וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: הגזירות יורידו 0.7% מהצמיחה

31.7.2013 / 13:29

"בדוח המדיניות המוניטרית מזהיר בנק ישראל שוב מפני שוק המשכנתאות. "עליית הריבית או אבטלה גבוהה תביא לקושי לעמוד בהחסזרים"

בנק ישראל מזהיר היום (ד') שוב מהסיכון בשוק המשכנתאות בישראל. בדוח המדיניות המוניטרית שפורסם היום כותב הבנק כי בעלי המשכנתאות משלמים נתח גדול יותר מההכנסה שלהם להחזר החודשי של המשכנתא, ובמקרה של העלאת הריבית או עלייה באבטלה - הם יתקשו לעמוד בהחזרים.

בנק ישראל מציין אמנם שרמת המינוף במשכנתאות ירדה במידה מסוימת, אולם באותה נשימה מציין כי "קצב הגידול של יתרת האשראי לדיור נותר גבוה. כמו כן, שיעור ההחזר מההכנסה במשכנתאות החדשות המשיך לעמוד על רמות גבוהות, ונתון זה – בשילוב המשקל הגבוה ביתרת האשראי לדיור של המשכנתאות עם ריבית משתנה – מגביר את רגישות כושר הפירעון של הלווים לעלייה בריבית ולהאטה בפעילות במשק, בפרט לעלייה ברמת האבטלה".

בפרק אחר בדוח ישנה התייחסות נוספת לנושא המשכנתאות ובנק ישראל מציין כי "לנוכח הגידול המואץ, תוך עלייה בסיכונים, שחל בשנים האחרונות באשראי לדיור, המפקח על הבנקים הורה בפברואר להגדיל את כריות ההון וההפרשות הנדרשות בגין הסיכונים הגלומים בתיק האשראי לדיור".

בבנק מתייחסים גם להתלבטות בוועדה המוניטרית באשר להעלאת הריבית במטרה לקרר את שוק הדיור, ומסרו כי העלאה זו הייתה פוגעת בצמיחה ולכן העדיפו חברי הוועדה המוניטרית לא לנקוט צעד זה. כמו כן, הם הדגישו כי ההגבלות שהוטלו על המשכנתאות אמורות לסייע בצינון השוק, ובכל אופן מגלגלים את האחריות למצוקת הדיור לעבר הממשלה: "העלייה המהירה במחירי הדירות הושפעה במידה רבה מהמחסור בהיצע הדירות; הוועדה הדגישה כי הרחבת היצע הדירות, על ידי הגדלת היקף הקרקע הזמינה לבינוי וזירוז תהליכי התכנון, היא הצעד המרכזי שיש לנקוט בכדי לתמוך בהאטה של קצב עליית המחירים".

בדוח המדיניות המוניטרית מציין בנק ישראל כי הגזירות הכלכליות יגרעו 0.7% מצמיחת המת"ג בשנה הבאה, "בעיקר בשל העלאת המסים וההפחתה בקצבאות הילדים, הואיל ואלה צפויות לפגוע בביקושים דרך הצריכה הפרטית ובמידה פחותה גם דרך ההשקעות". עם זאת, בבנק רואים הכרח בביצוע הקיצוצים ומוסרים כי תוכנית להפחתת הגירעון הייתה הכרחית כי בלעדיה הגירעון היה מגיע ל-6% מהתוצר בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully