וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי לחג: בכי"ל יקבלו אייפד 2, באל על - 70 שקלים

חיים ביאור

29.3.2012 / 9:16

כבכל חג יקבלו חלק גדול מהעובדים בישראל שי ממעסיקם לקראת הפסח. מי מקבל תלושים? מי מקבל כסף? והאם עדיף למעסיק לתת מתנה אישית?

סימני מיתון במשק? סגירת קווי ייצור? חוסר ודאות בקרב עובדים לגבי עתידם התעסוקתי? הכל אולי נכון, אבל דבר אחד נשאר יציב: השי לעובדים. מדי שנה מקבלים כ-1.5 מיליון עובדים שי לחג, ששוויו אינו משתנה - ואף גדל משנה לשנה. שוויו של שוק המתנות לחג בפסח 2012 הוא לא פחות מ-2.7 מיליארד שקל - עלייה של 10% לעומת השנה שעברה. בראש השנה היה השווי הכולל של השי מעט נמוך יותר, 2.2 מיליארד שקל, כך שבאופן מצטבר מדובר בשי לחגים בשווי כולל של 5 מיליארד שקל ב-2012.

סקר שערך מכון תובנות עבור חברת ביזנס סיטי, מעלה כי 75% מאזרחי ישראל בגיל העבודה מצפים לקבל השנה שי לקראת חג הפסח. זהו שיעור גבוה במקצת מזה שנרשם לקראת ראש השנה (72%). רוב העובדים (70%) מצפים לקבל מהמעסיק תלושי קנייה, אחד מכל חמישה עובדים מצפה לקבל מתנה אישית, ו-6% מהעובדים מצפים לקבל כסף מזומן. רק 2% מהעובדים אינם מצפים לקבל מתנה.

סקר של חברת ועדים, המרכזת מידע על תנאי הרווחה בארגונים גדולים, מראה שערך השי הממוצע בפסח השנה יהיה 600-900 שקל לעובד. עובדי ההיי-טק יקבלו שי בשווי ממוצע של 400-700 שקל, ואילו המנהלים הבכירים יקבלו גם השנה שי בשווי גדול יותר: 4,000-5,000 שקל. עובדי מפעלי ים המלח, מקבוצת כי"ל, שדורגו בפסח הקודם בראש טבלת מקבלי השי לחג, לא איבדו את הבכורה גם השנה ואף שוברים שיא בתחום: חוץ מצ'ק אישי בסך 1,780 שקל, יקבלו עובדי החברה גם מכשיר אייפד 2.

מתנות לפסח. TheMarker
מתנות לפסח/TheMarker

עם העובדים שיקבלו את השי הגבוה ביותר נמנים גם עובדי תרכובות ברום ובתי הזיקוק בחיפה - 1,400 שקל; חרסה - 1,350 שקל; תדיראן סוללות - 1,200 שקל; מכתשים, אלתא, טבע וחברת החשמל - 1,200 שקל; פניציה והתעשיה האווירית - 1,100 שקל; המוסד לביטוח לאומי, קנת גרופ, מקורות, אי.סי.איי. - 1,000 שקל.

עם מקבלי השי בשווי הנמוך ביותר נמנים עובדי אל על, שיקבלו 70 שקל בלבד; עובדי דן - 130 שקל; יוניליוור והמועצה לענף הלול - 200 שקל; אגד - 250 שקל; אשטרום - 300 שקל; ומכללת הדסה - 350 שקל.

בתחתית הסולם נותרו, כצפוי, עובדי הקבלן - ובעיקר אלה המועסקים בתחומי הניקיון והשמירה, המסתפקים לרוב ברבע מהשי שניתן לעובדים, ולעתים אפילו בפחות מכך. עם זאת, הסכם תנאי העסקתם של עובדי הקבלן, שנחתם לפני כחודשיים בין ההסתדרות למעסיקים, עשוי לבטל את הפער בשווי השי בין עובדי הקבלן לעובדים הקבועים.

עושים קופה אחרי החג

הפופולריות של תוכניות האוכל והבישול בטלוויזיה משפיעות ככל הנראה על אופי המתנות לחג: המתנות המבוקשות ביותר השנה הן כלי בישול - כמו מערכות סירים, מחבתות וסכינים מיוחדים. מנכ"ל ועדים, יעקב אלוש, מאשר כי "תעשיית המתנות הקשורות לכלי מטבח שודרגה, בהשפעת תוכניות הבישול בטלוויזיה, שתופסות נתח גדול מהשידורים ובפריים טיים".

במקום השני בדירוג המתנות ניצבים מכשירי החשמל, כמו שואבי אבק ומגהצי קיטור; במקום השלישי מדורגים הגאדג'טים למיניהם, כשהמכשיר הפופולרי ביותר הוא ג'י.פי.אס למפתחות, המסוגל לאתר את המפתחות למכונית או לבית שהלכו לאיבוד.

בחברת ועדים אומרים כי בתי עסק פיתחו דרכים להפיק רווח נאה מנוהג מתן השי לחגים. "החנויות דוחפות לסל השי מוצרים שהן מעוניינות במיוחד למכור, כמו מכשירי סודה סטרים, מיקרוגל וכלי בישול חשמליים. הן מסבסדות את מחירי המוצרים האלה, ואם הרוכשים מרוצים מהקנייה, נוצרת דרישה למכשירים מצד לקוחות נוספים - ואז החנויות מזדרזות להעלות את מחיריהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מתנות לפסח. TheMarker
מתנות לפסח/TheMarker

בחברה טוענים גם כי תווי הקנייה רווחיים לרשתות, שכן רבים ממקבלי התווים אינם מסתפקים ברכישה בסכום השי. "התיאבון לרכוש מוצרים נוספים לא נעצר עם ניצולם של התווים, וכך בעלי העסקים עושים קופה", אומר אלוש.

באחרונה גבר המרמור בקרב עובדים עקב הנוהל הנפסד שלפיו כוח הקנייה של התווים הוא רק 90% מערכם הנקוב. הצעת חוק שהגיש ח"כ יואל חסון (קדימה) קובעת שמנפיקי התווים לא יוכלו שלא לכבד את מלוא ערכם הנקוב, וגם לא יוכלו להגביל את השימוש בהם במבצעים מיוחדים. אלא שזה כבר לא יקרה בחג הנוכחי.

העובדים מעריכים מאמץ

"הציפייה לקבל מתנות אישיות היא עניין שראוי שמעסיק נבון יביא בחשבון", אומר הפסיכולוג ד"ר רון קדם, הסטטיסטיקאי הראשי של מכון תובנות. "אילו המעסיקים היו מטים אוזן לרחשי הלב של העובדים, שיעור המתנות האישיות שהם מעניקים לעובדים היה עולה בהרבה על שיעור תלושי השי. נכון שעניין המתנות האישיות כרוך במאמץ לוגיסטי מסוים - רכישה, אחסון ומסירת המתנות האישיות, אבל הסקר שלנו מראה ש-30% מהעובדים המקבלים תלושי קנייה היו מעדיפים לקבל מתנה אישית, והשיעור הזה עלה לעומת הסקר שנערך בראש השנה (24%).

"הסיבה לכך פשוטה: למתנה האישית, שלא כמו לתלושי הקנייה, יש ערך מוסף רגשי בעיני העובדים, שמעריכים את המאמץ, המקוריות והשקעת מחשבה. בהשקעה של אותו הסכום, המעסיק יכול לייצר אצל העובדים תחושת שייכות לארגון", אומר קדם.

"השי לחג מנוהל יותר מתוך חשש לעשות טעות, ופחות מתוך מחשבה על הזדמנות להפתיע את העובדים ולחזק את החיבור שלהם לחברה", מסכם מנכ"ל ביזנס סיטי רועי אשכנזי. "מעסיקים שכן יחפשו רעיונות מקוריים, ולאו דווקא יתנו את התלוש המוכר, עשוים לזכות בהערכה גבוהה יותר מצד עובדיהם".

מתנות לפסח. TheMarker
מתנות לפסח/TheMarker

נתון מעניין נוסף שעולה מסקר תובנות מראה ירידה מסוימת בדרישה למתנות ירוקות או חברתיות. אם בראש השנה האחרון 54% מהעובדים שקיבלו תלושי קנייה העדיפו במקום זאת לקבל מתנה "ירוקה" השומרת על איכות הסביבה, או מתנה חברתית שיוצרה בישראל על ידי אנשים עם מוגבלות או נוער בסיכון, הרי שבפסח הזה רק 45% ממקבלי התלושים העדיפו מתנה "ירוקה" או חברתית. קדם מסביר זאת בכך שבראש השנה האחרון ניכרה ההשפעה הציבורית החזקה של תנועת המחאה החברתית, בעוד שכעת קיימת דעיכה מסוימת, ואתה גם ירידה בסולידריות. עם זאת, 45% מהנשאלים הם עדיין שיעור גבוה מאוד של אנשים שהיו רוצים להזדהות עם הקהילה והסביבה.

המעסיק, כדאי לדעת, אינו מחויב להעניק לעובד שי כלשהו לחג. עם זאת, חלוקת שי לחגים נהפכה לנוהג, והמעסיק אינו יכול להתחמק מלתת אותו. אם יעשה זאת, לעובדיו תהיה עילה לתבוע אותו בבית הדין לעבודה, או להתפטר מהעבודה בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים, מכיוון שהפסקת הנוהג להעניק שי לחג נחשבת הרעה מוחשית בתנאי העבודה.

ויש גם גילום: שווי המתנה אמנם מחייב ניכוי במס הכנסה, אבל המעסיק דואג שהמתנה עצמה תהיה בשווי גבוה יותר, כדי לא לשבש אתת שמחת החג של העובד.

  • עוד באותו נושא:
  • שי לחג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully