריאותכם

יעל שנער

13.2.2012 / 13:28

חלק גדול מאזרחי ישראל מבלה חלק גדול מיומו בישיבה מול מחשב משרדי - ישיבה שעלולה ליצור בעיות בריאותיות. איזה מחשב עדיף? איך רצוי לשבת? מה לאכול? מדריך

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי וישראלים צעירים יפי בלורית התגאו לעסוק בחקלאות ובניין. בינתיים, משלחי היד שדורשים עבודת כפיים הפכו מעבודה עברית לקיבוץ גלויות של עבודה סודנית, סינית ותאילנדית.

מרבית הישראלים מגיע בבוקר למשרד ויוצא ממנו בערב, בין אם אנחנו עוסקים במתן שירותים עסקיים (18.3% מהאוכלוסייה על פי נתוני הלמ"ס) בבנקאות (3.1%) או במינהל ציבורי (4%) ואפילו אם אנחנו מורים, מתכנתים או עורכי דין - רובנו יושבים רוב היום מול מחשב.

אומנם אין בעבודה משרדית סיכון לתאונות קטלניות, אבל גם העבודות הלא-פיסיות יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך לגוף שלנו. 4 מומחים סיפרו ל-TheMarker על המחלות המודרניות הנפוצות שנובעות מעבודה מול מחשב וסיפרו על טיפים פשוטים שיכולים לעזור במניעתם.

להעדיף את המחשב השולחני על המחשב הנייד

ד"ר הדס דקל, ראש המסלול לחינוך גופני ותנועה במכללת סמינר הקיבוצים, מספרת כי בעולם המערבי 80% מהמישרות הן עבודות בהן יושבים על כיסא, "אף אחד לא באמת יודע את המספרים עד הסוף, אבל אלו הנתונים שמקובל להתייחס אליהם. יש לזכור שישיבה היא המנח הגרוע ביותר לגוף ועלולה לגרום לבעיות בפלג גוף תחתון".

לדבריה, "הלפ-טופים הקטנים לא מתאימים למידות הגוף שלנו וגורמים לנו להתכנס פנימה אל תוך המחשב על מנת להתאים את עצמנו למסך. גם הסמארטפונים הפופלריים קטנים מדי עבורנו ואנחנו נאלצים להסתכל עליהם מאוד מקרוב על מנת לראות - מכאן צצות חלק מהבעיות שלנו. כאשר אנחנו נמצאים במשרד או בבית, עדיף מבחינה בריאותית לעבוד על יד מחשב שולחני".

היא ממליצה לזוז כל הזמן בתוך הכיסא ולהקפיד על ישיבה זקופה. היא מספרת שבארגונים גדולים באנגליה עובד לא מקבל סיסמה למחשב לפני שהוא עובר הדרכה מיועץ ארגונומי, שמסדר עבורו באופן פרטני את עמדת העבודה.

עד שיגיע יועץ ארגנומי אנגלי אליכם, היא ממליצה על כמה טיפים זולים שיכולים למנוע נזקים מצטברים ופגיעה בעמוד השידרה. "יש לארגן תמיכה לגב התחתון איפה שנמצא השקע המותני. לא צריך לקנות כרית ב-300-200 שקל, אפשר לקחת גליל נייר מגבת או סווצ'ר מגולגל ולהניח מאחורי הגב התחתון. רצוי להשתמש באותה כרית מאולתרת גם בנסיעות היומיומית ברכב. המבט שלנו למחשב צריך להיות לשליש העליון של המסך על מנת להבטיח עורף ארוך וישר, אפשר להגביה את המסך באמצעות חבילות נייר כל אחד לפי מידות הגוף שלו".

לקום מהכיסא ולהזיז את הגוף

ד"ר מתי מורנו, מומחה לאורטופדיה וטראומטולוגיה, מספר כי הגיעו אליו מטופלים רבים שנפגעו עקב עבודה מול מחשב בצורה לא נכונה. "אחד התסמינים הנפוצים הם כאבים בעמוד שדרה צווארי ועמוד שדרה מותני עקב תנוחה קבועה בכיסא וריכוז מרובה במסךהמחשב. בעיה שכיחה נוספת היא דלקות בשורש כף היד שנגרמות ממאמץ יתר בהפעלת העכבר ולחץ על שורש כף היד הקדמי, הדבר גורם למיקרו טראומה לעצב ובמקרים מסוימים יש צורך בניתוח כדי לפתור את הבעיה".

לדבריו, מזכירות וקלדניות בבית משפט שעובדות שעות רבות עם המקלדת, נמצאות בקבוצת סיכון, כמו גם עובדי היי-טק ועובדי בנקים שנמצאים שעות רבות מול מחשב.

הוא מספר שכיום הוא נתקל כרופא ביותר בעיות שנובעות מעבודה לא נכונה מול המחשב מבעבר. לדבריו, "המחשב הפך לגורם עיקרי בעבודה שלנו ומספר השעות שאנו 'מבלים' מולו עלה. על מנת להפחית את הסיכון לסבול מכאבי גב ומדלקות בכתף וביד, יש לארגן סביבת עבודה נכונה וטובה. הכיסא צריך להיות נוח ועם ידיות, הגב שלנו צריך להישען בכיסא בזווית של 110-90 מעלות ולא להיות כפוף קדימה, מנח היד צריך להיות באותו הגובה של האמה ויש לשבת זקוף כאשר כפות הרגליים מונחות על הריצפה בזווית של 90 מעלות".

ד"ר מורנו מונה מספר רב של בעיות שיכולות לנבוע מתנוחה לא נכונה בעת העבודה: בעיות בתעלה הקרפלית, דלקות בגידי המרפק, כאבי כתף עקב חוסר תזוזת הגוף וכאבי גב וצוואר. "מומלץ מאוד לקום כל שעה-שעה וחצי ל-5 דקות ולהזיז את הגוף. חשוב להקפיד על תנוחת היד ולבחור בעכבר נוח המתאים לשעות עבודה מרובות עם ג'ולה שמזיזים אותה במקום להזיז את העכבר".

הרימו את הראש ל-20 שניות והסתכלו על משהו רחוק

אורן קניג, אופטומטריסט המוסמך בבריאות בתעסוקה מספר כי מרבית העובדים משתמשים 8-6 שעות במחשב אך יש גם מי שמגיע ל-16 שעות עבודה מול מחשב ביום, הכוללת בתוכה גלישה באינטרנט בשעות הפנאי. "חומרת התלונות על הפרעות ראייה, כאבים בעיניים, סחרחורות וכאבי ראש עולה עם משך השימוש במחשב וחשוב להכיר בסימפטומים האלה כקשורים לשהייה ממושכת מול המחשב".

לדבריו, "עבודה מול מחשב דורשת הפעלת שתי מערכות ראייה ולאורך יום שלם הדבר גורם לעומס כבד. מחקרים מדעיים בעניין העלו, כי כמעט כלל עובדים המשתמשים במחשבים שעות ממושכות מדווחים במרוצת השנים על סימפטומים חוזרים של הפרעות ראיה. חלק מהתופעות חולפות בתום יום העבודה אבל יש מי שמדווח על טשטוש בראייה למרחק גם לאחר סיום העבודה".

קינג ממליץ להקפיד על ביצוע 20/20/20 - כלומר כל עשרים דקות להרים את הראש ל-20 שניות ולהסתכל על משהו רחוק. הוא מספר כי "המבט למרחק במהלך יום העבודה העלים את התלונות בסוף היום. בנוסף חשוב למצמץ הרבה. שכבת הדמעות מתנקה ומתחדשת על ידי מצמוץ ולדמעות חשיבות לאיכות הראייה. בעבודת מחשב כמות המצמוצים פוחתת באופן משמעותי ולכן חשוב למצמץ באופן יזום או להשתמש בטיפות הרטבה לעיניים שיכולות להקל גם במקרה של יובש בעיניים כתוצאה משהייה ליד מזגן".

קינג מספר כי סיכונים נוספים יכולים לנבוע מעבודה מול תאורה מסנוורת, "מנורות צריכות להיות מעל או מאחורי העובד ויש להעדיף לעבוד עם הגב לחלונות גדולים ומוארים ולא מולם. סיכון נוסף הוא כאשר עובד משתמש במסך עם רקע כהה, דבר הגורם לניגוד בין המסך החשוך לאובייקטים בהירים אחרים בחדר לכן יש לוודא שהרקע לעבודה יהיה בהיר. בנוסף הניגודיות בצבעי מסך המחשב צריכה להיות חדה והמסך עצמו חייב להיות בעל רזולוציה גבוהה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

להוציא את הקוראסונים והבורקסים

עינב קרן-שיינהולץ, דיאטנית קלינית ותזונאית בבית החולים בלינסון, מספרת שהיא נתקלה בעבודתה במקרים רבים של תזונה לקויה אצל אנשים העובדים שעות רבות מול מחשב.

לדבריה, ישנן מספר בעיות שחוזרות על עצמן, "בעיה נפוצה היא אנשים שעבודתם כה לחוצה שהם 'שוכחים' לאכול ולמעשה הארוחה הראשונה שלהם היא ב-20:00 שהם מגיעים הביתה ומסתערים על המקרר. עד אז הם מעבירים את היום עם ופלים או עוגיות ליד הקפה. אני ממליצה לאותם אנשים ובכלל לכל המטופלים שלי לקום בבוקר רבע שעה לפני הזמן, לאכול בבית 2 פרוסות לחם וגבינה עם ירקות או פירות.

"גם מי שחושב שאינו רעב בבוקר צריך להוציא את הגוף מצום הלילה ומדובר בהרגל נרכש. בעיה נוספת אשר נפוצה היא ארוחת צהריים עתירת קלוריות ולא בריאה. הרבה עובדי היי-טק מקבלים שוברים לארוחות עסקיות מחוץ למשרד - כאשר העסקית כוללת מנת פתיחה, לחם, תוספות, שתייה מתוקה וכמובן קינוח, הרבה מעבר למה שהגוף שלנו צריך. לכן ממולץ לשלב סלט או מרק באותה ארוחה ולאכול כמויות יותר קטנות.

"לפעמים הגוף מתבלבל בין צמא לרעב לכן כדאי לעבוד עם בקבוק מיים לידנו, ולהקפיד לשתות מים, סודה או תה ירוק ללא סוכר. עובדים שנמצאים שעות ארוכות מול המחשב מחפשים סיבה לקום מהכיסא ולהתאוורר ולהפסקת קפה מצטרפות לעיתים קרובות עוגיות. מותר לאכול מתוק אבל יש להעדיף פרי, עוגה בחושה שהכנו בבית או פרוסת לחם עם ריבה.

"היה לי מטופל שעבד כסמנכ"ל בחברת היי-טק. בעקבות המהפך שהוא עבר באורחות חייו, הוא החליט להוציא מהישיבות במשרד את הקרואסונים והבורקסים. אנשים נמצאים בחדר 3 שעות וכל מה שהם רואים מולם זה מאפים וקשה לעמוד בפיתוי, לכן ממולץ להגיש בישיבות ירקות ופירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully