וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל האוצר לשעבר: "תהיה ירידה במחירי הדירות"

גיא קצוביץ'

4.4.2013 / 12:19

פרופ' בן-ציון (בנצי) זילברפרב הרצה באירוע "כלכלה על הבר": "יאיר לפיד במלכוד, למעמד הביניים לא יהיה יותר טוב בשנה וחצי הקרובות"

"צריך לומר את האמת, יאיר לפיד נמצא במלכוד, הנטל על מעמד הביניים לא יירד בשנה וחצי הקרובות. אין פתרונות קסם בכלכלה, כל קיצוץ שאתה עושה, יש לו מחיר. למשל, קיצוץ בקצבאות ילדים יחסוך בתקציב אבל יכניס עוד משפחות לקו העוני. ריקי כהן של לפיד נמצאת בכלל בעשירון השמיני".

את הדברים האלה אמר פרופ' בן-ציון (בנצי) זילברפרב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, המכהן כיום כדיקן בית הספר לבנקאות ושוק ההון במכללה האקדמית נתניה. זילברפרב אמר הדברים בהרצאה בפאב שנתן במסגרת פרויקט "כלכלה על הבר" של "גלובס", אשר התקיימה בפאב הסטורג' בת"א.

"כלכלה על הבר" הוא פרויקט הפקה ותוכן ייחודי השם במוקד את חשיבות הנגשתו של מידע כלכלי לציבור הרחב בכלל ואת נושא החינוך הפיננסי בפרט. במסגרת הפרויקט יקיים "גלובס" הרצאות ודיונים פתוחים בפאבים נבחרים ברחבי הארץ, לקידום תחום החינוך הפיננסי בארץ ולטובת הידע הכלכלי של הציבור. האירועים הבאים יהיו בירושלים חיפה, ובאר שבע.

זילברפרב הבהיר כי בכדי לשמור על יעד הגירעון הממשלתי, אין מנוס מקיצוצים, אולם הבהיר כי קיצוצים אלה לא ייפגעו באופן כה דרמטי בציבור הישראלי. "זו הערת אזהרה לנוכחים כאן", אמר. "בשבועיים הקרובים תקראו בעיתונות הרבה חדשות, ותשמעו למשל שהקיצוץ בביטחון יוביל לפגיעה אמיתית בכיפת ברזל - אבל אל תאמינו לדברים האלה. כל משרד ידליף עכשיו את הדברים הכי פיקנטיים, כדי להגיד למה לדעתו אי-אפשר לקצץ, אבל יש היכן לקצץ".

לדברי זילברפרב, "כל הצעדים האלה יתפסו כותרות, אבל לא יהיה בשנה וחצי הקרובות טוב יותר. ההבטחות של לפיד לדיור ולהקלה על מעמד הביניים, יצטרכו לחכות".

אז מה כן יש לעשות כדי לצמצם הגירעון? "אפשר לקצץ בביטחון, אין מנוס מלהעלות מסים - איזה מסים? יש כאלה מוצדקים, ויש כאלה שצריך להעלות מחדש, כמו פטור ממע"מ על ירקות ופירות, ויש עוד כל מיני פטורים כמו זה על המע"מ באילת - שניתן לבטל", אמר.

באשר למחירי הדיור, הבהיר זילברפרב: "בעיית התייקרות הדירות נובעת מהריבית הנמוכה. המשכנתאות זולות לפיכך, וכולם קונים דירות. אנחנו לא שונים בזה משאר העולם". אולם, בניגוד לגורמים אחרים באוצר, זילברפרב מעריך כי בסופו של דבר נראה כאן ירידת מחירים, אשר תסכן את הבנקים.

"כל מי שמסתכל על מחירי הדירות יודע שיגיעו הירידות. זה נכון גם מבחינה היסטורית", הבהיר. "ומה עושה משפחה כשדירה שקנתה במיליון וחצי שקל כיום תרד ל-800 אלף שקל? זה מסכן את הציבור ואת המערכת הפיננסית".

פרופ זילברפרב מכהן כיום כדיקן ביה"ס לבנקאות ושוק ההון במכללה האקדמית נתניה ונמנה על מקימי בית הספר. כמו כן, הוא חבר בוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, וכן בר דירקטוריון בקבוצת דלק, באנגל החזקות, בפריגו, ודירקטור חיצוני בבית ההשקעות אינפינטי.

זילברפרב הוא ד"ר לכלכלה (Ph.d), מאוניברסיטת פנסילבניה, פילדלפיה, ארה"ב (מנחה העבודה: חתן פרס נובל פרופ' לורנס קליין), יו"ר דירקטוריון בנק יורו-טרייד לשעבר, יו"ר דירקטוריון קרנית חברה לביטוח לשעבר, ויו"ר ועדת ההשקעות של כלל ביטוח וגמל לשעבר.

*** יש לכם הצעות למרצים ל"כלכלה על הבר"? רעיונות נוספים שלא חשבנו עליהם? שלחו מייל לגיא קצוביץ' ב- guy-k@globes.co.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully