וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאים נגד רמי לוי: "אתה אלוף בלקחת תוצרת חקלאית ולעשות ממנה קרקס"

23.12.2015 / 16:32

ביקורת חריפה בוועידת ישראל לחקלאות על התנהלותו של רמי לוי: "אתה סמל בשבילנו בחיתוך ושיסוף גרונות". לוי בתגובה: "נמשיך לדאוג שהצרכן יקבל את הירקות במחיר הזול וההוגן ביותר שניתן"

חקלאים נגד רמי לוי. אסף לב,
מימין: איציק אברכהן, רמי לוי, והרצל קרן בוועידת החקלאות./אסף לב

"זה איום ונורא, מה שרמי לוי עושה. רמי לוי הוא אלוף בלקחת את התוצרת החקלאית ולעשות ממנה קרקס. הוא יודע להיכנס לאולפן ולהפוך את הקערה על פיה", כך אמר היום (ד') מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, ועידת ישראל לחקלאות. בפאנל שנושאו היה ריכוזיות בשיווק תוצרת חקלאית ושיטות מכירות השוק, השתתפו גם רמי לוי, בעל השליטה ברשת המרכולים שיווק השקמה, ואיציק אברכהן, מנכ"ל חברת שופרסל.

עשרות חקלאים ומשווקים שהגיעו לוועידה תקפו את המנכ"לים של רשתות השיווק הגדולות על הנזקים שלטענתם הם גורמים לחקלאים. רוב הטענות התייחסו להרעה בתנאי התשלום. לטענתם, הקמעונאי הוא זה שקובע באיזה מחיר ירכוש את הירקות מהמגדלים, והחקלאים שחייבים להיפטר מהסחורה - נאלצים להיכנע לתנאים הירודים ולמחיר הנמוך.

"אין פה חקלאי שלא יצא לו לעבוד עם רמי לוי, שהוא סמל בשבילנו בחיתוך ושיסוף גרונות", אמר צור. "התוצרת מגיעה למחסן הידוע לשמצה בתימורים, ושם חותכים בתוצרת שלנו בצורה אכזרית. אז אני שואל: השיטה הזו גורמת לנו נזקים גדולים. למה אנחנו החקלאים צריכים לשלם את כל העלויות? גם אתם צריכים להסתפק בקצת פחות רווח".

ה"טריק" של הקמעונאים

חזי דניאל, מגדל מלפפונים מאחיטוב, אמר: "הקמעונאים האלה יודעים שאנחנו לא יכולים להחזיק בסחורה אצלנו, כי יש לנו כמות עצומה שאין לנו איפה לאחסן. ומאחר שהם יודעים שאנחנו חייבים אותם כדי להיפטר מהסחורה - הם יכולים לקבוע כל תנאי שבא להם, ושאנחנו נהיה אלה שיספגו את הירידה במחיר".

הטענה של דניאל מבוססת על מה שהוא מכנה "טריק" של קמעונאים. לטענתו ,רשתות השיווק מקבלות מהחקלאי תוצרת מסוג א', מאחסנות אותה, וכעבור זמן מה מודיעות לחקלאי שמדובר בתוצרת טרייה פחות, ולכן התשלום עליה הוא נמוך יותר. "אנחנו מכרנו להם סחורה טובה", אמר דניאל, "פשוט הורידו את המגדלים על הברכיים ואי אפשר ככה יותר".

"ההסטוריה שפטה את שופרסל בחומרה"

"לא פשוט לפגוש את החקלאים במצב הקשה בו הם נמצאים", אמר בדיון איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל. "המשולש שקיים היום הוא משולש שכולם צריכים ליהנות ממנו והוא כולל את הצרכן, שמתלונן על יוקר המחיה וצריך לקבל ירקות ופירות במחירים הגיוניים; החקלאי, שצריך להרוויח; והמתווך שבדרך - הקמעונאי. בין השלושה צריכה להיות הרמוניה".

אברכהן ציין כי אף שיש הטוענים כי הרשת מוכרת פלפלים ב-8 שקלים כשהיא קונה אותם ב-2.5 שקלים, האמת שונה: "בשבועות האחרונים קנינו עגבניות ב-10 שקלים ומכרנו בפחות, אתם לא מכירים את הנתונים הללו. הרווח שלנו על הפירות והירקות עומד על 3%-5% בלבד".

הוא ציין כי הרשת בהחלט מורידה מחירים. "ההיסטוריה שפטה את שופרסל בחומרה, העם אמר את דברו במהלך המחאה החברתית. אנחנו קונים ישירות מעשרות ספקים, אני מזמין אתכם להיפגש איתי, אני רוצה שהחקלאים ירוויחו, אני כועס שהציבור חושב שעושקים אותו, ואני רוצה שהממשלה תתערב בהקדם. השוק בישראל אינו מתוכנן, ולא מנוהל עד הסוף, ולכן אנחנו רואים הבדלים גדולים במחירים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"החקלאים מקבלים מה שמגיע להם"

בתום הכנס אמר רמי לוי בתגובה: "כל החקלאים שצעקו עלי בכנס, הם חקלאים שאני מעולם לא עבדתי איתם. החקלאים שאני עובד איתם מקבלים מה שמגיע להם עד הגרוש האחרון, ואנחנו נמשיך לדאוג שהצרכן יקבל את הירקות במחיר הזול וההוגן ביותר שניתן. נמשיך לאפשר לכל אחד, גם למי שאין, לקנות אצלנו".

מאיר צור, סיכם את מצב החקלאים בכנס: ואמר כי החקלאות נמצאת במשבר לא פשוט וכי קשה מאוד למצוא חקלאים שמתפרנסים בכבוד. לדבריו בכוונת החקלאים לפתוח במו"מ עם הממשלה לקידום החקלאות במדינה.

"במשך כל השנים ראו שרי האוצר את החקלאים כאויב. עכשיו מצאנו פרטנר אמיתי שהוא שר האוצר, משה כחלון, שקיבל החלטה לפתור את בעיות החקלאות בצורה מציאותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully