וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזון של ברקת: דירות יוקרה יושכרו לסטודנטים

אורי חודי

16.12.2013 / 8:32

ניר ברקת על כפל הארנונה על דירות רפאים: "אולי נגבש רשימה של סטודנטים מצטיינים מהאוניברסיטה שיוכלו לשכור את דירת היוקרה ואז הבעלים יידע למי משכיר"

ניר ברקת מסייר בעיר דוד. יואב דודקביץ'
ניר ברקת מסייר בעיר דוד/יואב דודקביץ'

בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים את התקנות שהגישו שר האוצר, יאיר לפיד, ושר הפנים, גדעון סער, הנוגעים לכפל ארנונה על דירות ריקות. מדובר בתקנות שעתידות להיכנס לתוקפן כבר בינואר הקרוב ולהטיל תשלום כפול בארנונה על רוכשי דירות שאינם משתמשים בדירה במשך תשעה חודשים רצופים או נצברים במהלך שנת ארנונה אחת.

אחת הערים בהן מדובר בתופעה רחבת היקף כבר שנים ארוכות היא העיר ירושלים. על פי נתוני העירייה, מדובר בלא פחות מכעשרת אלפים דירות בבירה שעומדות ריקות במשך חודשים ארוכים כאשר בעליהן עושים בהן שימוש בעיקר בחגים. ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, היה מהראשונים לברך על החלטת ועדת הכספים ולדבריו, מדובר ביוזמה אותה ניסה לקדם כבר זמן רב: "אנחנו קיבלנו החלטה כזו במועצת העיר ב-2010. אבל כדי לאשר אותה היינו צריכים את אישור שרי הפנים והאוצר. האישורים האלו לא הגיעו. ניסינו בעבר לפעול להשכרת הדירות של תושבי החוץ ולעשות הסכמים מול סטודנטים אבל זה לא צלח וכנראה שצריך את כפל הארנונה כדי לקדם את התהליך".

- זה יכול לעבוד? ניתן לאכיפה?

"זו שאלה ישראלית מאוד. רוב תושבי החוץ שרוכשים דירות ומתבקשים להצהיר האם הם יגורו בדירה ידווחו אמת. במקביל כמובן שנעשה בדיקה מדגמית על פי מספר פרמטרים לבדוק ונפעיל סנקציות נגד מי שלא ידווח. אבל אלו אנשים טובים שגם כפל הארנונה לא יהווה שיקול מבחינתם לדווח או לא. צריך גם להבין שהמסר שלנו לאותם אנשים הוא שישכירו את הדירות, לא שישלמו כפול. אנחנו שמחים שקונים דירות ונשמח עוד יותר שאותם אנשים גם יעברו לגור בעיר. אבל הדירות הריקות פוגעות בכלכלת ירושלים ולכן צריך לטפל בזה. אגב, אנחנו כבר קיבלנו החלטה שגם מי שישלם את כפל הארנונה, הכסף הזה יילך לקרן מיוחדת שנקים, קופה סגורה, והוא ישמש את העירייה לסיוע לזוגות צעירים וסטודנטים במגוון דרכים. אני אמליץ גם לראשי ערים אחרים לפעול כך".

- איזה רוכש דירת יוקרה יסכים להשכיר אותה בזמן שהוא לא בארץ?

"זה יכול לעבוד. בעבר גם גיבשנו מספר מודלים שישרתו את שני הצדדים. אולי נגבש רשימה של סטודנטים מצטיינים מהאוניברסיטה שיוכלו לשכור את דירת היוקרה ואז הבעלים יידע למי משכיר. כבר בדקנו את זה בעבר ויש רצון של גופים שונים לשתף פעולה. מלבד זאת, תמיד יש יתרון למישהו שגר בנכס במקום שיעמוד ריק, גם בעלי הדירות יודעים זאת. אם במקרים של נזילות או בלאי. וההסכמים יהיו כאלו שבמהלך אותה התקופה שבעל הדירה יגיע לארץ השוכר ימצא פתרון חלופי. יש מודלים שיכולים לעבוד וכולם יהיו מרוצים".

- יש סיכוי שהתקנה הזו תפגע בשוק תושבי החוץ שיקנו פחות דירות?

"קשה לי להאמין שזה יקרה. גם ככה גובה הארנונה הוא לא פקטור ברכישת דירות כאלו בירושלים. אבל גם אם החוק ישנה את הביקושים, ופחות דירות יימכרו לתושבי חוץ זה לא סוף העולם. אז בראייה קדימה יותר דירות יותאמו לקהל הירושלמי והיצע הדירות יגדל. אולי זה ישנה קצת את האיזון בין ביקוש בין לאומי לביקוש מקומי. התקנה הזו פועלת בכל מקרה לטובת העיר. אם ישלמו כפל ארנונה הכסף יעבור לסיוע למי שזקוק לו ואם ישכירו את הדירות זה יגדיל את המלאי הקיים ויסייע גם בהורדת המחירים".

הארנונה על "דירות רפאים" תוכפל החל משנת 2014

  • עוד באותו נושא:
  • ניר ברקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully