וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: להעביר החלטת ייצוא הגז לכנסת

גלעד גרוסמן

24.6.2013 / 11:00

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', ח"כ רובי ריבלין ושורת ארגונים עתרו לבג"ץ בדרישה לחייב את הממשלה להביא את ההחלטה על ייצוא הגז לדיון בכנסת. "החלטה דרמטית למדינה"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו מודיע על החלטת הממשלה)

פחות מ-24 שעות לאחר שהממשלה אישרה את התוכנית למשק הגז בישראל, שורה של ארגונים וחברי כנסת, בהם יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ ויו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין, עתרו הבוקר (שני) לבג"ץ בדרישה שבית המשפט יורה על קיום דיון בכנסת בנוגע לייצוא עתודות הגז של ישראל, ויקבע כי לא ניתן להסתפק בהחלטת ממשלה בנושא.

הממשלה קבעה אתמול כי כ-40% מהגז שנמצא בקידוחים בים התיכון יהיה מיועד לייצוא, ורק כ-60% יישאר לשימוש במשק הישראלי. בתום דיון ארוך, התקבלה ההחלטה שלשימוש המשק הישראלי יוקדשו בעשורים הבאים כ-540 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי, כמות שאמורה להספיק לכשלושים שנה לפחות, על פי קצב השימוש הצפוי. בשנה האחרונה השתמשה מדינת ישראל בכשבעה מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי.

בתגובה עתרו הבוקר נגד ההחלטה חברי הכנסת, יחד עם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והפורום הישראלי לאנרגיה. בעתירה נטען כי כאשר מדובר בהחלטה כה דרמטית ועתירת השפעה, יש לקיים דיון מקיף ולקבל החלטה בכנסת, ולא להסתפק בהחלטת הממשלה. "בהחלטה בדבר אופן ניצול הגז הטבעי שנמצא לחופי ישראל, יש כדי להשפיע על דמותה הכלכלית-חברתית של מדינת ישראל בעשורים הקרובים ועל מצבה הגיאופוליטי והמדיני בשנים הקרובות", נכתב בעתירה. "על-אף חשיבותה העצומה של ההכרעה ועל-אף החובה לעגנה במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת, נמנעה ממשלת ישראל מנקיטה בצד הדמוקרטי המתבקש והחליטה להימנע מהבאתו של הנושא לדיון דמוקרטי, שקוף ומקיף בכנסת ישראל".

העותרים צירפו לעתירה את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שכתב לפני ישיבת הממשלה כי "הצעת ההחלטה מהווה לעמדתנו הסדר ראשוני שעל פי טיבו ומהותו צריך להקבע על ידי הכנסת בין באופן מפורט ובין באמצעות הסמכה ברורה ומפורשת של הכנסת לרשות המבצעת".

"אנחנו פונים לבקש סעד מבג"ץ, שיעביר את אחת ההחלטות הדרמטיות ביותר לביטחון המדינה הכלכלה והחברה שלה שהתקבלה בחופזה, ברשלנות ובמחטף, למסלול חקיקתי מוסדר. יש תחושה עזה של מחטף על חשבון הציבור כולו, חלוקת מתנה בשווי של 350 מעליון שקלים לטייקוני הגז על חשבון הציבור בישראל. תחושה לא נקייה עולה מהמהלך הזה. אנו מקווים שבג"ץ ייתן לנו את הסעד הנדרש", אמרה הבוקר יחימוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully