וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחרות בשוק הסלולר: נפילות חדות לחברות התקשורת

ערן ארזן

15.5.2012 / 17:41

איגרות החוב של סאני, חברת האחזקה השולטת בפרנטר, הובילה את הירידות עם נפילות של 14%-18%. גם דיסקונט השקעות, השולטת בסלקום, הצטרפה ליורדות

התפוצצות בועת הסלולר: מניות ואיגרות החוב של חברות התקשורת הישראליות וחברות האחזקה השולטות בהן נפלו היום במסחר בשיעורים חדים של 5%-20%. מדד ת"א תקשורת נפל ב-7.5%. הירידות החדות הן על רקע החשש כי התחרות הגוברת, בעקבות כניסתם של חברות הסלולר החדשות גולן טלקום ו-HOT mobile, צפויה לפגוע באופן משמעותי בתזרים של חברות התקשורת הקיימות, וכתוצאה מכך להקטין את הרווחיות שלהן.

מי שהובילו את הירידות הן איגרות החוב של סאני, באמצעותה מחזיק אילן בן דב בשרשור בחברת הסלולר פרטנר. איגרות החוב נפלו בשיעורים של 14%-18%, ונסחרות כעת בתשואה מקסימלית של 65%. גם אג"ח סקיילקס, החברה הבת של סאני המחזיקה בפרטנר באופן ישיר, איבדו 7.3%-8.3% ונסחרות בתשואה של עד 30%. מה שתידלק את הירידות באיגרות החוב של סאני וסקיילקס הוא הדיווח כי נכשל המו"מ למכירת פעילות הייבוא של סמסונג, המוחזקת על ידי סקיילקס, לחברת בי.ג'י.אי.

בדומה לחברות בקבוצת בן דב, גם הפירמידה של נוחי דנקנר רעדה היום, וזאת בעקבות השינויים בענף הסלולר, בנוסף לחשש המשקיעים בנוגע ליכולת הפירעון של שתי חברות האחזקה העומדות בראש הפירמידה, אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח. איגרות החוב של אי.די.בי אחזקות ירדו בשיעורים של עד 7%, לתשואה מקסימלית של 62%. איגרות החוב של אי.די.בי פתוח איבדו עד 7% לתשואה מקסימלית של 24%.

מצטרפת חדשה לירידות - דסק"ש

מצטרפת חדשה יחסית לירידות בפירמידה של דנקנר היא דסק"ש (דיסקונט השקעות). דסק"ש עד עתה שמרה על יציבות יחסית ביחס לשתי החברות שמחזיקות בה בשרשור - אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח. איגרות החוב של דסק"ש נסחרו היום בתשואות של 10%-13.5%. מדובר בתשואות גבוהות, המעידות כי המשקיעים חוששים שגם דסק"ש עשויה להיתקל בקשיים מסוימים בהחזר החוב שלה. דסק"ש שולטת בין השאר בסלקום - חברת התקשורת הגדולה בישראל.

תופעה מעניינת וייחודית לימים האחרונים היא גם הצניחה באיגרות החוב של חברות הסלולר עצמן. אם עד עתה המשקיעים העריכו כי חברות האחזקה המחזיקות בחברות הסלולר בשרשור עשויות להיתקל בקשיים, הרי שגם איגרות החוב שלהן הצטרפו לגל הירידות.

אג"ח ד' של פרטנר איבדה, למשל, 4% ונסחרת בתשואה של 6.74%. לפני שנה התשואה על האג"ח עמדה על 4.9%. אג"ח ו' של סלקום ירדה ב-3.65%, ונסחרת בתשואה של 3.69%. מדובר עדיין בתשואות נמוכות, אולם המשמעות היא כי השוק מתמחר מעתה כי קיים סיכון גבוה יותר במניות הסלולר, ולכן דורש ריבית גבוהה יותר עבור אחזקה בהן.

גם פירמידת התקשורת השלישית - זו של שאול אלוביץ', המחזיקה בקבוצת בזק ובחברת התקשורת פלאפון רשמה ירידות. מניות בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב צנחו ב-15% וב-12% בהתאמה. בזק ירדה ב-4.3%. איגרות החוב של החברות רשמו ירידות שערים, אך מתונות בהשוואה למתחרות. אינטרנט זהב מסדרה ג' ירדה ב-4% לתשואה של 9%. סדרה ג' של ב-קומיוניקיישנס ירדה ב-3.4% לתשואה של 4.7%.

גם הבנקים נרטבים

במקביל לירידות בחברות האחזקה והסלולר גם הבנקים הושפע מהקריסה היומית של מגזר התקשורת. הבנקים היו בין המממנים העיקריים לרכישת חברות התקשרות, והם בין המלווים הגדולים לפירמידות העסקיות הגדולות. שטרי ההון של הבנקים ירדו עד 0.7%, זאת בהשוואה לירידות אפסיות (0.08%) שנרשמו בשעה זו באיגרות החוב של הבנקים.

שטרי הון הם סוג של הלוואה שבנסיבות מסוימות (כדוגמת מחיקות ענק בבנק) הופכים למניה, ונחשבים לחלק מההון העצמי של הבנק. לדוגמה, בזמן המשבר הפיננסי ב-2008, עם מחיקות הענק של בנק הפועלים, הופעל המנגנון של הפיכת שטרי ההון למניות. שטרי ההון משמשים לצורך חישוב יחס הלימות ההון של הבנקים, כלומר היקף ההון הנמצא שברשותו יחסית להיקף האשראי שהוא מעניק.

ייתכן כי הירידות בשטרי ההון מעידות כי המשקיעים חוששים כי מצוקה של טייקון עשויה להביא בעתיד למחיקות בבנקים. במקרה שהמחיקות יהיו כבדות - הרי שמנגנון של הפיכת שטרי ההון למניות יופעל, והבנקים יחדלו מלשלם ריבית עליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully