וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תרכיבו משלוח מנות בזול בלי להיראות קמצנים

רותי לוי

5.3.2012 / 14:56

משלוח מנות מוצלח כולל בדרך כלל גם ממתקים ממותגים והשנה גם המחאה החברתית נכנסת למערכת השיקולים. איך אפשר להרכיב משלוח במחיר סביר ואיפה? מדריך

בשבוע שעבר ניסינו להרכיב בשיחת צ'אט משלוח מנות לבית הספר עם תומר גולדגרבר, תלמיד כיתה ז' מחיפה. במשך כרבע שעה רצופה ניהלנו התמקחות על מה מקובל ומה לא מקובל לשים במשלוח מנות לבן גילו. הצעתי מגוון אפשרויות שנענו בסירוב: "מסטיק הובה בובה זה לילדים עד כיתה ד', תשימי מסטיק 5", הוא העיר. "אל תשימי חמצוצים, עדיף מנטוס", הוסיף. מכשול נוסף התגלה כשגולדגרבר סירב בתוקף לשלב מוצרים של שטראוס-עלית: "אנחנו מחרימים אותם כי לא יכול להיות מצב שמוצר שמיוצר בישראל עולה פחות בחו"ל" אמר.

הבטחה של נער להימנע ממותגי חברת ממתקים מובילה בפורים הקרוב עשויה להישמע מפתיעה וייחודית, אבל נראה שתומר אינו לבד: 50% מבין 300 בני הנוער בגילי 12-17 שהשתתפו בסקר שערכנו באמצעות מכון המחקר פאנלס, הצהירו כי הם תומכים במחאה ולא יקנו חטיפים של שטראוס-עלית בתקופה הקרובה. אם ההצהרה הזו אכן תתורגם למעשים, שטראוס צפויה לחוות פגיעה בהכנסות שוודאי קיוותה להן.

חג פורים והשבועות שקודמים לו הם תקופת שיא בהכנסותיהן של חברות הממתקים. לפי נתוני נילסן, שוק החטיפים הכניס בשבוע החג אשתקד כ-49 מיליון שקל, כמעט פי שלושה מהכנסותיו בשבוע רגיל. באותו שבוע החזיקה שטראוס ב-48% ממכירות החטיפים המתוקים, ומכרה לצרכנים ממתקים של עלית בסך של כ-11 מיליון שקל. בגזרת החטיפים המלוחים, מותגי עלית - תפוצ'יפס, צ'יטוס ודוריטוס - הניבו לה כ-6 מיליון שקל נוספים בתוך שבעה ימים. אסם, השולטת בשוק החטיפים המלוחים, החזיקה אשתקד 49% מהמכירות בקטגוריה זו, וגרפה 13 מיליון שקל בשבוע זה.

כיצד מתכוונים בני הנוער המחרימים להתמודד עם היעדר המותגים של עלית? "נשים הרבה יותר חטיפים של אסם כמו במבה וביסלי ובשביל שוקולד יש את קינדר וקליק", השיב אחד מהם. ומדוע אסם לא עומדת בפני חרם? "אולי כי יש כל כך הרבה ממתקים שלהם שאני אוהב ואני כבר מחרים יותר מדי דברים", הודה גולדגרבר.

הפסיכולוג החינוכי דני עמית ממכון אדלר אינו מופתע מהבחירה: "במצב הנוכחי, בני הנוער שרוצים להצטרף למבוגרים מוכנים להחרים, אבל בתנאי שזה לא יבוא על חשבונם - הם מוכנים לעזוב מותג שלילי בשביל מותג חיובי יותר, לכאורה. אבל כבני נוער הם נותרים רגישים מאוד למותגים", אומר עמית. "לו החרם היה מתחיל בתוך הקבוצה שלהם, בכיתה או בבית הספר, הוא היה בעל השפעה גדולה הרבה יותר".

ההערה של עמית נתמכת גם בממצאי הסקר: כ-60% ממשתתפי הסקר אמנם העידו כי ישלבו חטיפים ממותגים ולא ממותגים אם הדבר יוזיל את עלות המשלוח שלהם, אך כשנדרשו להשיב לשאלה הפתוחה "איך ייראה משלוח המנות שיכינו", התברר כי המצב שונה. למעשה, בני הנוער הקצו למוצרים מסוימים את האפשרות להיות לא ממותגים: סוכריות גומי, סוכריות על מקל, ופלים, אוזני המן ומרשמלו. "נכון שיש הבדל במחירים", הסבירה אחת ממשיבות הסקר ,"אך במוצרים דומיננטיים אני מאמינה שאכניס חברות ממותגות ובמוצרים פחות עיקריים אבחר לפי המחיר".

נערה אחרת השיבה: "אף פעם לא שמתי במשלוח מנות חטיפים לא ממותגים, ולא חשבתי לשים. אני חושבת שזה יבאס את מקבל המשלוח. המשלוח ייראה עלוב וזה לא משנה אם החטיפים טעימים באותה המידה. החטיפים הלא ממותגים נראים לי חשודים משום מה; אבל הייתי מרוצה מאוד גם ממשלוח שמשלב מותגים מוכרים ומוכרים פחות, כי הוא היה מאפשר לי ליהנות וגם להתנסות במוצרים חדשים", ציינה.

"במשלוח מנות יש אלמנט נוסף, הבחירה היא לא רק מה תקנה לעצמך, אלא מה תיתן לאחר", מבהיר עמית. "כאן אתה נבחן אם התקמצנת. אז בסוכרייה או במרשמלו זה בסדר, אבל יש ניואנסים, כמו החטיפים הגדולים במשלוח, שיש להם פחות חופש לחרוג בהם. מבוגר יכול לקנות חטיף בוטנים של שופרסל או של מגה, אבל בני הנוער צריכים להיות זהירים יותר מאתנו כדי לא להיות חריגים". אגב, 54% מהנשאלים הסכימו עם המשפט "בכיתה שלי, מי שמביא משלוח מנות קטן נחשב קמצן".

עד 105% יותר לחטיף

ואולם, לא כל בני הנוער מדברים על חרם. כ-37% מבני הנוער שהשיבו לסקר טענו כי הם אוהבים את החטיפים של שטראוס-עלית ולכן ימשיכו לצרוך אותם בלי שום קשר למחאה, כ-4% השיבו כי לדעתם המחאה אינה צודקת כלל.

בשבוע שעבר ביקשנו משלושה בני נוער בגילאים שונים להרכיב עבורנו משלוח מנות אידיאלי שהיו רוצים להביא לכיתתם: מלבד גולדגרבר, פנינו גם לאופיר טולדנו, 10, מכפר יונה וליובל זיתן, 15, מהרצליה. עם הרשימות יצאנו להשוואת מחירים ברשתות הן בסניפי הדיסקאונט והן בסניפים העירוניים - רמי לוי סניף רמת גן, מגה בול סניף יגאל אלון, שופרסל דיל בצומת גלילות ומגה בעיר ושופרסל שלי ברמת אביב.

את הפער המשמעותי מצאנו במחיר החטיף הנמכר ביותר - קליק (יוניליוור). שקית קליק מוצעת ברמי לוי ב-3.90 שקלים, בסניפי הדיסקאונט של הרשתות הגדולות: שופרסל דיל ומגה בול נמכרת השקית ב-6.50-6.80 שקלים (66%-74% יותר). בפורמטים העירוניים של הרשתות המחירים מזנקים: בשופרסל שלי נמכרת אותה שקית במחיר כפול מברמי לוי (7.80 שקלים) ובסניף מגה בעיר, שהציע את המחיר הגבוה ביותר, נמכרת השקית ב-8 שקלים, 4.10 שקלים יותר (כ-105%) ממחירה בסניף רמי לוי.

משלוחי מנות. TheMarker
משלוחי מנות/TheMarker

במחירי ביצת הפתעה קינדר ג'וי נמצא פער של 2.50 שקלים (62%) בין החנות הזולה ביותר (רמי לוי) לבין הפורמט העירוני של רשתות שופרסל ומגה. עבור ממתק מרמלדה של יוגטה (ליימן שליסל) נמצא פער של 3.20 שקלים (97%). מארז מיקס מיני של עלית, המשלב כמה מותגים של החברה (פסק זמן, מקופלת, טעמי ועוד) בגרסאות מוקטנות, הוא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של שטראוס בתקופת פורים, ובשבוע החג הוא המוצר הנמכר ביותר בקטגוריית החטיפים המתוקים (אחרי קליק). את המחיר הזול ביותר עבור המארז מצאנו במגה בול, שם הוא נמכר ב-13.30 שקל, רמי לוי הציג למוצר מחיר גבוה ב-9% (14.5 שקל). במגה בעיר ובשופרסל שלי נמכר המארז במחיר הגבוה ביותר - 17.50 שקל, 32% יותר מאשר במגה בול.

העלות המינימלית למשלוח מנות שהרכיבו הילדים היתה 30-40 שקל. מהרכבת שלושת המשלוחים עלתה מסקנה זהה: הסל של רמי לוי התגלה כסל הזול ביותר, ואילו הסל של מגה בעיר התגלה כיקר ביותר. המשלוח של אופיר בן ה-10 הראה את הפער המשמעותי ביותר, הרשימה שכללה ששה חטיפים מתוקים ושלושה חטיפים מלוחים, נרכשה אצל רמי לוי ב-32 שקל; במותג הדיסקאונט של רשת שופרסל, שופרסל דיל, ב-41.85 שקל - פער של 31% - וברשת מגה בעיר טיפס הפער ל-61%, שם עלה משלוח המנות 51.40 שקל - 19.40 שקל יותר ממחירו ברמי לוי.

מרשת מגה נמסר: "המחירים המוצגים בכתבה אינם מציגים את ההנחות והמבצעים שמציעה מגה לחברי מועדון. לדוגמה: מוצרי עלית 2+3 מגוון חטיפי שוקולד וחטיפים במבצע של 3 ב-10 שקלים, סוכריות על מקל 8 ב-10 שקלים ועוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

משלוחי המנות שהרכיבו הילדים

אופיר טולדנו, בן 10, כפר יונה

הרשימה: קליק, 75 גרם | פסק זמן, 45 גרם | קינדר ג'וי | מקופלת 25 גרם | לקקנים בייבי דול, 24 גרם | יוגטה חמוץ שטיח תות, 50 גרם | במבה, 80 גרם | תפוצ 'יפס, 50 גרם | פופקו, פופורן מתוק, 80 גרם

עלות משלוח המנות:

רמי לוי > 32 שקל

שופרסל דיל > 41.85 שקל

מגה בול > 42.5 שקל

שופרסל שלי > 49.90 שקל

מגה בעיר > 51.40 שקל

הפער בין היקר לזול - 61%

תומר גולדגרבר, בן 13, חיפה

הרשימה: קליק, 75 גרם | קידנר בואנו, 43 גרם | מסטיק 5 | במבה, 25 גרם | ביסלי פיצה, 70 גרם | ביסלי גריל, 70 גרם | דובונים, 40 גרם | מנטוס, גליל בודד 37 גרם

עלות משלוח המנות:

רמי לוי > 29.70 שקל

שופרסל דיל > 35.40 שקל

מגה בול > 36.30 שקל

שופרסל שלי > 41.10 שקל

מגה בעיר > 42 שקל

הפער בין היקר לזול - 41%

יובל זיתן, בת 15, הרצליה

הרשימה: במבה, 25 גרם | ביסלי, 70 גרם | אפרופו, 50 גרם | תפוצ'יפס, 50 גרם | מיקס חטיפי מיני מעורב | קליק, 75 גרם | גומיפלצת - סוכריות גומי

עלות משלוח המנות:

רמי לוי > 38.50 שקל

מגה בול > 41.20 שקל

שופרסל דיל > 42.25 שקל

שופרסל שלי > 48.50 שקל

מגה בעיר > 49.60 שקל

הפער בין היקר לזול - 29%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully