וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: איך נתנו אשראי לאי. די. בי?

אפרת פרץ

28.4.2013 / 10:38

בדיון בבקשת נציגות אג"ח אי. די. בי פתוח לכפות על החברה הסדר חוב מתח השופט ביקורת על התנהלות הבנקים שלא דרשו בטחונות נגד האשראי לחברה. שלח את הצדדים להגיע להסכמה

ביהמ"ש המחוזי בת"א דן הבוקר (א') בבקשה של נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח - בראשות קרנות יורק ופסגות - לכפות על החברה הסדר חוב, ושלח את הצדדים להמשיך לדון בדברים עד מחר בבוקר ולהגיע לפתרון שלא יוביל להתפוררות הפירמידה של אי.די.בי.

"המצב של החברה בעייתי אבל הסעד שמבקשים הוא דרסטי. המאזן שלה טוב ואנחנו עדיין לא בשלב של הסעד הזה", אמר השופט איתן אורנשטיין. "בימ"ש צריך לשקול שיקולים שמעבר. המתווה המסתמן בהחזקות הוא לטובה; אם מישהו משקיע כסף למעלה סימן שהוא מאמין בנכס למטה. מנגד, שמעתי על הבעיות של חוות הדעת. יש בעייתיות מסוימת יש גם בעיה של ממשל תאגידי, של העדפות ואולי אינטרסים אחרים.

"יש איתותים לא טובים ויש לי עוד סדרה שלמה של שאלות. האלטרנטיבה יכולה להיות גרועה. אתם יכולים לחזור אלי או אל ורדה אלשיך בעתיד. ביהמ"ש חרד לכסף של נציגי האג"ח. יש שאלה של חלוקת הדיבידנדים כמה חילקו לבעלי השליטה. ומה קרה מאז? לכן אני ער".

אורנשטיין מתח ביקורת חריפה על הבנקים והלוואות העתק שהעניקו לחברה: "לגבי הבנקים, הנושים האחרים של פתוח, אני הרבה שנים בתחום... איך הם נתנו אשראי בלי ביטחונות? בנק לאומי היה צריך לפתוח את הדיסק. ציפיתי לתגובה מלאומי שנתן אשראי במאות מיליונים. איפה הדין וחשבון של הבנקים? זה מעורר תהיות על איך נתנו הבנקים אשראי, איפה ועדות האשראי של הבנקים... מה אתם מצפים שבימ"ש יתן לכם? מחמאות על התנהלות כזו?".

כמה שווה כור?

השופט שאל בתחילת הדיון מדוע נוחי דנקנר לא הגיע לדיון. כזכור, דנקנר שוהה בארגנטינה ובסוף השבוע הודיעה החברה על הזרמת ההון של אלשטיין.

"ביום חמישי נחתמה בבואנוס איירס עסקה בין נוחי דנקנר לאדוארו אלשטיין, להשקעה של 75 מיליון דולר נוספים על 25 מיליון הדולר שכבר הושקעו. על פי ההסכם 18 מיליון דולר יושקעו בגנדן ו-57 מיליון דולר יושקעו באי.די.בי אחזקות. יש גם הסכמה על שליטה משותפת של אלשטיין ודנקנר באי.די.בי. ביצוע עסקת ההשקעה מותנה בהסדר באי.די.בי אחזקות, שעקרונותיו כבר סוכמו עם נציגות מחזיקי האגח של אידיבי אחזקות, ובהסכמת הבנקים. כל שינוי לרעה עלול להביא לביטול עסקת ההשקעה", מסר עו"ד רובי בכר מטעם אי.די.בי אחזקות.

עורכי הדין של אי.די.בי טענו כי "החברה נזילה וזה ברור". כשהשופט שאל אותם מה יהיה עד סוף השנה, ענו: "אפשר למכור ולממש נכסים". השופט הקשה ואמר: "מינואר שאתם מנסים למכור... מה יהיה שנה הבאה?". נציגי החברה השיבו: "כרגע החברה מודיעה שהיא לא יכולה לגייס אשראי אבל זה לא אומר דבר... מנסים לכפות פה חדלות פרעון. החברה נזילה בוודאות עד סוף השנה וזה ברור לכולן החברה".

אי.די.בי הציגה בדיון תרחישים של חברת גיזה-זינגר-אבן המראים שהיא יכולה לממש נכסים. "חוות הדעת של טאסק אינה מקצועית לא רוצה לומר חובבנית", אמרו נציגי אי.די.בי בהתייחסם לחוות הדעת שהגישו מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח לפיה החברה חדלת פירעון.

"מישהו מחסל את החברה כי הוא חושב שבעתיד יקרה לה משהו רע", הוסיפו נציגי החברה. "חוות הדעת של טאסק חושבת שעדיף למכור את דסק"ש ולשים כסף בפק"מ".

עו"ד אייל רוזובסקי, המייצג את נציגות מחזיקי האג"ח, העלה תהיה בפני השופט: "בחודשיים האחרונים קבוצת אי.די.בי עשתה 3 עסקאות; היא מכרה מניות כור ב-55.1 שקל למניה... אומר המומחה מטעם אי.די.בי פתוח שמחיר כור הוא מעל 120-123 שקל ועכשיו היא מוכרת ב-51 מיליון שקל. היא מכרה שופרסל ביותר מ-28 מיליון שקל. גם כאן אי.די.בי מאמינה למומחה שלה ומוכרת בחצי מחיר. היא גם מכרה מניות של נכסים ובניין... העסקאות האלה הן פחות ממחיר השוק. גם העסקה עם אלשטיין נעשית לפי ערכים של שווי שוק".

  • עוד באותו נושא:
  • אי.די.בי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully