וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסקטור ה"חם": האם מדד הביומד ימשיך לעלות?

קובי ישעיהו

17.3.2013 / 7:33

נכון להיום מדד הביומד כולל 24 מניות, כאשר 25% מתוכן הינן מניות דואלית. ישנה קרקע יציבה ונוחה להמשך הצמיחה של חברות הביומד הישראליות, תהליך דומה לשזה שעבר ההיי טק

הפעילים בבורסה בתל-אביב שמו לב בוודאי שענף ה"חם" כיום בבורסה הוא ענף הביומד. מתחילת השנה השיג מדד הביומד תשואה מרשימה, ומניות רבות הכלולות בו זינקו בחדות. הדבר התבטא גם בגידול במחזורי המסחר של תעודות הסל, כשלדוגמא התמורה הממוצעת של תעודת הסל "תכלית ביומד" בחודש האחרון, גבוהה ב-75% לעומת התמורה הממוצעת בחצי השנה האחרונה. כמו כן, מתחילת השנה לצד ההתעוררות בענף, גייסו תעודות הסל תכלית וקסם על מדד הביומד, כ-13 מיליון שקל.

בחודש מרץ 2010 השיקה הבורסה לניירות ערך את מדד הביומד, הכולל את כל המניות מתחום הביומד אשר כלולות במאגר המניות. המדד מתעדכן פעמיים בשנה, באמצע יוני ובאמצע דצמבר. אין הגבלה למספר המניות הכלולות במדד, אך ישנה מגבלת משקל למניה והיא עומדת על 10% מכלל המדד.

נכון להיום המדד כולל 24 מניות, כאשר 25% מתוכן הינן מניות דואלית. המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד היא פרולור ביוטק (10.16% מהמדד), קמהדע עם 9.3%, פרוטליקס 8.93% מהמדד, אבוג'ן 8.39%, פוטומדקס 7.97%, קומפיוג'ן 7.87%, גיוון 7.74%, פלוריסטם 7.37%, בריינסוויי 4.73%, אלרון 3.94% ושאר החברות במדד מרכיבות עוד כ-23% ממנו.

צמיחת הענף

רבות נכתב כבר על הפוטנציאל הגדול של תעשיית הביוטכנולוגיה בארץ. החל ממרכזים אקדמיים מהמובילים בעולם, שיעור של מהנדסים מהגבוהים בעולם, מדענים מובילים ותמיכה ממשלתית. בעקבות הנתונים הללו וההצלחות של חברות בניסויים ובאקזיטים, זוכה התחום לעידוד והתעניינות מצד שוק ההון.

לפי הנתונים של ה ILSI (איגוד תעשיות מדעי החיים), בישראל ישנן למעלה מ-800 חברות אשר עוסקות בתחום מדעי החיים ובכל שנה מתווספות בממוצע כ-40 חברות. למרות ש- 20% מהחברות נוסדו בחמש השנים האחרונות, כ-45% מהן נמצאות בשלבי מכירות, וכ- 20% נמצאות בשלב הניסויים הקליניים (משלבי הפיתוח האחרונים).

תודות להצלחות הרבות של חברות הביומד הישראליות, החליטה מדינת ישראל להשקיע משאבים בכדי לעודד את הענף, כאשר החל משנת 2010 החל המדען הראשי לתת עדיפות תקציבית לענף. לפי הנתונים האחרונים של המדען הראשי, ברבעון השלישי של 2012 אישר המדען הראשי מענקים ל-118 פרויקטים של חברות הקשורות לענף, עלייה של 22% מול התקופה המקבילה אשתקד. הממשלה החליטה לעודד את הענף גם על ידי הטבות מס למשקיעים. במסגרת חוק ההסדרים אושר "חוק האנגלים", הקובע כי השקעה בחברה ישראלית אשר הינה עתירת מו"פ בסכום של עד 5 מיליון שקל, ניתנת לקיזוז כנגד כל מקור הכנסה, על פני שלוש שנים.

שוק ההון תומך

לפי סקר של חברת IVC ו- KPMG (פירמת רואי החשבון סומך חנקין), בשנת 2012 סקטור מדעי החיים הוביל את היקף הגיוסים בקרנות ההון סיכון בישראל. היקף הגיוסים בסקטור עמד על 497 מיליון דולר, שמהווה 26% מסך הגיוסים של קרנות ההון סיכון. מדובר בגידול משמעותי לעומת אחוז הגיוסים בשנת 2011, אז אחוז הגיוסים בסקטור מדעי החיים עמד על 18% בלבד מכלל הגיוסים.

לסיכום, המשבר הפיננסי ב-2008- 2007 הוביל לסגירתן של בערך 200 חברות ביומד, זה בעצם יצר סינון טבעי בענף ותרם לכך שהחברות הבשלות יישארו. אם נוסיף לסינון הטבעי את האחוז הגבוה של חברות שנמצאות בשלבים קליניים מתקדמים או תחילת מכירות מוצרים, ואת ההתערבות הממשלתית התומכת ביחד עם התמיכה הפיננסית משוק ההון, נקבל כי ישנה קרקע יציבה ונוחה להמשך הצמיחה של חברות הביומד הישראליות, תהליך שדומה מאוד לתהליך שעבר על ענף ההיי-טק בישראל לפני 20 שנה.

בוול סטריט, נציין, רשם ענף הביומד תשואת יתר מרשימה לעומת מדד ה-S&P 500 בשנתיים האחרונות וייתכן כי גם בארץ מדד הביומד מתחיל להניב את הפירות שהמשקיעים ציפו להם במשך שנים רבות.

  • עוד באותו נושא:
  • ביומד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully