וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של נוחי דנקנר מתקרב?

מתי אלפר

15.8.2013 / 13:24

נוחי דנקנר שלף שפן נוסף מהכובע בדמות עיסקת אמבלייז. מתי אלפר סבור שהסיכויים שהעיסקה תצא לפול קלוש וכי בקרוב יידחק דנקנר החוצה מהשליטה באי.די.בי

נוחי דנקנר נאבק על חייו כאיש עסקים. איבוד השליטה באי.די.בי יוביל לשרשרת צרות מול הנושים כולל אפשרות סבירה לשורה ארוכה של תביעות אישיות נגדו על רקע משיכת דיבידנדים במזומן מקבוצת אי.די.בי דבר שגרם למחסור חמור במזומנים ולאבדן שליטה פיננסי. התביעות עשויות גם להתמקד בשורה של החלטות עסקיות גרועות, חלקן תמוהות, כרכישת מעריב, רכישת ישראייר, רכישת רצועת הסטריפ בלאס ווגאס ושורה נוספת של החלטות אומללות. איבוד השליטה מבחינת דנקנר יהיה גם דחיקתו ממרכז הבמה הכלכלית לשוליים והוא יהפוך למנודה וחסר יכולת כלכלית. על כך נאמר הפתגם הידוע "מאיגרא רמה לבירה עמיקתא", משיא בעסקים לשפל קשה.

על הרקע הזה מנסה דנקנר לשלוף שפן נוסף. שפן מספר 8 ואולי 11 אחרי כישלון המגעים עם אלשטיין ששמו שוב עולה מחדש כמתעניין, אי מכירת כלל ביטוח לתאילנדים – סינים, כישלון הניסיונות לשטח את פירמידת אי.די.בי ושפע רעיונות בעייתיים אחרים. דנקנר הצליח למכור את מכתשים לסינים (כימיצ'יינה) ואת כלל תעשיות ללן בלווטניק מרוסיה. כל זה לא מכסה את הר החובות של קבוצת אי.די.בי וכאשר בית המשפט המחוזי לוחץ להגיע להסדר מניח את הדעת כלפי הנושים שהם בעיקר בעלי האג"ח של אי.די.בי.

משקיע אוקראיני חדש

אלכסנדר גרנובסקי בעל השליטה ב – BGI ונוחי דנקנר הגיעו להסכמה לגבי השליטה באי.די.בי. המשקיע היהודי-אוקראיני משתלט על חברת אמבלייז שנסחרת בלונדון ומנצל את קופת המזומנים (כחצי מיליארד שקל) שלה כדי לרכוש את השליטה באי.די.בי תוך הזרמת הון של 860 מיליון שקל. כך עולה מהודעות של החברות הלילה לבורסה. אמבלייז תשקיע 860 מ' ש' תמורת 80% מהון המניות של אי.די.בי, וזאת "במצב בו לאי.די.בי לא תהיינה כל התחייבויות כלפי נושיה הפיננסיים". במילים אחרות, לאחר השגת הסדר חוב יוזרם הסכום לקופת אי.די.בי. השגת הסדר חוב פירושו – תספורת של כ- 50% מהחוב לבעלי האג"ח. במקביל הגיש דנקנר לביהמ"ש בקשה לדחיית אספות הנושים המוקדמות האמורות להיערך ביום ראשון הקרוב, בהן יצביעו מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות על מתווה החוב הרצוי לחברה.

הלילה דיווחה BGI לבורסה על מתווה העסקה לרכישת 20% ממניות אמבלייז בלונדון ובהמשך תהפוך לבעלת השליטה עם פוטנציאל להחזיק ב-46.6% מהמניות. מהלך שייקח מספר חודשים עד כחצי שנה. עם זאת, בפני ‏BGI‏ עומדים לא מעט מכשולים מהותיים, המייצרים סבירות נמוכה להתממשות העסקה מול דנקנר. הראשון שבהם הוא מחזיקי האג"ח של החברה, שהודיעו על זימון אסיפת אג"ח ליום שני הקרוב. מחזיקי האג"ח, בראשותו של יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת חיפושי הנפט לפידות, מחזיקים חוב בהיקף של כ-120 מיליון שקל, המהווה יותר ממחצית מהמזומן השוכב בקופת החברה. מחזיקי האג"ח של BGI דורשים להעמיד את האג"ח לפירעון מיידי דרישה שתטרפד את עסקת אמבלייז אי.די.בי ותחזיר את דנקנר לחדלות פתרון וממון. "תעלול פיננסי" כזה מהווה סיכון עצום אומרים בעלי אג"ח BGI והם צודקים.

המסך יורד על דנקנר?

עסקת אמבלייז יוצרת מבנה פירמידה נוסף על השליטה באי.די.בי כאשר דנקנר, אם העסקה תתבצע, יישאר עם 20% מהשליטה. אמבלייז תירכש ע"י גרנובסקי ותשלט ע"י BGI (שבעלי האג"ח שלה מתנגדים כאמור לרכישת אמבלייז) ובאמצעות קופת המזומנים של אמבלייז יוזרם הון להסדר אי.די.בי . נראה שהסיכוי לביצוע הלהטוט הפיננסי קלוש ביותר. כמעט אפסי. שלכל תעלול נדרשת גם הסכמת הבנקים הנושים, הקרנות הזרות עם ג'רמי בלאנק ונציגות בעלי האג"ח.

האם אפשר כבר להיפרד מדנקנר כבעל השליטה או מניות באי.די.בי? הרושם שדנקנר יאלץ לוותר וישקיע את מרצו בתביעות משפטיות. כספי הפנסיה שלנו יעברו גילוח, המפרקים, היועצים, עוה"ד יגרפו הון מהסדר חוב. לחברות כמו כלל ביטוח, גיוון אימג'ינג, כור, שופרסל וסלקום ימצאו קונים בתהליך שעלול לקחת זמן ארוך.

האם דנקנר מסוגל בימים הקרובים לשלוף שפן נוסף? גם קוסם יתקשה לעשות זאת. אחרי כל כך הרבה טעויות עסקיות, אחרי מימון ומינוף עצומים ומכבידים, אנו בדרך להיפרד כנראה מדנקנר באי.די.בי גם אם תגיע ארנבת חדשה לכותרות. סוף הסיפור מתקרב בצעדי ענק וזה יהיה סוף עצוב גם לכסף הציבורי שהושקע באי.די.בי וגם לדנקנר. נוחי ידחק לשוליים של עולם העסקים.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully