וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורבס: האם עיסקת גוגל-ווייז בסכנה?

מארק רוגובסקי, פורבס

10.6.2013 / 9:43

רכישת ווייז עלולה להפוך את גוגל למונופול בתחום המפות ולכן קיים חשש כי הרשויות בארה"ב עלולות לפסול את העיסקה. בעבר אמר מנכ"ל ווייז כי גוגל היא המתחרה הראשית שלו

אחרי ש"רקדה" עם אפל ופייסבוק, נודע אתמול כי מפתחת תוכנת הניווט הישראלית Waze צפויה להימכר לגוגל תמורת 1.3 מיליארד דולר. זו מסתמנת כעסקה טובה עבור גוגל, אשר שולטת גם כך בשוק אפליקציות המפות והניווט בסלולר הודות למערכת ההפעלה אנדרואיד והאפליקציה המצוינת שפיתחה לאייפונים.

לאתר פורבס ישראל

אך לפורבס נודע כי ייתכן מאוד שהשלמת העסקה עדיין רחוקה יותר ממה שנדמה. זו תצטרך לעבור את אישור הרגולטורים בארה"ב, וגם הם שמעו את מנכ"ל ווייז נועם ברדין אומר בכנס בחודש שעבר כי גוגל היא המתחרה העיקרית שלו.

מבלי להיכנס לעומק של פעולות ההגבלים העסקיים בארה"ב, דבר אחד צריך להיות ברור: החוק בארה"ב ובאיחוד האירופי צריך להיאכף, ולפחות בזמן האחרון הוא נאכף באגרסיביות. חוק קלייטון האמריקאי מטיל מגבלות חמורות על מיזוגים שבהם "האפקט של מיזוג כזה עלול להפחית את התחרות בצורה משמעותית, או להעלות סכנה ליצירת מונופול".

בעשור האחרון נוטים בתי המשפט והרגולטורים בארה"ב לאסור על חברות עם נתח שוק גדול במיוחד לרכוש חברות נוספות שיאפשרו להן להשיג שליטה המתקרבת למונופול בתחום נוסף. וכאן עלולות מילותיו של ברדין עצמו לקבור את העסקה אצל הרגולטור האמריקאי.

"מה שהחיפוש היה עבור האינטרנט, המפות מהוות עבור הסלולר", אמר ברדין בכנס של הבלוג AllThingsD. "החיפושים הללו שאתם מבצעים בסלולר שונים מאלה שברשת, אלה חיפושים שכולם עוסקים במיקום". הוא תיאר את המפה כמעט מילולית ככלי החיפוש האולטימטיבי עבור הסלולר.

התזה של ברדין היא שהחיפוש בתוך המפות הופך לאופציה הכמעט בלעדית במכשירים הסלולריים. ובמובן משמעותי, הוא צודק. אנו מחפשים יותר ויותר לדעת מה קרוב אלינו, איך אנחנו מגיעים למקום אליו אנחנו הולכים, ומי נמצא סביבנו.

ווייז וגוגל מנסות שתיהן לענות על הצרכים הללו. "אנו מרגישים שאנו התחרות ההגיונית היחידה לגוגל בשוק הזה של יצירת מפות מותאמות למובייל, בזמן אמת, עבור הצרכנים - עבור העולם החדש שאנו צועדים לתוכו", אמר.

על כן, צפויה לחברות בעיה גדולה בשילוב שני פלחי השוק. גוגל כבר מחזיקה ב-93% משוק הפרסום המקוון ברשת, גם באמצעות גרסאות סלולר של מודעות החיפוש שלה, וגם באמצעות פרסומות שהיא מציגה באפליקציות שונות.

משרד המשפטים האמריקאי קבר באחרונה את המיזוג הפוטנציאלי של AT&T ו-T-MOBILE, וצפוי לבחון ארוכות את העסקה הזו, בהתחשב בנתח השוק של גוגל בתחום הפרסום המקוון, כמו גם המפות המקוונות. ואמנם, גם חברות אחרות מפתחות שירותי מפות, אך ברור שהמתודולוגיה של ווייז היא ייחודית.

זאת משום שווייז אוספת מידע ממיליוני משתמשים בהסתמך על נתונים בזמן אמת. על כן, קשה מאוד לשכפל את הפונקציונליות שלה אם תיעלם. בניגוד לאפליקציית שיתוף תמונות, שבה אם יהיו פחות משתמשים הפונקציונליות לא תיפגע, אפליקציית ניווט בלי מידע על תנועות בזמן אמת לא תהיה שימושית כלל, מה שמקשה על מתחרות להיכנס לשוק.

הניווט החינמי הספיק לווייז כדי למשוך 45 מיליון משתמשים בתוך 5 שנים. זה מה שהפך אותה לחברה יקרת ערך, שהרבה חברות ירצו להתחתן איתה. גוגל הגישה את ההצעה הטובה ביותר, אך לא בטוח שהשתיים יעמדו מתחת לחופה.

  • עוד באותו נושא:
  • waze
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully