וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הכריע: המכרזים לנמלים חדשים מוקפאים

שי ניב

22.8.2013 / 11:35

בכך דוחה בג"ץ את עתירת המדינה על פסיקת ביה"ד לעבודה, שקבע כי המכרזים להקמת שני נמלים חדשים יוקפאו לחודש. המדינה מחויבת לנהל מו"מ אינטנסיבי, ההסתדרות לא להשבית

בג"ץ דחה היום (ה') את העתירה שהגישה המדינה נגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה שניתנה בסוף החודש הקודם, ולפיה על משרדי התחבורה והאוצר להקפיא למשך חודש ימים את המכרזים להקמת נמלים פרטיים כדי למצות מו"מ בעניין עם ההסתדרות.

החלטת בג"ץ מהווה מכה לראש הממשלה נתניהו, שר האוצר לפיד ושר התחבורה ישראל כ"ץ, שהגישו את העתירה למרות שפסיקת ביה"ד לא הייתה תקדימית ואף מנעה שביתה עם נזקים צפויים במאות מיליוני שקלים. כ"ץ אף הגדיל לעשות לאחר פסיקת ביה"ד, כשרמז כי "יבהיר לביה"ד" שהוא ימשיך להוביל את הרפורמה בדרכו, גם אם הדבר יחייב חקיקה.

שופט העליון צבי זילברטל קבע כי לאחר עיון בעתירה ובתגובות שצורפו לה, הוא לא מצא מקום להתערב בפסיקת ביה"ד ולהוציא צו ביניים בשלב זה. השופט זילברטל לא סגר את הדלת בפני המדינה, לפחות לא פורמאלית, וציין כי לאחר הגשת הדיווח של הצדדים על התקדמות השיחות עד 2 בספטמבר, כפי שהורה ביה"ד, יוחלט על המשך טיפול.

שופטי ביה"ד הארצי לעבודה, סגן הנשיאה יגאל פליטמן, עמירם רבינוביץ' ורונית רוזנפלד, מתחו בפסיקתם ביקורת נוקבת על התנהלות המדינה, שאותה הגדירו "חוסר תום לב". השופטים התייחסו בכך להחלטת המדינה להתנער "באבחה אחת" ממתווה ההסכמות שגובש לפני כחצי שנה עם ההסתדרות והוועד של נמל אשדוד, שאף הגיע לכדי טיוטת הסכם. לפי הטיוטה, הוסכם על הפרטת נמל אשדוד ועל הקמת נמל פרטי בצדו, תוך שורת הבטחות בדבר שמירה על איתנות הנמל הקיים וכוחו של ועד העובדים. בין היתר נקבע כי המדינה תשקיע בפיתוח הנמל הקיים כדי שיוכל להתחרות בנמל החדש, וכי על אף התחרות בין הנמלים יורשו הוועדים לפעול תחת "ועד מאוחד".

שופטי ביה"ד קבעו כי המתווה החדש והחד צדדי שבו בחרה המדינה, באמצעות פרסום מכרזים להקמת שני נמלים חדשים באשדוד ובחיפה, יש בו כדי חשש סביר לפגיעה בביטחונם התעסוקתי של העובדים ובעיקר בעובדים הצעירים יחסית שלא זוכים להגנה המיוחדת שעוגנה בהסכם הרפורמה משנת 2005. העובדים האלה (דור ב'), שאינם מוגנים מפני פיטורים, מהווים כיום 60% מעובדי הנמלים.

בדיון בביה"ד לעבודה בחודש שעבר נרשמה מבוכה רבה, לאחר שנציגת הפרקליטות שייצגה את המדינה טענה כי מי שמוסמך לנהל מו"מ עם העובדים במדינת ישראל הוא הממונה על השכר במשרד האוצר, ולא הממונה על התקציבים - זאת על רקע טיוטת ההסכם שגובשה בין ההסתדרות לממונה על התקציבים היוצא גל הרשקוביץ. אפילו נציג הציבור מצד המעסיקים שישב בהרכב השופטים, מנכ"ל בזק לשעבר יצחק קאול, אמר לנציגת המדינה: "סליחה שאני מקשה, אבל יש כאן זיכרון דברים כתוב עם המדינה שגיבש אדם רציני מאוד מטעם המדינה, ואת אומרת שזה לא רציני?".

בהסתדרות, באופן טבעי, הביעו היום שביעות רצון רבה מהחלטת בג"ץ. "לא הייתה כל הצדקה להגשת העתירה לבג"ץ בשעה שמתנהל דיון בביה"ד הארצי לעבודה", מסר עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות', שייצג את ההסתדרות בהליך. "הניסיון לערער על החלטת ביה"ד ועל סמכותו לנהל את ההליך היה שלא במקומו. אנו מקווים שבשלב זה המדינה תכבד ותפעל על פי החלטת ביה"ד ותנהל מו"מ אמיתי בניסיון לפתור את המחלוקות, כפי שהיה עליה לעשות מלכתחילה", הוסיף.

ממשרדי האוצר והתחבורה נמסר כי "בג"ץ קבע כי הטיפול בעתירה שהוגשה על ידי המדינה בעניין התחרות בנמלים יימשך לאחר הגשת עדכון מטעם הצדדים באשר להתקדמות ההידברות וההליך בבית הדין לעבודה. בג"ץ לא דחה את עתירת המדינה וקבע כי הטיפול בעתירה יימשך לאחר שהצדדים יעדכנו את בית הדין לעבודה. משרדי האוצר והתחבורה ימשיכו לפעול לקידום הקמת הנמלים הפרטיים החדשים על מנת לפתוח את נמלי הים לתחרות, דבר שיסייע להפחתת יוקר המחיה ויפתח את הסחר הבינ"ל של ישראל".

בינתיים, ראשי הוועד בנמל אשדוד ובנמל חיפה, אבינועם שושן ומאיר תורג'מן, הודיעו כי שכרו את שירותיהם של הכלכלנים פרופ' אביה ספיבק וד"ר מאיר אמיר, לצורך גיבוש עבודת מחקר סביב השאלה האם קיים בכלל צורך אמיתי בהקמת שני נמלים נוספים בישראל. "אנחנו יודעים את האמת", הסביר שושן, "והיא שזורים חול בעיני הציבור".

  • עוד באותו נושא:
  • נמלי הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully