וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמית: בתי ההשקעות דש איפקס ומיטב יתמזגו

נועם בר

20.3.2012 / 9:39

המיזוג בין שתי החברות אושר עקרונית על ידי דירקטוריון דש איפקס. יחד יהוו החברות את בית ההשקעות השני בגודלו בארץ והם ינהלו ביחד 104.3 מיליארד שקל

דירקטוריון דש איפקס הודיע הבוקר רשמית כי אישר באופן עקרוני את המיזוג עם בית ההשקעות מיטב בדרכם להיות בית ההשקעות השני בגודלו בישראל, שינהל ביחד 104.3 מיליארד שקל. העסקה תתבצע בדרך של החלפת מניות כאשר דש איפקס תרכוש את מלוא המניות של מיטב כנגד הקצאה של 45% ממניות דש איפקס לבעלי המניות של מיטב.

בנוסף, אישר הדירקטוריון חלוקת דיבידנד של 187.5 מיליון שקל (5.3 שקל למניה) לבעלי המניות של דש איפקס בלבד. מדובר בשני בתי השקעות גדולים, הנמצאים בחמישייה הראשונה של בתי ההשקעות בישראל. דש-איפקס מנהל היום כ-60 מיליארד שקל ומיטב מנהל כ-45 מיליארד שקל.

"להערכת הצדדים העסקה צפויה להביא ליתרונות סינרגטיים מהותיים ביותר לחברה וזאת באופן הדרגתי החל ממועד השלמת העסקה" אמרו בדירקטוריון. עם זאת, הוסיפו כי "בטווח הקצר צפויות לחברה הוצאות חד פעמיות בעקבות העסקה".

במקביל, צפוי בעל השליטה במיטב, צבי סטפק, לבסס את אחזקתו לקראת המיזוג, באמצעות רכישה של מניות מיטב שבידי השותף גאון אחזקות, בהיקף של 21.5%. השותף השלישי, קבוצת ביטוח ישיר, לא צפויה בשלב זה למכור את מניותיה במיטב, וכמו סטפק תקבל גם היא תמורתן מניות בדש-איפקס.

מיזוג בתי ההשקעות דש איפקס ומיטב. TheMarker
מיזוג בתי ההשקעות דש איפקס ומיטב/TheMarker

כל זה לא יספיק לסטפק כדי להגיע להיקף אחזקה מספק בבית ההשקעות שיווצר לאחר המיזוג, לכן הוא צפוי לרכוש מאלי ברקת, בעל השליטה בדש-איפקס, אחוזים בודדים ממניות דש-איפקס. רכישת המניות מברקת צפויה להתבצע לפי מחיר של קצת יותר מ-22 שקל למניה. בסופו של דבר צפויים ברקת וסטפק להחזיק בשיעור מניות זהה בדש-איפקס. המספר אינו ברור עדיין, אך ההערכה היא שיעמוד על שיעור של 30% ממניות דש-איפקס לכל אחד.

בעוד שדש-איפקס היא חברה ציבורית, מיטב היא חברה פרטית ששניים ממחזיקי המניות הגדולים בה הם ציבוריים: גאון אחזקות, המחזיק ב-21.5%, וביטוח ישיר עם 28.5%. בשנתיים האחרונות בחנו במיטב בצורה ראשונית אפשרות להנפקת החברה בבורסה. לאחר העסקה, ייהנו בעלי המניות שיוותרו במיטב - משפחת סטפק וביטוח ישיר - מהנזלה של העסק, ללא כאב הראש וההוצאות הכרוכות בתהליך ההנפקה של חברה בבורסה.

הרקע למיזוג הוא הכבדה גוברת והולכת מצד הרגולציה ותהפוכות בשוק ההון שגורמים ליכולת ההישרדות בשוק לקשה יותר מיום ליום. בשנים האחרונות נדרשו חברות הגמל, קרנות הנאמנות ותעודות הסל להגדיל משמעותית את ההון העצמי שלהן. בנוסף, בוצעו רפורמות שונות, שמצד אחד הוסיפו עלויות לחברות ומצד שני פגעו בהכנסותיהן.

רק לפני פחות מחודש אישרה ועדת הכספים של הכנסת הורדה אגרסיבית של דמי הניהול, מתקרה של 2% ל-1.05% בלבד. הורדה זו, שצפויה להכנס לתוקף בהדרגה במהלך השנתיים הקרובות, תיפגע משמעותית בהכנסות כל חברות הגמל, אך במיוחד במיטב. זאת בשל קופות שקיבל בית ההשקעות לפני כשנה וחצי, במסגרת המיזוג עם ישיר בית השקעות. חלק מקופות אלה מנוהלות בדמי ניהול גבוהים במיוחד, של 1.5%-1.6% בממוצע. לעומת זאת, דש-איפקס צפוי להיפגע פחות מהורדת דמי הניהול, מאחר שרוב פעילות הגמל שלו נמצאת בקרנות השתלמות, שלא נכללו ברפורמה.

המיזוג בין שני בתי ההשקעות הגדולים צפוי לצמצם משמעותית את הענף. למרות זאת, ההערכה היא כי באופן כללי העסקה לא תזכה להתנגדות מצד הרגולטורים. התחום היחידי שיכול לגרור התנגדות של הרגולטורים הממונים הוא פעילות עתודות הסל, שלאחר העסקה תחזיק בנתח שוק של כ-46%. עם זאת, ישנה ציפייה כי הרגולטור יבחן את הפעילות הזו ביחס לכלל פעילות המוצרים הפסיביים, ולא ביחס לתעודות הסל לבדן.

צפויים זעזועים בפסגה

מהלך המיזוג צפוי לגרור שורה של זעזועים גדולי בשני בתי ההשקעות, כאשר מלבד דירקטוריון חדש, צפויים בכירים רבים למצוא את תחומי האחריות שלהם נלקחים מהם. כיום יש לכל פעילות מנכ"ל משלה בכל בית השקעות, והמיזוג צפוי לייתר אחד מהם.

גם בפסגה צפויים שינויים. כיום מנהלים את דש-איפקס עידו נויברגר וויקטור שמריך. לצדם מנהל ידין ענתבי את החברה הבת, דש ני"ע, שם מרוכזת רוב הפעילות של דש-איפקס. נויברגר ושמריך אמורים לעזוב את תפקידיהם עוד פחות משלושה חודשים. את מיטב מנהל כיום אילן רביב, שהגיע לחברה לפני כשנתיים, הישר מתפקיד מנכ"ל יובנק. אחת ההערכות שנשמעות כעת בשוק היא שעם המיזוג ייערך שינוי מבני נרחב בדש-איפקס, כך שבהמשך ינהלו רביב וענתבי את החברה במשותף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מיזוג בתי ההשקעות דש איפקס ומיטב. TheMarker
מיזוג בתי ההשקעות דש איפקס ומיטב/TheMarker

לאחר המיזוג צפוי דש-איפקס להיהפך לבית ההשקעות השני בגודלו אחרי פסגות, שמנהל כיום נכסים בהיקף של כ-140 מיליארד שקל. בתחום תעודות הסל, צפוי דש-איפקס לאחר המיזוג להחזיק בנתח שוק של 46%, עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-26 מיליארד שקל, ובכך לתפוס את המקום הראשון בענף במקומה של חברת קסם, שבבעלות בית ההשקעות אקסלנס.

בתחום קופות הגמל צפוי בית ההשקעות הממוזג לנהל 35.4 מיליארד שקל, להיהפך לשני בגודלו אחרי פסגות, ולעקוף את כלל ביטוח. בתחום קרנות הנאמנות צפוי דש-איפקס להחזיק לאחר המיזוג נתח שוק של כ-18% והיקף נכסים של 25 מיליארד שקל. המיזוג אינו צפוי להשפיע מהותית על פעילות הפנסיה של דש-איפקס המדשדשת, והיא צפויה לגדול מהיקף נכסים של 600 מיליון שקל, ל-800 מיליון שקל.

המיזוג בין דש-איפקס למיטב צפוי להשלים לכל אחד מבתי ההשקעות פעילויות חסרות. במיטב הוחלט באחרונה לסגור את פעילות הברוקראז' למוסדיים. כעת הוא צפוי ליהנות מחברת הברוקראז' של דש-איפקס, בניהולו של רון סירני. מצד שני, דש-איפקס צפוי לקבל לידיו פעילות גדולה של ברוקראז' לפרטיים, המנוהלת על ידי מיטב טרייד, תחום שעד עתה לא פעל בו. תחום הברוקראז' לפרטיים מעורר באחרונה עניין ובימים אלה עסוקים בפסגות בבניית פעילות משלהם בתחום זה.

בתחילת השנה רכש דש-איפקס את סוכנות הביטוח קריב תמורת 43 מיליון שקל. למיטב אין סוכנויות ביטוח, מה שמהווה חולשה ביכולות ההפצה. דש-איפקס עשה באחרונה צעדים לחיזוק יכולות ההפצה הפנסיונית. ביניהם אפשר למנות את צירופם של עשרות סוכנים חדשים חיצוניים שלא נמנים עם משווקי החברה, לצד הכשרת סוכנים מתוך החברה בתחום הפנסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully