וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוכלו להרוויח ממניות הקנאביס

עמית טסלר

9.2.2014 / 10:06

מכפילי ההון נראים כאילו נוצרו תחת השפעה וישנם דיבורים על הזדמנות שלא נראתה כמוה מאז הגעת הרכבות למערב. ובכל זאת, לא בטוח שזאת הדרך הטובה להפוך את התיק שלכם לירוק

במבט לאחור ניתן לסמן את ה-6 בנובמבר 2012 כ"קו פרשת המים". באותו יום עברה במדינות וושינגטון וקולורדו שבמערב ארה"ב החקיקה שהפכה את השימוש בקנאביס לחוקי, לא רק במקרים של שימוש רפואי כפי שהיה קודם לכן, אלא גם למטרת הנאה גרידא.

מניות קנאביס. גלובס
מניות קנאביס/גלובס

עברה עוד מעט יותר משנה עד שלאחרונה, בתחילת ינואר 2014, החל הקנאביס להימכר בקולורדו (בוושינגטון המהלך צפוי לצאת לדרך רק באפריל), אבל מאז אותו יום - שזכה לכינוי "יום רביעי הירוק" - נמכר במדינה קנאביס בהיקף יומי של כמיליון דולר. התחזיות כבר מדברות על תוספת מכירות של כ-600 מיליון דולר ב-2014, שתביא לגידול של כ-70 מיליון דולר בהכנסות קולורדו ממסים.

כפי שאפשר היה לצפות גם שוק ההון האמריקאי לא נותר אדיש להתפתחויות הללו, והמניות של חברות הקשורות לצמח החלו לעלות בפראות. חלק מהמניות רשמו עליות של מאות אחוזים תוך ימי מסחר ספורים מה שסיפק למשקיעים בהן תחושה טובה במיוחד, אבל גם מעלה לא מעט שאלות לגבי הסיכון שבהשקעה. למעשה, לאחרונה נשמעים בארה"ב לא מעט קולות המזהירים את הציבור מלהשקיע במניות הקשורות לתעשיית המריחואנה.

אז מה עומד מאחורי התעשייה הזאת, האם הפוטנציאל שלה אכן רק בחיתוליו, וחשוב מכל - האם יש כאן הזדמנות השקעה גם למשקיע הקטן? יצאנו לבדוק.

הרשויות בארה"ב מזהירות

החברות המרכיבות את ענף מניות הקנאביס, אינן הומוגניות בפעילותן. בצד אחד של הסקאלה ניתן למצוא חברות העוסקות בפעילות הבסיסית של השכרת שטחי גידול, גידול קנאביס בחממות ופעילות קמעונאית של ממכר מריחואנה ומוצרים נלווים כגון משאפים לעישון מריחואנה, מערכות הידרופוניות לגידול ביתי ואף מאכלים וחטיפים המכילים מריחואנה.

מדובר בחברות כגון ""Green Gro","GrowLife, mCIG"", ואחרות הנחשבות לחלק בלתי נפרד מ"המהפכה הירוקה". כל החברות הללו הן בעלות הון עצמי של מאות אלפי דולרים בלבד (ולעיתים אף גירעון בהון העצמי) והיסטוריה פיננסית מפוקפקת, אך למרות זאת הן נסחרות בשווי שוק של עשרות מיליוני דולרים, לאחר שמתחילת 2014 עלו מניותיהן בשיעורים של עד פי עשרה! הציפייה לגביהן היא של התרחבות מהירה בהיקף העסקים בשנים הקרובות.

בצד השני של הסקאלה ניתן למצוא את חברות הביו-טק והמו"פ העוסקות בפיתוח תרופות המבוססות "קנבינואידים" שהם החומרים הפעילים הנמצאים בקנאביס. החברות הללו נסחרות בשווי שוק של מאות מיליוני דולר כל אחת. כך, למשל, GW Pharma המפתחת תרופות על בסיס קנבינואיד בשם CBD הנמצא בקנאביס. מוצר הדגל של GW הוא ספריי לפה תחת שם המותג Savitex, המשווק ב-11 מדינות ומיועד לטיפול בסימפטומים של טרשת נפוצה. חברה אחרת בקטגוריה הזאת היא Insys המפתחת תרופות לטיפול בכאבים עבור חולי סרטן. שתי החברות האלה הונפקו במאי 2013 ומאז הניבו למשקיעים תשואה של עד כ-400%.

חברה מעניינת אחרת היא Medbox המפתחת פתרונות ממוחשבים לממכר אוטומטי של תרופות ומריחואנה באמצעות "חותם-ביומטרי" (טביעת אצבע), ומי שמייצר עבורה את מכונות הממכר היא חברת AVT שמנייתה עלתה בכ-200% מתחילת השנה.

אבל, כאמור, המספרים המדהימים האלה לא צריכים לגרום לכם לשקוע בהזיות. האזהרות מפני לפחות חלק מהמניות הללו הולכות ומתגברות, כשלאחרונה הצביעו מספר בלוגרים על תופעה קיצונית במיוחד שבאה לידי ביטוי בחברה בשם " Advanced Cannabis Solutions" שנסחרת במכפיל של למעלה מ-600(!). לחברה, שעוסקת בהשכרת שטחי גידול למגדלי מריחואנה, הון עצמי של כ-400 אלף דולר בלבד אך היא נסחרת בשווי שוק של לא פחות מ-260 מיליון דולר, ויש עוד כמה דוגמאות הזויות כאלה.

אזהרה משמעותית יותר הגיעה "מרשות הפיקוח על התעשייה הפיננסית בארה"ב" (FINRA), שהזהירה את המשקיעים במניות הקנאביס ממעשי הונאה ומניפולציה של נוכלים המיישמים אסטרטגיה ידועה לשמצה בשם "Pump & Dump". כלומר, תחילה הם מנפחים את שער המניה באמצעות הפצת מידע שקרי או מופרז ובהמשך זורקים אותה לשוק ברווח על חשבון המשקיעים התמימים.

מדובר בתופעה המתרחשת בעיקר בקרב מניות הקרויות "Penny Stocks", כלומר מניות של חברות קטנות ודלות סחירות הנסחרות "מעבר לדלפק" ובמחיר מניה של סנטים בודדים. במניות הללו אין "עושה שוק" (כלומר, גורם ששומר על פער סביר בין מחירי הקנייה והמכירה) וגם אין בהן מנגנוני הגנה על המשקיע הקטן כגון החובה - המוטלת על כל חברה ציבורית רגילה - להתנהל באמצעות מועצת מנהלים בלתי תלויה. רוב מניות הקנאביס שעלו מתחילת 2014 במאות ואלפי אחוזים הן בדיוק מניות מהסוג הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

בין חקיקה פדראלית למדיניות ליברלית

למעשה, החוק הפדראלי בארה"ב אוסר על שימוש בקנאביס. חוק מ-1970 הנקרא "Controlled Substances Act" מגדיר את המריחואנה בשורה אחת לצד סמים קשים בהרבה כגון הרואין ו-LSD כחומר המכיל פוטנציאל שימוש לרעה וללא כל תועלת רפואית. אלא שמאז ועד היום לא פחות מ-20 מדינות חוקקו חוקים המאפשרים שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. חלק מאותן מדינות הפחית את הענישה על מי שנתפס מעשן עשבים להנאתו וחלק אחר אף ביקש מה-DEA, "הסוכנות למלחמה בסמים", שלא תאכוף בקפידה את החוק ביחס למריחואנה.

במשך שנים ארוכות התנהל שוק המריחואנה בארה"ב בין איסור פדראלי מוחלט מחד וגישה ליברלית של חלק מהמדינות מאידך, וכך כבר ב-2013 נמכר בארה"ב קנאביס לשימושים רפואיים בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר, רובו ככולו על ידי חברות התרופות הגדולות המייצרות תכשירים כגון "Marinol" המבוססת על החומר הפעיל בקנאביס הנקרא דרונאבינול, ומיועד להקלה בתחושת הבחילה של חולי סרטן.

בשנים האחרונות, כאמור, החלו יוזמות החקיקה הליברליות עוד יותר של מדינות קולורדו ו-וושינגטון, כשבאוגוסט 2013 הן אף קיבלו רוח גבית מהממשל המרכזי כשהתובע הכללי במשרד המשפטים, אריק הולדר, הצהיר כי אין בכוונת הממשל להתערב ביוזמות חקיקה של מדינות שיאפשרו שימוש במריחואנה, בתנאי שהשימוש ייעשה על ידי מבוגרים מעל גיל 21 בלבד.

גם הנשיא אובמה התבטא בנושא ואמר כי לדעתו השימוש במריחואנה הוא לא יותר מסוכן משתיית אלכוהול, וכי חשוב שהחקיקה של שתי המדינות תמשיך הלאה. בכך ביטא הנשיא היטב את הגישה הליברלית השוררת כיום בממשל ביחס לצמח האסור.

כל אלה יוצרים כעת ציפייה גדולה בארה"ב לכך שלגליזציה של צמח הקנאביס - בין אם למטרות רפואיות ובין אם לכל מטרה שהיא - תגיע אל מדינות נוספות ותיצור התרחבות אדירה של התעשייה הזאת. חלק מהמשקיעים בתחום כבר מדברים על לידתה של תעשייה חדשה, ועל הזדמנויות כמו שלא היו מאז הופעת הרכבות במערב הפרוע.

אין ספק כי תעשיית המריחואנה עומדת כיום בעיצומה של תקופת גידול אדירה, "מהפכה ירוקה" של ממש המורכבת מזרם גדול של עסקים קטנים ובינוניים. אבל היצע החברות הציבוריות הקיים כיום בתחום לא יכול ככל הנראה לתת מענה לדרישות המשקיעים הפיננסיים ולאפשר להם נטילת חלק בגידול הצפוי. כרגע מדובר בחברות קטנות, תנודתיות ומסוכנות, שאינן מתאימות לדרישות של המשקיע הסביר, ואינן עומדות בתנאים כמו שקיפות פיננסית וממשל תאגידי תקין. לעת עתה, "המהפכה הירוקה" תישאר אם כן נחלתם של יזמי הקנאביס בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • קנאביס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully