וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית כחלון: שליטה חסרת תקדים של האוצר בתכנון

יעל דראל

4.6.2015 / 13:09

שר האוצר מתכנן לרכז בידי משרדו את מרבית הסמכויות הנוגעות לתחום הדיור על ידי הענקת כח רב לרשות מקרקעי ישראל והפיכתה לזרוע המקצועית של מטה הדיור החדש

מסע בחירות מצולם עם יו"ר כולנו משה כחלון, מרץ 2015. ראובן קסטרו
משה כחלון/ראובן קסטרו

הבטחת הבחירות של שר האוצר, משה כחלון, בדבר כוונתו לפרק את רשות מקרקעי ישראל – מתפוגגת: בהצעת ההחלטה שאותה יביא כחלון לקבינט הדיור הקרוב, מקבלת רשות מקרקעי ישראל כוח רב – הכולל בין השאר אחריות לקידום הסכמי הגג מול רשויות מקומיות בעתיד, לצד ריקון מוחלט של משרד הפנים מסמכויותיו בתחום התכנון והבנייה, וריכוז חסר תקדים של סמכויות תכנוניות בידי משרד האוצר - כולל הסמכות להכריז או לבטל גנים לאומיים ושמורות טבע.

על פי ההצעה, שסעיפיה נחשפים כעת, פרט לשליטתו המוחלטת של משרד האוצר במינהל התכנון ובוועדות המחוזיות, כחלון מבקש למנות את ראש המטה הדיור המיועד, אביגדור יצחקי, גם לתפקיד יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (תפקיד אותו ממלא כיום מנכ"ל משרד הפנים) ובמקביל גם ליו"ר הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים, המאשרת תוכניות בנייה של מעל 750 יחידות דיור בהליכים מואצים) וכן כיו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות.

משמעות ההחלטה היא ריכוז חסר תקדים של סמכויות בתחום הדיור והתכנון – הן בתחום המגורים, הן בתחום התשתיות והן עבור שטחי מסחר, תעסוקה ותעשייה – בידיו של גורם אחד הכפוף לשר האוצר. על פי ההחלטה, רשות מקרקעי ישראל תהפוך לזרוע המקצועית של מטה הדיור החדש.

לצד ההצעה המגדירה את סמכויות האוצר ומטה הדיור, יוכרזו בקבינט מתחמים לדיור, לתכנון בוותמ"ל (ועדה לקידום מתחמים מיוחדים) בהיקף כולל של מעל 20,000 יחידות דיור בין היתר בקריית גת, נתניה, באר שבע, בסמת טבעון וטמרה. המשמעות הוא כי במתחמים אלו תקדם הממשלה תכנון בהליך מואץ - במטרה להגדיל את היצע הדיור בשוק.

כפי שנחשף בוואלה! נדל"ן, כחלון צפוי לנגוס גם בסמכויותיו של משרד הבינוי, באמצעות ועדה חדשה שתפעל תחת מטה הדיור ותאשר את כל הרשאות התכנון שאותן מעבירה רשות מקרקעי ישראל לגופים אחרים, בהם משרד הבינוי. ועדה זו (הוועדה לתכנון ופיתוח – י"ד) תאשר באופן בלעדי את הרשויות והמתחמים שבשטחם תתוכנן בנייה חדשה.

עוד בהצעה החדשה: כחלון מעביר לידיו את היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה (המשותפת כיום למשרדי המשפטים והפנים) – תוך 90 ימים. בפרק הזמן הזה מוצע לבחון את האפשרות להקים יחידת אכיפה מרכזית בענייני מקרקעין באמצעות צוות בין-ממשלתי.

פרט לעובדה כי סמכויות התכנון של משרד הפנים עוברות במלואן לידיו של משרד האוצר, דורש כחלון כי מינהל התכנון – אשר יפעל מעתה כיחידת סמך במשרד האוצר – יפעל בהתאם למדיניות הממשלה והשר הממונה. במילים אחרות, עצמאותו המקצועית של מינהל התכנון צפויה להיחלש משמעותית, במטרה להגביר את שליטתה של הממשלה במדיניות התכנון הארצית. הגברת כוחה של הממשלה הינו צעד שזוכה על פי ההערכות לתמיכה מצד ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ. צעד זה מלווה במספר צעדים נוספים, הקשורים בשינוי הרכב הוועדות הארציות לתכנון, באופן שמגדיל את כוחה של הממשלה בכלל ושל האוצר בפרט. כך למשל, בהצעת כחלון נכתב כי במועצה הארצית לתכנון ובנייה יכהנו 12 חברי ממשלה במקום 11 חברים כיום.

בחברה להגנת הטבע תקפו את ההצעה ואמרו כי היא "חושפת את השתלטות משרד האוצר על מערכת התכנון, המובילה לפגיעה באיזון ובייצוג של מגוון האינטרסים השונים במערכת התכנון, ולמעשה לפגיעה בדמוקרטיה ובזכויות הציבור. מינהל התכנון הופך להיות, בעצם, מינהל הדיור, כשכל שאר תפקידיו הרבים - תחבורה, אנרגיה ומים, סביבה ובריאות הציבור, נדחקים לשוליים, למרות חשיבותם הרבה לאיכות חייהם של תושבי מדינת ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • משה כחלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully