וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ישלם העסק הקטן אלפי שקלים פחות למע"מ

טלי חרותי-סובר

8.7.2012 / 9:45

שינוי בחוק המע"מ האוסר על דרישת חשבונית מס לפני מתן התשלום על העיסקה עשוי לעזור לעסקים הקטנים להתמודד עם מצוקות תזרימיות. מדריך למבולבלים

התיקון לחוק המע"מ שנכנס באחרונה לתוקף והקמפיין המלווה אותו, בהשתתפות יובל המבולבל, אכן מבלבל את העסקים הקטנים. הנה כמה שאלות ותשובות שיבהירו את הנושא.


מה היה עד היום?


עבור כל עסקה שנעשית בין שני צדדים חייבת לצאת חשבונית. קיימים שני סוגי חשבוניות - חשבונית עסקה וחשבונית מס. החשבונית הראשונה היא בעצם תיעוד לעסקה שנעשתה בין שני הצדדים. מדובר בחשבונית שאינה מחייבת תשלום מסים עבורה, והיא מקדימה את חשבונית המס. חשבונית המס אף היא מהווה תיעוד, אלא שהיא מחייבת את העסק להעביר למדינה כחוק מע"מ ומקדמות על חשבון מס הכנסה.


חשבונית מס. TheMarker
חשבונית מס/TheMarker

אז מה הבעיה?


במהלך השנים נזנחה חשבונית העסקה לאנחות, וספקים החלו להידרש באופן חוקי על ידי לקוחותיהם להגיש חשבונית מס. מאחר שמוסר התשלומים הישראלי בעייתי ונע בין שוטף ‏+ 30 ‏(קרי, התשלום יגיע 60 יום מרגע הוצאת החשבונית‏) דרך שוטף ‏+ 60 או 90, ולעתים אפילו שוטף ‏+ 120, נוצר מצב קבוע שבו נותן השירות מעביר חשבונית מס ללקוח, משלם למדינה כחוק מע"מ ומס הכנסה בתוך חודשיים - אבל את הכסף הוא מקבל רק שלושה ואף ארבעה חודשים לאחר שסיים את עבודתו. חברה בינונית או גדולה תהיה מסוגלת, בדרך כלל, לספוג את הפערים, אבל עבור עסק קטן שצריך לממן את הלקוח שלו במשך חודשים - מדובר בבעיה תזרימית קשה.


sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אז למה לא לתת במקום חשבונית עסקה?


כי על חשבונית המס ניתן להזדכות מול מס הכנסה, מה שלא קורה עם חשבונית העסקה, ולכן רוצים הלקוחות שזו תגיע אליהם מהר ככל האפשר. ה"גזר" - הזדכות מהירה יותר - יצר מצב שבו לקוחות ניצלו את כוחם כדי לדרוש חשבונית מס זמן רב מראש. ספק קטן שסירב לתנאי זה לא קיבל את העבודה - והעסק הקטן שילם את המחיר.


סיפורו של ליאור פיין מתאר יפה את המצב: פיין, תסריטאי וקופירייטר, ביצע עבודה עבור חברת הפקה והוציא חשבונית בסך 25 אלף שקל - סכום משמעותי לעסק של אדם אחד. כמו תמיד, הוא שילם מע"מ כחוק, ומראש, אלא שהתשלום עבור השירות שנתן לא נכנס לחשבונו. הלקוח של חברת ההפקה, חברת מזון גדולה, לקח "פסק זמן לחשיבה", ופיין נפל בין הכיסאות.


"כבר הוצאתי חשבונית מס ושילמתי למדינה אלפי שקלים שאין לי", הוא מספר. "בשיטת התשלום המסורתית, המעוותת, עסק קטן כמוני נדרש לשלם מע"מ חודשים לפני שהוא מקבל את הכסף. יוצא שאני, הקטן, מממן את חברת ההפקה שמממנת את חברת המזון הגדולה, וגם את מדינת ישראל". פיין יכול היה להציע חשבונית עסקה אבל היה נתקל בסירוב. "חברות מבקשות לקבל חשבוניות מס מיידית, כי הן מזדכות על המע"מ. מאחר שאת התשלום לנותן השירות הן מעבירות אחרי חודש, חודשיים, שלושה ויותר, ברור שזה נוח להן".


איך התיקון החדש לחוק ישנה את המצב?


מטרתו של התיקון שנכנס באחרונה לתוקף היא להרתיע לקוחות לבקש מהספק הקטן להוציא חשבונית מס חודשים לפני התשלום. דרישה כזו כיום היא עבירה פלילית הגוררת קנס של 9,600 שקל או מאסר בן שלושה חודשים. עסקים קטנים כמו של פיין יוכלו מעתה להוציא חשבונית עסקה בתום השירות, להמתין עד לקבלת התשלום, ובמעמד התשלום להוציא גם את חשבונית המס שעליה ישלמו מסים כחוק.



ממי אסור לדרוש חשבונית טרם התשלום?


על פי התיקון לחוק, אין לדרוש חשבונית מס מהעוסקים בשלוש קטגוריות: בעלי מקצועות חופשיים: עורך דין, אדריכל, מנהל חשבונות, יועץ מס, כלכלן, רואה חשבון, שמאי ועוד, ללא קשר לרמת ההכנסה שלהם. נותני שירותים: אומנים, אמרגנים, בעלים של בתי קפה, מוסכים, בתי מלון, וכל עוסק אשר אינו מוכר טובין - סך הכל כ–90 בעלי מקצועות שונים - כל עוד מחזור העסקות השנתי לא יעלה על 15 מיליון שקל בשנה. הקטגוריה השלישית היא מפעלים יצרניים, כל עוד המחזור השנתי לא עולה על כשני מיליון שקל ‏(1,950 אלף שקל‏) ומספר המועסקים לא עולה על שישה. הוראת היצרנים תקפה בשלב זה לשנה אחת בלבד.


אז מה אני צריך 
לעשות?


לפנות לרואה החשבון שלך, לוודא שהחוק אכן חל עליך, ולקבל הוראות מדויקות לפעילותך בהמשך. אם החוק חל גם עליך, תוכל מעתה להוציא חשבונית עסקה עם תום עבודתך, ולהוציא את חשבונית המס עבור הלקוח רק במעמד התשלום או בצמוד אליו.


ומה אם ממשיכים לדרוש ממני חשבונית מס?


כדאי להזכיר לדורש את החוק. אולי הוא פשוט לא מכיר אותו עדיין. העסקים הגדולים ביססו בעבר את תזרים המזומנים שלהם על היכולת לקזז מע"מ לפני ביצוע התשלום בפועל. כעת עליהם להתארגן מחדש - תהליך הדורש פרק זמן. עם העלאת המודעות הציבורית לנושא, יש לקוות כי התהליך יושלם בקרוב ויאפשר לעסקים הגדולים לעמוד בחוק - ולעסקים הקטנים להמשיך ולשרוד במציאות הכלכלית הנוכחית.


אם הלקוח ממשיך לדרוש חשבונית, אפשר לדווח עליו לארגון שאליו אתה שייך ‏(להב - לשכת ארגוני העצמאים, איגוד התעשיינים ועוד‏), לרשות המסים ולתקשורת. חשוב לזכור כי כניעה לדרישת חשבונית המס - שהיא כיום עבירה על החוק - לא תעזור בחינוך השוק להתנהלות אחרת.


סייע בהכנת הכתבה: 
רו"ח עמירם קליין


  • עוד באותו נושא:
  • מע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully