וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בממשלה: בידי מי תהייה סמכות לנתק חשמל?

איתי טרילניק

29.4.2012 / 8:44

משרד האנרגיה סבור כי הסמכות לקביעת קריטריונים לניתוק צרכנים מחשמל במקרה של עומס צריכה להיות נתונה בידי השר אך משרד האוצר דורש סמכויות ומשרד המשפטים מעדיף חקיקה

תוכניתו של משרד האנרגיה והמים להתמודדות עם המחסור הצפוי הקיץ בחשמל לא תעלה היום לדיון בישיבת הממשלה, בעקבות מחלוקת פנימית בממשלה סביב חלוקת הסמכויות לטיפול במשבר.

בין היתר, יש מחלוקת בשאלת הסמכות לקביעת הקריטריונים לניתוק ציבור צרכנים מסוימים מחשמל. בעוד ששר האנרגיה מבקש מהממשלה להסמיך אותו לקבוע את הקריטריונים לבחירת זהות הצרכנים שינותקו בהפסקות החשמל היזומות - דורש משרד האוצר מעורבות בהחלטה, ואילו לדעת משרד המשפטים, קביעת הקריטריונים צריכה להתקבל בחקיקה, ולא בהחלטת שר. זאת, כדי להרחיב את שיתוף הציבור בתהליך, במטרה לצמצם את הסיכוי להגשת תביעות פיצויים נגד המדינה בעקבות ניתוק מהחשמל. בעקבות ההתנגדויות, יפיץ משרד האנרגיה הצעה מעודכנת בימים הקרובים.

כפי שנחשף בשבוע שעבר, כוללת ההצעה של משרד האנרגיה שורת צעדים להתמודדות עם המחסור בחשמל, פרט לקביעת ההסדרים להפסקות חשמל יזומות. בין היתר, מדובר בזירוז הליכים שיאפשרו הקמת מתקני ייצור חשמל ניידים, וכן זירוז אישורים לחברת החשמל כך שתוכל להפעיל באמצעות מזוט את תחנות הכוח רדינג, חיפה וחגית - ולהפנות את הגז הטבעי שהיו אמורות לצרוך לתחנות כוח פרטיות, המושבתות כעת באופן חלקי או מלא בשל המחסור בגז. כמו כן, מוצע כי דלק לייצור חשמל יקבל קדימות בפריקה בנמלים, גם על חשבון דלק לתחבורה.

בהצעה נכתב עוד כי משרדי הביטחון והפנים (האחראי על השלטון המקומי) ידאגו להפעלת כל הגנרטורים הגדולים שברשותם בעת מצוקה נקודתית באספקת חשמל. כמו כן, מוצע כי רשות החשמל תסיר את המגבלות הקיימות על הסדרי ניהול צריכה כגון הסדר גנרטורים (ייצור חשמל בגנרטורים פרטיים) והסדר "פסגה ניידת" (הפחתת צריכת חשמל בתעשייה בשעות העומס), המוגבלים כיום ל-100 שעות בשנה.

באוצר מתנגדים להסרה כוללת של המגבלות על הסדרי ניהול צריכה אלה, מאחר שעלותם משמעותית. על הפעלת גנרטור בשעת מחסור בחשמל מקבל בעליו סכום משתנה (בהתאם לחומרת המחסור) של עד כשקל לקוט"ש מיוצר. במסגרת הסדר "פסגה ניידת", מתייקרת צריכת החשמל לצרכנים תעשייתיים בשעות העומס (על מנת להפחית את צריכתם בשעות אלה), אך רשות החשמל תידרש לפצות את הצרכנים בהסדר, שיידרשו לצמצם את הצריכה למשך שעות רבות יותר.

מספר השעות שייכללו בהסדר הגנרטורים הורחב ב-2011, אז נוספו להסדר 40 שעות. שימוע בדבר הרחבת ההסדר ב-2012 פורסם בסוף מרץ, אך עד כה לא פורסמה החלטה בעניין.

גורמים באוצר מסרו כי ההצעה של משרד האנרגיה הועברה אליהם רק בתחילת השבוע שעבר, וכי בשל אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות לא ניתן היה לבחון את השלכות ההצעה לעומק.

עוד בנושא:

תכנית חירום לחשמל: ניתוק זרם, דלק מזהם
חברת החשמל מזהירה מהפסקות חשמל בקיץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully