וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הסולר יורד - תעריפי המוניות נשארים גבוהים

26.8.2015 / 14:57

המנגנון על פיו מעודכנים תעריפי המוניות מושפע מעליית מחירי הסולר אך מבדיקת המועצה לצרכנות עולה כי הוא אינו מגיב לירידה. הסולר מהווה 38% ממרכיבי קביעת מחיר התעריפים

הפגנת מוניות בעזריאלי, חוסמים כבישים, יולי 2011. דרור עינב
מוניות/דרור עינב

מחיר הסולר בעולם אמנם נמצא בירידה, אבל בדיקה שערכה המועצה לצרכנות מעלה כי תעריפי התחבורה הציבורית, אינם משקפים את ההפחתה בעלויות. על-פי ממצאי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צנחו מחירי הסולר לצרכן בשנה החולפת בשיעור של-22%, מ-7.47 שקלים ל-6.54 שקלים ואילו התעריף ההתחלתי של מונה המוניות עודכן לאחרונה רק ביוני 2013 כשמחירו נקבע על 12.30 שקלים.

מחיר תעריפי הנסיעות במונית הינו מחיר מפוקח ונקבע בהתאם לבדיקה שעורכת ועדת המחירים, המשותפת למשרד התחבורה ולמשרד האוצר. התעריפים משתנים בהתאם לבדיקה שעורך משרד התחבורה אחת לשנה ובו בוחן את רכיבי סל ההוצאות של נהגי המוניות הכולל את עלות רכישת מונית, שכר העבודה וגם את רכיב הסולר העומד על 38% מסך הסל.

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות נראה כי מנגנון העדכון של משרד התחבורה את וועדת המחירים, הוא כזה המופעל רק במידה וסל ההוצאות של נהגי המוניות עלה ב 3% ומעלה ורק אז יעביר בקשה להעלאת תעריפי הנסיעה במונית. עם זאת, במקרים של ירידה בעלויות הסל, אין מנגנון של הורדת תעריפים ועל כן גם כאשר מתחייבת הפחתת מחיר, היא לא מבוצעת בפועל. אחד ההסברים לכך שמשרד התחבורה אינו מוזיל את המחירים, הוא בין היתר בשל החשש שלא יוכל לאכוף על נהגי המוניות להפחית את התעריפים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה, פנה לאחרונה למפקחת על המחירים במשרד התחבורה בבקשה להפחית את תעריפי המוניות לצרכנים ולדבריו "מצב שבו המחיר לצרכן יכול רק לעלות בהתאם לעליית התשומות, אך לא לרדת כאשר התשומות יורדות - הוא מצב לא הוגן ולא ראוי".

חישוב מהיר שערכה המועצה העלה כי לו הייתה מתבצעת הפחתת תעריפי המונה כנדרש בהתאם למחיר הסולר אותם משלמים הנהגים בפועל בתחנות, ניתן היה להוזיל את מחיר הנסיעה לצרכן בכ- 8%, דבר העשוי לחסוך לציבור המשתמשים בשירותי המוניות כ-28 מיליון שקלים בשנה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "תעריפי הנסיעה במוניות מתעדכנים כיום בחודש מרץ מדי שנה, בהתאם לשיעור ההתייקרות של סל התשומות במוניות. סל התשומות משקף את עלות השירות לצרכן וכולל בתוכו מרכיבים של החזר הון על השקעה ברכישת המונית, מחרי הסולר, שכר עבודה, תיקונים בלאי ועוד. עדכון התעריפים מבוצע כאשר שיעור ההתייקרות של הסל (ממועד העדכון הקודם), עובר את רף ה- 3%. בבדיקת סל התשומות שנערכה במועד הבחינה האחרון, נמצא כי שיעור השינוי של הסל לא עבר את הרף של 3%, ומכאן שלא נדרש לעדכן את תעריפי הנסיעה במוניות. משרד התחבורה יבחן את פניית המועצה לצרכנות, כולל אפשרות לשנות את חישוב המדד המשמש כיום לעדכון תעריפי הנסיעה במונית"..

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

לפניות לכתבת: dana_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully