וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס חירום בכנסת במטרה לבלום ייצוא הגז הטבעי

לילך ויסמן

25.4.2013 / 9:00

60 חברי כנסת חתמו על הדרישה להעביר את ההחלטה בנוגע לייצוא הגז הטבעי להכרעת הכנסת ולא להכרעת ממשלה בלבד. "השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת"

בכנס חירום של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת במטרה לבלום את ייצוא הגז הטבעי הוגש מכתב לראש הממשלה שעליו חתמו כבר יותר כ-60 חברי הכנסת, הדורשים למנוע החלטת ממשלה בנושא ייצוא הגז הטבעי מישראל והבאתו של הנושא לדיון ולהכרעת הכנסת.

במכתב, שיזם חבר הכנסת דב חנין, נכתב: "ההחלטה בסוגיית יצוא הגז מהמאגרים שהתגלו בסמוך לחופי ישראל נושאת בחובה השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת. סוגייה כבדת משקל כזו, ראוי שתידון ובסופו של דבר גם תוכרע על ידי הכנסת, במסגרת דיון ציבורי ומקצועי מקיף ושקוף. אנו, החתומים מטה, חברי כנסת מסיעות שונות,קוראים לך לפעול להבאתו של העניין בפני הכנסת במתכונת שתאפשר דיון והכרעה כאלה".

בכנס החירום השתתפו חברי כנסת משה גפני, משה מזרחי, רובי ריבלין, יפעת קריב, מרב מיכאלי, סתיו שפיר, דב חנין, ניצן הורוביץ, מיכל רוזין, איתן כבל, מיקי רוזנטל, אבישי ברוורמן, השר עמיר פרץ, שלי יחימוביץ ותמי זנדברג, אליהם הצטרפו חברי אירגונים סביבתיים וחברתיים שונים, כמו מגמה ירוקה, אדם טבע ודין, הפורום הישראלי לאנרגיה ועשרות פעילים חברתיים וסביבתיים.

חנין פתח את הכנס והתייחס בדבריו להשלכות העמוקות שיש לנושא יצוא הגז למשק הישראלי: "קיים בכנסת רוב ברור מאחורי הדרישה להביא את סוגיית ייצוא הגז לדיון והכרעה בכנסת. זוהי סוגייה בעלת משמעויות עצומות. אי אפשר להכריע בה מאחורי דלתיים סגורות, בהליכים שאינם גלויים לציבור. לטענתי, החלטה על ייצוא הגז תהיה שגיאה מכל הבחינות. כלכלית, זה יגרום לעליית מחירי הגז לתעשייה ולייצור החשמל בישראל. חברתית, ברור שעליית המחיר תגולגל על אזרחי ישראל – על כל ההשלכות הקשות הנובעות מכך. סביבתית – ההחלטה תפגע במעבר לתהליכי ייצור נקיים יותר ותגרור עלייה בזיהום האוויר ופגיעה בבריאות הציבור. אנחנו קוראים לציבור להשמיע את קולו ולהוכיח גם כאן שהעידן בו ניתן לקדם מחטפים חשאיים לטובת טייקונים עבר מן העולם".

ח"כ עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה, אמר בדיון כי בחישוב צרכי הגז במשק, המעיטו בצרכי תעשיה כבדה והבינונית והתחבורה, וכי המשרד להגנת הסביבה דורש שישאירו כמות גדולה יותר של גז לטובת אזרחי ישראל. עוד ציין כי חשוב לקבוע כמה גז אזרחי המדינה צריכים.

יו"ר אופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "יצחק תשובה כמעט הצליח לשכנע את אזרחי ישראל שהוא יצר במו ידיו את הגז הטבעי" וצוטטה את יאיר לפיד: "מסקנות ועדת צמח שגויות, והן אמורות לשרת את האזרחים ולא על מיני הטייקונים".

בכנס נדונה ההחלטה ההיסטורית בפניה תעמוד ממשלת ישראל בשבועות הקרובים - האם לאשר מכירה של מרבית מאגרי הגז הטבעי שהתגלו אל מול חופי ישראל למדינות זרות, או לשמור על הנכס האסטרטגי החשוב הזה לטובת התעשיה, הכלכלה ואיכות הסביבה של מדינת ישראל. לדברי ניצן הורוביץ, יו”ר השדולה: ”קרה לנו נס בארץ והתגלה גז בכמויות פנטסטיות אפשר להשתמש בו למהפך חברתי. הנס הזה עלול להפוך לקללה . אנחנו כמדינה צריכים להחליט – להוציא את מרבית הגז מחוץ לגבולותינו כדי להגדיל את רווח הזכייניות לטובת רווח מקסימלי בזמן מינימלי, או לשמור את הרווח לילדנו".

הדוברים התייחסו לנושא מזויות שונות ומרובות. מהצד הכלכלי, ציין אבישי ברוורמן שהנושא יעלה בקרוב לועדת הכלכלה. לדבריו יש לנצל את הגז ליצירת תעשיה סביב מוצרים נלווים של הגז. לדבריו, "בישראל נוצר מונופול טבעי לגבי הגז. האם נעשה את אותו חטא שעשינו לגבי המשאבים בים המלח? במקום לפתח מוצרים נלווים כיל רק מוכרת את המשאבים. צריך לפתח תעשיה מסביב לגז".

ניקול בכר, מגמה ירוקה אמרי כי"זה 10 חודשים אנחנו נמצאים בקשר הישיר עם הציבור, ואנו מרגישים את האפלה בה שרוי הישראלי הממוצע. אין מספיק מידע בנושא, והמעט שיש אינו מדויק ומוליך שולל. לציבור מגיע לדעת את האמת בפשטותה אודות הגזל שעלול להתרחש בנכס הלאומי שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully