וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה תפסיד ישראל מאיסור יצוא גז?

עמירם ברקת

16.5.2013 / 10:02

המדינה אמורה לקבל בסביבות 70 סנט מכל דולר שהיזמים ירוויחו. איסור יצוא גז עלול לגזול את התמריץ לכניסתם של שחקנים חדשים לשוק הגז, על מנת שיתחרו במונופול של תשובה

מתי ייגמר לנו הגז? ב-2040, ב-2045 או ב-2053? זה כל הסיפור מאחורי המאבק הציבורי הנורא-חשוב, הנורא-עקרוני והנורא-בנפשנו, בנושא יצוא הגז.

יצוא גז. גלובס
יצוא גז/גלובס

במאגרים שהתגלו עד היום יש גז בכמות שמספיקה לצורכי המשק הישראלי עד 2053 - אם לא יהיה יצוא גז בכלל. אם דוח צמח יצומצם ויצוא הגז יוגבל למאגר לוויתן בלבד (50% מהמאגר) - הגז יאזל ב-2045. אם ייתנו ליזמים לייצא כמויות שממליץ דוח צמח - הגז ייגמר "כבר" בסביבות 2040. מה יכול לקרות כאן עד 2040? הרבה דברים. ייתכן מאוד ששוק הגז נוזלי יהפוך למאוד משוכלל ומחירו של גז מיובא ישתווה לזה של גז מקומי. ייתכן שמכוניות ייסעו על מימן. אלוהים גדול.

אבל זה רק חלק קטן מהסיפור. הסיפור הגדול יותר הוא הכסף. המדינה אמורה לקבל בסביבות 70 סנט מכל דולר שהיזמים ירוויחו. החלק של המדינה מורכב ממס ששינסקי על רווחי היתר, מתמלוגים בגובה כ-11% (נטו) וממס חברות או הכנסה. מס ששינסקי נגבה בשיעור אחיד מגז ליצוא וגז לצריכה מקומית, אך מס החברות והתמלוגים צפויים לגדול במידה ניכרת אם הגז יימכר, נניח לטורקיה, במחיר הגבוה ב-50% ממחירו לצרכן הישראלי.

ביקשנו לבדוק מה התשובה לשאלה שאף אחד עד היום לא שאל: כמה כסף תפסיד קופת המדינה אם יוטל איסור על יצוא גז.

את הבדיקה ערך עבורנו אמיר פוסטר, יועץ עצמאי בתחום האנרגיה, שאינו מייעץ לחברות הגז הפועלות בישראל. פוסטר השווה את ההכנסות שצפויות למדינה בתסריט של "צמח מצומצם", כלומר יצוא גז בהיקף מוגבל, רק ממאגר לוויתן, לעומת ההכנסות בתסריט שבו ייאסר היצוא לחלוטין. מדובר בבדיקה להמחשה, שמניחה שסיכונים שונים בנושא יצוא הגז לא יתממשו. הוא הניח שמחיר הגז ליצוא יעמוד על 12.5 דולר ליחידת חום משנת 2019.

לשם האיזון, גם הנחות הבסיס לתסריט של איסור יצוא גז הן אופטימיות למדי ואינן מביאות בחשבון את האפשרות שפיתוח מאגר לוויתן יתעכב משמעותית אם לא יורשה ליזמים לייצא גז - למרות שהיזמים טוענים בתוקף שזה בדיוק מה שיקרה. כל עיכוב בפיתוח לוויתן ישאיר למשק גז ליותר שנים אך יגרום לפגיעה משמעותית בהכנסות המדינה מהגז.

תוצאות הבדיקה של פוסטר המוצגות בטבלה מדברות בעד עצמן. המשמעות הכספית של העדפת עמדת הארגונים המתנגדים ליצוא גז היא הפסד מצטבר של כ-120 מיליארד שקל בהכנסות למדינה, שמיועדות לזרום כידוע לקרן ההשקעות ולקופת האוצר. ההפסד הכספי העצום הזה הוא רק חלק מהתמונה. היבט חשוב אחר הוא התקווה שיום אחד תתפתח תחרות בשוק הגז ויזמים חדשים יתמודדו מול המונופול האימתני של יצחק תשובה ונובל אנרג'י.

איסור יצוא גז עלול לגזול את התמריץ המשמעותי ביותר לכניסתם של שחקנים חדשים לשוק הגז, שוק שחסמי הכניסה אליו הם כבר היום כמעט בלתי עבירים. "הקמת מכשולים שלא יאפשרו בפועל יצוא גז בישראל היא בבחינת הימור מסוכן", מסכם פוסטר, "אנו עשויים להישאר קירחים מכאן ומכאן. ללא יתירות אנרגטית, ללא ביזור תשתיות וספקים, עם הקטנה משמעותית בהכנסות המדינה ממשק הגז ובמסלול בטוח של זחילה במחירי האנרגיה".

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully