וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלות הגדולות סביב עסקת פייסבוק-וואטסאפ

רועי גולדנברג

20.2.2014 / 9:02

מדוע פייסבוק רכשה את וואטסאפ, האם המחיר הולם את העסקה וכיצד בכלל וואסטאפ עושה כסף? כל התשובות לשאלות הגדולות סביב המגה-עסקה של פייסבוק

■ למה פייסבוק רכשה את וואטסאפ?

מדובר באחת האפליקציות הפופולריות בעולם כבר כמה שנים, עם כמות גבוהה מאוד של משתמשים פעילים והרבה קהל צעיר, שעזב את פייסבוק לטובתה ולטובת שירותים חברתיים מתחרים.

■ כמה משתמשים יש בוואטסאפ?

לעומת המתחרות שלה, כמו חברת ווייבר, בוואטסאפ מדווחים רק על משתמשים פעילים - כאלה שנכנסים לשירות ולא רק הורידו את האפליקציה, נרשמו ולא עושים בה שימוש. מספרם מגיע ל-450 מיליון משתמשים פעילים בחודש ו-315 מיליון משתמשים פעילים מדי יום. בנוסף, כל יום נרשמים לשירות מיליון משתמשים חדשים.

■ כמה הודעות נשלחות בוואטסאפ?

בדיוק לפני חודש מייסד וואטסאפ עדכן כי בשירות נשלחות מדי יום 54 מיליארד הודעות - 18 מיליארד הודעות נכנסות ועוד 36 מיליארד הודעות יוצאות. ההבדל בכמות בין היוצאות לנכנסות היא העובדה שקיימות קבוצות וואטסאפ, כך שבקבוצה של עשרה אנשים למשל, משתמש אחד שולח תשע הודעות יוצאות לשאר חברי הקבוצה.

■ איך וואטסאפ עושה כסף?

מאז הוקמה החברה והושקה האפליקציה, מייסדי וואטסאפ התנגדו להציב פרסומות בשירות ההודעות המיידיות ואת הכסף עשו בתשלום בסיסי במיוחד. כך, משתמשי האייפון שילמו דולר אחד כדי להוריד את האפליקציה, בעוד משתמשי אנדרואיד יכלו להשתמש בה בחינם למשך שנה ולאחר מכן נדרשו לשלם דולר אחד. בהמשך, הוחלט להציע בשתי הפלטפורמות את השירות בחינם למשך שנה ואז לגבות דולר אחד מדי שנה.

יש לציין כי בלא מעט מקרים, הצרכנים השתמשו בשירות מספר שנים ללא שהתבקשו לשלם מעולם. בחברה מעולם לא התייחסו למקרים כאלה.

■ האם המחיר הולם את העסקה?

מארק צוקרברג, מנכ"ל וממייסדי פייסבוק, הוא אדם נחוש למדי. העובדה שהצליח לייצב את פייסבוק אחרי הנפקה רעועה אך מנגד ראה איך צעירים נוטשים את הרשת החברתית שבנה עבורם תחילה, כנראה הייתה קשה עבורו. במשך שנתיים הוא רדף אחרי מייסדי וואטסאפ כדי להשלים סוף סוף את העסקה, כשהמחיר רק הולך ועולה.

עכשיו, אחרי ששם את ידיו על החברה, הוא יצטרך להוכיח למשקיעים ולאנליסטים איך הוא מחזיר את הכסף.

■ האם וואטסאפ תישאר כשירות עצמאי?

כן, זאת לפחות הכוונה. בדיוק כמו אינסטגרם שנרכשה באפריל 2012 במיליארד דולר, גם וואטסאפ אמורה להמשיך ולתפקד כאפליקציה עצמאית בשנים הקרובות. אם בפייסבוק יחשבו אחרת, הם יעוררו את זעמם של המשתמשים שעלולים לברוח מהשירות וכך החברה תאבד את הדבר היקר שעבורו שילמה 16 מיליארד דולר.

■ האם פייסבוק תשלם פרסומות בוואטסאפ?

כרגע לא. כשפייסבוק רכשה את אינסטגרם, אפליקציית שיתוף התמונות הפופולרית לא עשתה כסף בכלל. לצוקרברג היו תוכניות אחרות. לאחרונה החלו בניסוי לשילוב פרסומות באינסטגרם ועדיין לא ברור כיצד יגיבו לכך המשתמשים.

מנכ"ל וואטסאפ התחייב שהאפליקציה תשמור על הזהות והצביון שלה כפי שהייתה עד היום - משמע ללא פרסומות - אך קשה לדעת מה יוליד יום ואיך צוקרברג מתכוון להפוך את וואטסאפ לפרת מזומנים ללא שילוב פרסומות.

■ האם פייסבוק תרכוש עוד אפליקציות שמציעות שירותי אינטרנט ומובייל חברתיים?

לא ניתן לדעת מה עובר במוחו של צוקרברג, אך ניתן להניח כי אפליקציה מסוימת אחת עדיין עשויה להיות רלבנטית עבורו. מדובר על אפליקציית Snapchat, המאפשרת לשלוח הודעות לאנשים שנעלמות לאחר מספר שניות בודדות. האפליקציה צוברת תאוצה כבר תקופה ארוכה, בעיקר בקרב צעירים, ופייסבוק כבר ניסתה לרכוש אותה ב=3 מיליארד דולר אך ללא הצלחה. גם גוגל ניסתה לשים את ידיה עליה ב=4 מיליארד דולר אך קיבלה גם היא תשובה שלילית. ייתכן כי צוקרברג לא ירים ידיים ויעלה בהמשך את גובה ההצעה, אם סנאפצ'ט תמשיך להיות סחורה חמה.

מעבר לכך, מדי יום יושבים יזמים ברחבי העולם וחושבים איך להמציא מחדש את הגלגל בעולם הרשתות החברתיות ואפליקציות המובייל. לכן, ייתכן כי הוואטסאפ או האינסטגרם הבא כבר נמצא מעבר לפינה ואפשר להיות בטוחים שצוקרברג יחכה שם.

פייסבוק תרכוש את ווטסאפ ב-19 מיליארד דולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully