וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה לאמאזון: המספרים מאחורי רשת הספרים

ג'ף ברוביצקי, פורבס

13.2.2014 / 8:26

20 שנה מאז עלה לאוויר, הקרב בין אמזון למוציאי הספרים בארה"ב לא נפסק לרגע. לאיזה אחוז הנחה "זוכה" אמזון, וכמה עובדים מעסיקה החברה על כל 10 מיליון דולר שהיא מרוויחה?

מחסן אמאזון. Matt Cardy, GettyImages
5.25 מיליארד דולר בשנה ממכירות ספרים/GettyImages, Matt Cardy

"אב אלכוהולי מתעלל", "איש מכירות חלקלק", "אריה טורף", "דיקטטור אכזרי". כל אלו הם רק חלק מהכינויים בהם משתמשים מו"לים בכירים בתעשיית הספרים האמריקאית בכדי לתאר את רגשותיהם ביחס לאמזון - חברת המכירות הווירטואליות הגדולה והמובילה בעולם. אין ספק כי מדובר בסיפור מורכב: מאז עלה אתר "אמזון" לאוויר לפני 20 שנה הוא הלך והשתלט על שוק מכירות הספרים בארה"ב - ובעולם כולו. בשנים האחרונות האתר החל להרחיב את תחומי עיסוקו, והחל למכור גם דיסקים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים ועוד מגוון רחב של מוצרים.

לאתר פורבס ישראל

במאמר מעמיק אשר פורסם השבוע בכתב העת הנחשב "הניו-יורקר" לרגל יום הולדתה ה-20 של אמזון, חשף כתב העיתון ג'ורג' פאקר מספר נתונים ומספרים אשר עומדים בבסיסו של המאבק המתוקשר. האם זוהי רק ההקדמה להשתלטותה של אמזון על שווקי העולם כולו? עם מגמות ופרשנויות ניתן תמיד להתווכח. עם מספרים ונתונים, לעומת זאת, קשה הרבה יותר.

5.25 מיליארד דולר: על פי מקור מיוחד אשר שימש את פאקר בהכנת הכתבה, זהו סך ההכנסות השנתיות של אמזון ממכירות ספרים. אמנם מדובר בסכום שמרבית בתי ההוצאה לאור בעולם היו שמחים לרשום לזכותם, אך עדיין מדובר ב-7% בלבד מסך ההכנסה השנתית של אמזון - אשר עומד על 75 מיליארד דולר.

19.5%: זהו הנתח אשר מחזיקה אמזון בשוק הספרים האלקטרוניים (e-books). אם לא די בשנאה אשר רוכשים בתי ההוצאה לאור לאמזון עקב נתח השוק הענק אשר היא "גזלה" מהם בתחום מכירת הספרים, הרי שכעת מסתבר כי אמזון היא אחד הגורמים החשובים העומדים מאחורי עלייתם של הספרים האלקטרוניים, אשר מצמצמים את כוחם של בתי ההוצאה לאור אף יותר. כבר כיום הספרים האלקטרוניים מהווים כ-30% מסך הספרים אשר נמכרים ברחבי ארה"ב, ואמזון בהחלט נמצאת בנקודת זינוק טובה בכדי להשתלט גם על נתח השוק הזה.

מחסן אמאזון. Kevork Djansezian, GettyImages
רק 10% מהספרים נמכרים בחנויות עצמאיות/GettyImages, Kevork Djansezian

53%: זהו אחוז ההנחה הממוצע לו "זוכה" אמזון מבתי ההוצאה לאור כשהיא רוכשת מהם את הכותרים השונים. חלק נכבד מהנחה זו נובע ממדיניות "פיתוח השיווק" של האתר, אשר דורש מבתי ההוצאה לאור את הנחות הענק האלו עבור קידום הכותרים ופרסומם באתר. גודל ה"הנחה" אשר דורשת אמזון (ולרוב גם מקבלת) נע בין אחוזים בודדים במקרה של בתי הוצאה גדולים ומבוססים, ועד למעל 60% במקרה של בתי הוצאה קטנים יותר - אשר מהווים את רוב ההוצאות לאור בארה"ב.

50%: זהו האחוז בו ירדה כמות חנויות הספרים העצמאיות בארה"ב מאז הוקמה אמזון (לפני 20 שנה). בשנת 1994 היו בארה"ב מעל 4,000 חנויות כאלו - בשנה החולפת, מספרן הצטמצם עד לכדי פחות מ-2,000. אך כמובן שקשה להצביע על אמזון כגורם היחיד לכך - שכן עלייתן של רשתות הספרים הגדולות וירידה דרסטית בכמות הקוראים הן כנראה הסיבות העיקריות לכך.

10%: בהמשך לנתון הקודם, מסתבר כי אך ורק 10% מהספרים הנמכרים כיום בארה"ב נמכרים בחנויות ספרים עצמאיות.

14: זוהי כמות העובדים של אמזון ביחד לכל 10 מיליון דולר שהם מרוויחים. מדובר בנתון מדהים גם ביחד לרשתות קמעונאיות אחרות, אשר מעסיקות בממוצע 47 עובדים לכל 10 מיליון דולר של הכנסות.

עובד באמאזון: הלכתי 18 קילומטר במשמרת

  • עוד באותו נושא:
  • אמאזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully