וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב בעלי מוגבלויות: החלטה מבורכת, כוונה מסוכנת

30.7.2014 / 14:51

ההחלטה לשלב עובדים בעלי מוגבלויות בהסכמה בארגון היא החלטה מבורכת. עומר דוסטרי מזהיר כי כפייתה על כלל המעסיקים מסוכנת ותפגע בעובדים החלשים

הסתדרות העובדים בשילוב נשיאות הארגונים העסקיים, חתמו לאחרונה על הסכם שיחייב עסקים לשלב אנשים עם מוגבלויות. על פי ההסכם, המעסיקים (מעל 100 עובדים לפחות) יחויבו למה שמוגדר "ייצוג הולם" של עובדים בעלי מוגבלויות. בתום השנה הראשונה מכניסתו של ההסכם לתוקף הם יחויבו לייצוג הולם בשיעור של 2% לפחות מכוח האדם, ואילו בתום השנה השנייה, ייצוג הולם ייחשב להעסקת בעלי מוגבלויות בשיעור של 3% לפחות.

להציג כמודל לחיקוי

אין ספק כי מדובר ביוזמה ברוכה מצד לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים. שילוב אנשים בעלי מוגבלויות בחברה, יתרום לחוסן הלאומי של מדינת ישראל ולחברה צודקת ומוסרית יותר ומצד שני, יעניק ביטחון ותחושת שייכות והערכה לעובדים החדשים. אלא שלצד המהלך המכובד, עושה רושם כי ארגוני המעסיקים והתאחדות העובדים הכללית מעוניינים ללכת צעד אחד קדימה ובמקום למנף את ההסכם ביניהם, הם מעוניינים לכפות אותו בגסות על בעלי עסקים אחרים.

למה מתנגדים להעסקת מוגבלים?

כך, לאחר חתימת ההסכם, סוכם כי הצדדים יפנו לשר הכלכלה, נפתלי בנט, בכדי שזה יחתום על פי סמכותו על צו הרחבה, שיחיל למעשה את ההסכם לא רק על המעסיקים החברים בלשכת התיאום, אלא על כלל המעסיקים במשק. ההסכם ייכנס לתוקף רק לאחר חתימת צו ההרחבה.

דבר אחד הוא ליזום באופן וולנטרי את שילוב העסקתם של בעלי מוגבלויות לאחר הסכמה בין בעלי עסקים מאוגדים ובין התאחדות העובדים ודבר אחר הוא, לדרוש מהממשלה לכפות את אותו הסכם על בעלי עסקים שלא היו שותפים ליוזמה ושלא שייכים או חברים בלשכת התיאום. לצו הרחבה שיכפה על עסקים גדולים וקטנים מדיניות דומה, עלולות להיות השלכות כלכליות שליליות, לא רק לעסקים עצמו – שלא יוכל לקבוע על סמך כישרון ומקצועיות אילו עובדים להעסיק - אלא גם לעובדים החלשים ביותר של אותו מקום עבודה, שאינם מוגדרים כ"ייצוג הולם" ושככל הנראה יוחלפו על ידי העובדים המוגבלים.

יתרה מזאת. על-פי ההסכם, כל מעסיק יחויב למנות אדם מטעמו לתפקיד "אחראי תעסוקת אנשים עם מוגבלות" וזאת לצורך יישום ואכיפה של הייצוג ההולם "ולמען שילוב מיטבי וראוי של אנשים עם מוגבלות במקום העבודה". תקנים מלאכותיים נוספים כגון אלו רק יגלגלו את עלויות בעל העסק על הצרכן וייקרו את המחיר הסופי של המוצר או השירות.

בדיוק כמו בסוגיית שכר המינימום המדוברת לאחרונה והדרישה הפופוליסטית להעלותו - שסביר להניח שתביא לפיטורים ולגלגול עלויות התשומות וההוצאות של בעלי העסקים על האזרחים - עושה רושם כי גם בנושא זה מונחים עמומים ואמורפיים כמו "חברתיות", "צדק חברתי" ו"סולידריות" גוברים על השכל הישר והרציונלי.

על שר הכלכלה, בנט, לשבח את היוזמה של לשכת תיאום ארגוני המעסיקים והסתדרות העובדים הכללית ולהציגם כמודל לחיקוי לחברה בריאה ומתוקנת, אך בד בבד, להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים ולהתערב ממשלתית עסקים פרטיים שלא היה להם ואין להם כל כוונה לקחת חלק ביוזמה.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב, מפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו" וחבר בפורום הרעיוני של "התנועה הליברלית החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully