וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטראוס וקוקה-קולה: להוציא למגה צו הקפאת הליכים

אילנית חיות

1.7.2015 / 13:37

התנגדות מקיר לקיר לבקשת מגה לכנס אסיפות נושים ולהגיע להסדר חוב. עשרות עובדי מגה מפגינים מול ביהמ"ש. קוקה-קולה ישראל: "מגה הגישה בקשת הקפאה במסווה". ניסנקורן: "חייבים להציל את מגה"

מגה בעיר. שרון בוקוב
מגה בעיר/שרון בוקוב

בית המשפט המחוזי בלוד דן היום (ד') בבקשת רשת מגה לכנס אסיפות נושים ולהגיע להסדר חוב, במסגרתו היא מבקשת פריסת חוב של 1.3 מיליארד שקל בקירוב מהספקים ומהבנקים.

במהלך הדיון הוצגה התנגדות כמעט מקיר לקיר לבקשה של מגה - מהספקים, מהבנקים, מחברות ביטוח האשראי ומחברות הנדל"ן.

בתוך כך, עשרות עובדי מגה מפגינים ברחבת בית המשפט. ספקים עמם שוחח "גלובס" מאשימים כי הנהלת מגה מארגנת את העובדים להפגנה כדי להפעיל עליהם לחץ שיסכימו להסדר המוצע.

"מתווה הפעלה עקלקל"

נציגי קבוצת אסם ציינו בדיון כי הקבוצה מסכימה לספק סחורה למגה בתקופת הביניים, בתנאי שהחשיפה שלה לא תגדל, אך לא מסכימה להסדר הכולל שביקשה הרשת, שדורש לטענתה הבהרות. "אם לא ישלמו לנו בזמן - לא נספק יותר סחורה למגה", אמר נציג אסם בדיון.

בין יתר הספקים, קבוצת שטראוס דרשה בדיון להוציא לרשת מגה צו הקפאת הליכים פורמלית ולמנות נאמן מטעם בית המשפט, שיפקח על ההפעלה השוטפת של הרשת ובפרט יבטיח ודאות תזרימית לתשלום ההתחייבויות מתקופת הקפאת ההליכים. עמדתה של שטראוס הוגשה לבית המשפט באמצעות משרד עורך דין אהוד גינדס.

לטענת שטראוס, "מתווה ההפעלה שמוצע על-ידי מגה מבוסס על הזרמת הון בלתי מספקת על-ידי בעלי המניות, ומנגד חושף את הספקים לסיכון נוסף ולהאמרת חובותיהם, כך שבמקרה של קריסה - המחיר שהם ישלמו יהיה כפול ומכופל. האחריות לגורלם של מגה ועובדיה מוטלת על בעלי המניות של מגה שהביאו אותה למצבה, לאחר שנמשכו ממנה דיבידנדים בסכומי-עתק, ונגבו ממנה תשלומי שכירות מופרזים לחברה-אחות".

בכך מתנגדת שטראוס לבקשת מגה וטוענת כי היענות ל"מתווה הפעלה עקלקל" שמציעה מגה עלול לחשוף את הנושים להפעלה גירעונית.

עו"ד גינדס, המייצג את שטראוס, אמר בדיון עוד כי "לחלק גדול מהנוכחים אין הרבה כבוד לבעלי המניות של מגה, שהציגו הפסדים מזעריים, כשהיום מתברר שמגה הפסידה 20 מיליון שקל בחודש. תבטיחו את הכספים בקופה למי שמספק סחורה בתקופת הקפאת הליכים. בעלת המניות חייבת להגיד בצורה מושלמת שהיא תשלם את כל ההוצאות בתקופת הקפאת ההליכים, אחרת המדפים יהיו ריקים".

לטענתו, "הראשונים שצריכים לקחת אחריות על המצב זה בעלי המניות. מגה רוכשת 300 מיליון שקל בחודש ומדברת על הזרמה של 60 מיליון בחודשיים, זה לעג לרש. כאילו שבעלי המניות אומרים 'ויתרנו על החברה'. ברור שהסיכון הולך לספקים ולנותני השירותים. המשמעות המעשית תהיה שגם אם יינתנו צווים, כל ספק יידרש לשמרנות, והרשת לא תהיה מלאה. צריך מפקח מטעם בית המשפט לצד ההנהלה, שיראה שהספקים מכוסים".

"בקשת הקפאה במסווה"

נציג מגה בחר לתאר בתחילת דבריו את מקרה קלאב מרקט, וביקש מבית המשפט לאשר להנהלה הנוכחית להמשיך לנהל החברה, בטענה כי "הניהול מורכב, ואי-אפשר שהוא יתבצע על-ידי גורמים אחרים. חבל על עשרות מיליוני שקלים שילכו לאיבוד".

אחד הספקים באולם מסר ל"גלובס" כי "מדובר בסחיטה באיומים".

החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), המיוצגת בידי עו"ד ניצה פוזנר, מתחה בתגובה לבית המשפט ביקורת חריפה על בעלי המניות של מגה, וכינתה את בקשתם "בקשה יצירתית במיוחד אשר בעליל אינה בקשה לכינוס נושים".

קוקה-קולה ישראל טוענת כי הבקשה של מגה בפועל היא בקשה להקפאת הליכים, למרות טענת הרשת כי לא מדובר בהקפאה. לדבריה, מגה מבקשת "ליהנות מכל העולמות" ו"ללכת עם ולהרגיש בלי", כדי למקסם את היתרונות שיצמחו לה ולצאת פטורה מניהול הליך בשקיפות.

לטענת נציגי החברה, "לגרסת מגה, על הנושים לשאת בעול כישלונה וקריסתה. בפועל, החברה ובעלת השליטה בה מבקשות לפטור את בעלת השליטה מערבויות שנתנה לנושיה בסכומים של מאות מיליוני שקלים, תוך הצעה להזרמה (מותנית) של סכומים זניחים".

עו"ד פוזנר, המייצגת את קוקה-קולה ישראל, אמרה בדיון עוד כי "נציג מגה מהלך אימים. הבקשה בנויה לגדר את הסיכון של בעלת השליטה, תוך הותרת מלוא השליטה ותוך טבילה של אצבע קטנה במים קרים. זה לא רק אמון שהתשלום ישולם אלא אמון ביכולת להוביל מהלך. זו בקשת הקפאה במסווה, גם לבעלות השליטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"נדרשת הזרמת בעלים"

נציגי קבוצת אסם ציינו בדיון כי הקבוצה מסכימה לספק סחורה למגה בתקופת הביניים, בתנאי שהחשיפה שלה לא תגדל, אך לא מסכימה להסדר הכולל שביקשה הרשת, שדורש לטענתה הבהרות.

נציגי חברות ביטוחי האשראי בסס"ח וחברת כלל ביטוח הביעו בדיון התנגדות להגדלת החשיפה שלהן למגה.

בנוסף לגורמים השונים, גם התאחדות התעשיינים דורשת מבית המשפט למנות נאמן למגה. בכך משקפת ההתאחדות את עמדתם של מרבית הספקים שלהם מגה חייבת כ-700 מיליון שקל.

נציג התאחדות התעשיינים טען בדיון כי נדרשת הזרמת בעלים שתכסה את כל ההתחייבויות השוטפות כדי למנוע מצב של הגדלת החוב לספקים. עוד הוא ביקש למנות בעל תפקיד לשמירת האינטרסים של הנושים.

נציגי חברת דנשר הגישו בקשה לבית המשפט שמשמעותה שהספקים צריכים להגדיל חשיפות וסיכונים, ולדברי החברה, זה לא יקרה בלי גיבוי מוחלט ומוצק לתקופת הביניים.

"מגה רוצה הקפאת הליכים דה-לוקס"

ליאור לוי, בעל חברת ביסקול ויו"ר האגף למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים, אומר ל"גלובס": "אנחנו נבקש למנות נאמן שיפקח מטעם בית המשפט על התהליך. כל המתווה שמגה מציעה הוא ללא נאמן של בית המשפט. הם רוצים הקפאת הליכים דה-לוקס, ואנחנו אומרים שאנחנו רוצים פיקוח של בית המשפט, בצורה כזאת או אחרת".

לדבריו, "המנהלי הנוכחיים של של מגה הם שלוחים של בעלי המניות, שרוצים להזרים בסך-הכול כ-200 מיליון שקל ולהמשיך לנהל את החברה אחרי שהפסידו 760 מיליון שקל, כאילו לא קרה דבר, ואנחנו רוצים פיקוח".

ליאורה בירנהק-מרקוס, בעלת חברת מנעמים ונציגת מפעלי המזון הקטנים באיגוד המזון, אומרת ל"גלובס": "הבעלים מנסים בכל הכוח לארגן לחץ על כל הצדדים להסכים למתווה שיסיר מהם כל אחריות למה שהולך לקרות ומארגנים את העובדים להפגנה. הם לוקחים את העובדים שילחיצו את כל העולם ואשתו. זו שערורייה.

"הם לא רוצים להכניס את היד לכיס. רוצים שלא יחקרו אותם על מה הם עשו שם, שכולם יהיו עסוקים בבנקים ובספקים ולא באשמה שלהם בנפילת מגה. צריך לחשוב על עשרות אלפי העובדים של המפעלים הקטנים, שחלקם הגדול גם יפוטר".

לדבריה, "בוודאי שהמפעלים הקטנים רוצים בהצלת מגה, ואנחנו מוכנים לתרום את חלקנו, אבל לא תיתכן הצלת מגה בלי לקיחת אחריות של הבעלים ובעיקר הכנסת ידם לכיס. צריך הרבה יותר כסף מהצד שלהם כדי להציל את החברה. אנחנו ניתן אמון בחברה אם בעלי הבית יתנו אמון בחברה, ונתינת אמון משמעותה הזרמה של מאות מיליונים למגה מצדם".

בירנהק-מרקוס אומרת כי המשקל של מגה בעסקים הקטנים הוא קריטי. לדבריה, "אם מגה תקרוס, המפעלי הקטנים יפסידו נתח שוק שיהיה להם מאוד קשה להשיג מנקודות מכירה אחרות, כיוון שנוסף לכל המכשולים, לקטנים יש בעיית הפצה, והם לא מגיעים לנקודות מכירה קטנות. במגה הם עבדו לרוב דרך המחסן המרכזי. ההסדר המוצע נותן אולי אוויר לעוד חודש-חודשיים - אבל שום תקווה אמיתית לספקים".

ניסנקורן: חייבים להציל את מגה

לקראת תחילתו של הדיון בבית המשפט התייחס יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, למשבר ברשת מגה. לדבריו, "חייבים להציל את מגה. כולם חייבים להירתם. אני קורא לכל הספקים והנושים של מגה לגלות אחריות, אנושיות וסולידריות ולהתגייס למען הצלת החברה שמעסיקה כ-6,000 עובדים.

"מדובר פה בכבודם ובקיומם של אלפי משפחות, ועל הספקים והנושים לקחת דוגמה מהעובדים, שבמהלך תוכנית ההבראה פעלו תוך ויתורים כואבים. על כל הצדדים להירתם להבראת החברה. חברה זו חשובה לענף הקמעונאות ולמשק הישראלי. בסופו של דבר ולאורך זמן, מהלך זה ישתלם כלכלית לספקים ולחברות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully