וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ מרב מיכאלי: "פקידי האוצר לא היו עצמאיים יום בחייהם"

27.12.2015 / 15:43

תמריצים והקלה בבירוקרטיה, תנאים סוציאליים שווים, והלוואות לעידוד צמיחת הדור העצמאי הבא. יועצות המס רויטל סיטון בן ארי ורחלי בן ארי סקעת, פנו לחברי הכנסת המקדמים את זכויות העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים, ושמעו מהם על תכניות 2016 למענם

ח"כ מרב מיכאלי, סיעת המחנה הציוני, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
מירב מיכאלי. העצמאיות של היום הן לא העצמאים של פעם/נועם מושקוביץ

"עוד מהכנסת הקודמת אני נאבקת על שוויון זכויות סוציאליות לעצמאיות ועצמאים", מספרת חברת הכנסת מרב מיכאלי על פעילותה לטובת העצמאים בישראל. "בדיוני התקציב הראשונים בהם השתתפתי, ישבתי מול פקידי ופקידות האוצר, והבנתי שהאנשים היושבים מולי לא היו עצמאים יום אחד בחייהם. אלו שמקבלים את ההחלטות הכלכליות הכי משמעותיות לציבור, עובדים כשכירים בשירות המדינה, ואין להם מושג מה זה אומר להיות עצמאי - לעמוד מול מס הכנסה והביטוח הלאומי, להתמודד עם אי היציבות וחוסר הוודאות, ועם המרדף אחר תשלומים והבירוקרטיה המסועפת.

"מתוך ההבנה הזו הקמתי יחד עם חברי משה גפני - ובכנסת הזאת הצטרף גם עפר שלח - את שדולת העצמאיות והעצמאים, ששמה לעצמה למטרה לתת למאות אלפי עובדות ועובדים מקום ראוי בכלכלה הישראלית. הגיע הזמן שהמדינה תתייחס אל העצמאיות והעצמאים כאל עובדות ועובדים לכל דבר בכל הנוגע לאבטלה, פשיטת רגל וזכויות בדמי לידה.

נדמה שהציבור הכללי לא מבין מה הבעיה בכלל. מה הסיבות לכך לדעתך?
"דימוי מוטעה, ישן ולא-רלוונטי לגבי עצמאיות ועצמאים. במהלך העבודה על הצעת החוק, נתקלתי בתגובות בסגנון 'מי שמרוויח יותר, צריך לשלם יותר', או 'המדינה עוזרת לעצמאיות יותר מאשר לשכירים'. זה נובע מכך שלפני עשרות שנים, עצמאים היו באמת יותר אמידים. אבל הכלכלה והמציאות השתנו, והעצמאיות של היום הן לא העצמאים של פעם. במציאות של ימינו, עד שעצמאית ועצמאי מתבססים מספיק כדי להרוויח מהעסק שלהם, עובר זמן רב. ובדיוק בזמן הזה המדינה צריכה להיכנס, ולתת להן ולהם את הגב הדרוש".

איך אנחנו יכולים לעודד את הדור הצעיר, ליזום, לקחת סיכונים, להיות עצמאים ולפתוח עסקים?

"אנחנו חייבות וחייבים לתת לו רשת בטחון. הדור הצעיר שגדל בישראל הוא דור רעב, יצירתי ויזמי ב-DNA שלו. מה שהוא צריך בשביל לפרוח זה עידוד מהמדינה – בדרך של השקעות, מלגות והלוואות לעסקים חדשים מצד אחד - אבל גם בדרך של תמיכה וסיוע לעסקים קיימים ותמיכה במגזר הזה, שהוא כל כך משמעותי למשק.

אלי כהן. מתוך עמוד הפייסבוק, צילום מסך
ח"כ אלי כהן. העסקים הקטנים מהווים מנוע צמיחה משמעותי ביותר במשק הישראלי/צילום מסך, מתוך עמוד הפייסבוק

ח"כ אלי כהן: "כרית בטחון סוציאלית לעצמאים, ותמיכה בצמיחתם"

חבר הכנסת אלי כהן ממפלגת "כולנו", רו"ח בהשכלתו - המכונה ה"רפורמטור", נכנס לכנסת כשבאמתחתו ניסיון רב ועשיר בתחום הנדל"ן ובמערכת הפיננסית. הוא בעל תואר ראשון בחשבונאות, תואר ראשון נוסף בניהול וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות במימון מאוניברסיטת תל אביב. לאחרונה מונה כהן ליו"ר ועדת הרפורמות בכנסת. מאז תחילת המושב, הספיק לפעול רבות למען העסקים הקטנים והבינוניים כשהוביל את חוק פנסיה לעצמאים, דמי אבטלה לעצמאיים, מימון חוץ בנקאי, חוק שוטף פלוס 30 והעדפה במכרזים לעסקים קטנים ובינוניים.

"העסקים הקטנים מהווים מנוע צמיחה משמעותי ביותר במשק הישראלי", הוא אומר. "עם זאת, אין הלימה בין תרומתם לבין הסיוע והעידוד שהם מקבלים מהממשלה. ולכן במסגרת פעילותי הפרלמנטרית בחרתי לקדם מגוון חוקים שעניינם סיוע לעסקים הקטנים והבינוניים - ביניהם פנסיה לעצמאים, שקיפות במכרזים, דמי אבטלה לעצמאים וחובת תשלומים שוטף פלוס 30. הצעות החוק הללו, נועדו לתקן עיוותים היסטוריים לעסקים הקטנים והבינוניים ולעגן בחוק את הזכויות שמגיעות להם".

מה חשוב לך לקדם ב-2016?
"את הצעת החוק שנועדה לתקן את הפיגור בתשלומים על ידי המדינה והגופים הקשורים אליה. התועלת הצומחת למדינה מדחיית התשלומים נמוכה משמעותית מהנזק הנגרם לעסקים ובמיוחד לקטנים והבינוניים, אשר עבורם עלות האשראי גבוהה משמעותית באופן יחסי. זכותם של עסקים לקבל תמורה על עבודתם בזמן".

"בנוסף, על מנת לאפשר לעסקים הקטנים והבינוניים לצמוח, לייצר תחרות ומקומות תעסוקה נוספים, צריכה להיות בידם ההזדמנות לקבל הלוואות בתנאים הוגנים. החוק הראשון שהגיע לוועדת הרפורמות, שאני עומד בראשה, הוא תיקון לחוק הבנקאות- במסגרתו יוכלו חברות מימון חוץ בנקאיות לגייס מקורות מימון בדמות איגרות חוב לשם פעילותן.

"בתקציב האחרון הושם דגש על מנועי צמיחה, ונכללו בו צעדים שמטרתם לעודד את הצמיחה במשק, וביניהם מתן ערבויות ליצואנים, רפורמה בבנקאות, פתיחת שוק המזון לתחרות והקטנת רמת המיסוי. זהו תקציב אחראי וחברתי ששומר על מסגרת הגרעון ומבטיח שדירוג האשראי של ישראל יישאר איתן - אך יחד עם זאת יכלול בשורות חברתיות משמעותיות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מיקי זוהר, חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. דוברות הכנסת,
ח"כ מיקי זוהר. חשוב להקטין את דרישת רשות המסים/דוברות הכנסת

ח"כ מיקי זהר: "יש לפעול להקמת קרן לעידוד עסקים קטנים"

ח"כ מיקי זוהר הוא שחקן נשמה שמכיר את עולם העסקים מהיותו עצמאי בעסקי הנדל"ן כ-15 שנה. בעל תואר ראשון ושני במשפטים, כיהן כסגן ראש עירית קריית גת, ואף שימש כיו"ר החברה הכלכלית שלה. בוועדת הכספים מצאנו אצלו אוזן קשבת וסיוע בפועל במיתון החקיקה של חוק ההסדרים, שהכבידה על העסקים הקטנים.

"הפעולה המשמעותית ביותר שעשיתי לאחרונה הייתה במסגרת חוק ההסדרים", הוא מספר. "פעלתי להוציא את העסקים הקטנים מתחולת החקיקה של יעוץ מס חייב בדיווח, וחשוב מכך להקטין את דרישת רשות המסים לדון ולהוציא שומה חלקית לבעלי העסקים לפעם אחת בשנה בלבד. אני סבור שזה חסך המון טרחה וכסף רב לעסקים הקטנים. בנוסף, אני פועל להקמת קרן לעידוד פתיחת עסקים קטנים שכן זוהי חייבת להיות מטרת על במדינת ישראל".

מה רמת שיתוף הפעולה שלך עם לשכת יועצי המס?
"יש לנו שיתוף פעולה מצוין ופורה. אני משתדל להיות קשוב לצרכים של העסקים שבעצם הלשכה היא זו שמייצגת אותם. תפקידי כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים מהווה חלק קריטי ומשפיע על תוצאות הוועדה, ואני לא מקל ראש בהחלטות שמתקבלות - לכן אני תמיד דואג להיות בקיא בכל הפרטים הרלוונטיים".

רחל בן ארי סקעת.
יועצת מס
ח"כ נורית קורן. צילום מתוך אתר הליכוד, ספק 500
ח"כ נורית קורן. בעלי עסקים נתקלים בכל יום במכשולי הביורוקרטיה/ספק 500, צילום מתוך אתר הליכוד

ח"כ נורית קורן: "כלכלה בריאה מתחילה בתמריצים לעסקים קטנים"

"מתוקף חברותי בוועדות הכנסת - כלכלה, כספים, רווחה, חינוך וחוקה - תמיד עומד לנגד עיניי שיפור רווחתם של אזרחי מדינת ישראל ממעמד סוציו-אקונומי בינוני ומטה, ובפרט עצמאים ובעלי עסקים קטנים", אומרת סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ נורית קורן. "באוגוסט האחרון נתקלו בעלי העסקים הקטנים בתל אביב בבעיות רבות הפוגעות בעסקיהם בעקבות עבודות הרכבת הקלה, והם הגיעו ללשכתי בבקשה לעזרה. יחד עם יושב ראש ועדת הכלכלה וחברי הוועדה, יזמנו הצעת חוק לפיצוי לעסקים שייפגעו מן העבודות.

"כבעלת עסק קטן בעברי וכן ניהול משרד עו"ד כעצמאית, אני מודעת לקשיי הקיום של עצמאיים ובקושי בהעסקת עובדים. בעלי עסקים נתקלים בכל יום במכשולי הביורוקרטיה והמסים הגבוהים שהם משלמים למדינה וגם לרשויות. אני מכירה בחשיבותם של העסקים הקטנים שהם הכוח שמניע את כלכלת המדינה - ולכן אנו צריכים להשקיע, לתמוך ולהקל עליהם על מנת שיוכלו להתקיים, להעסיק עוד עובדים ולהיות רווחיים".

איך נקדם את הדור הצעיר ליזום, להיות עצמאים ולפתוח עסקים?
"בני הדור הצעיר של ימינו הם בעלי יוזמה רבה, תעוזה ומומחים בטכנולוגיה - אך הם זקוקים להדרכה, תמיכה והכוונה בפתיחת עסק, מאנשי מקצוע. מניסיוני, לעיתים לקיחת סיכונים ללא הכוונה עשויה לגרום לעסק להיכשל. השוק רווי ותחרותי יותר מתמיד, ולכן הדרישות בהקמת עסק הן רבות יותר, וניהולו הפך להיות מורכב מבעבר.

"אנו צריכים לעודד עסקים קטנים ולתמרץ אותם מתוך הבנה שהם מרכיב חשוב מאוד בכלכלה בריאה, חזקה ויציבה בישראל".

רויטל בן ארי. אדום צלמים,
רו"ח יועצת המס רויטל סיטון בן ארי/אדום צלמים
עופר שלח באולפן, מרץ 2015. ראובן קסטרו
ח"כ עופר שלח. משרת המילואים העצמאי נאלץ להשבית את העסק/ראובן קסטרו

ח"כ עופר שלח: "להסדיר תשלומים לעצמאים עבור מילואים"

"כל פעילותי למען העצמאים והעסקים הקטנים נעשית תחת כותרת אחת: להביא למצב שבו לעצמאי ולשכיר בישראל יש מערכת שווה של זכויות וחובות", אומר ח"כ עופר שלח. "העובדה שהדבר אינו כך, אחרי כל כך הרבה שנים שבהן העיוות ברור לכל, היא אחת העוולות הכלכליות הגדולות בישראל.

"ישנה גם הצעת החוק שלי לגבי המילואימניקים העצמאיים, שהפכה להתחייבות של משרד הביטחון להסדיר בתוך חודשיים את הגדלת התשלומים לעצמאים עבור שירות המילואים - קיפוח ביחס לשכירים שכולם יודעים כבר זמן רב שיש לתקן.

"בניגוד לשכיר הנקרא לשירות מילואים ומקבל החזר על משכורתו, משרת המילואים העצמאי נאלץ להשבית את העסק או להפעילו תוך פגיעה משמעותית בו, ולא זוכה למלוא ההחזרים עבור העלויות הכרוכות בכך. הקושי עמו מתמודדים משרתי המילואים העצמאיים הפך קיצוני יותר במהלך מבצע 'צוק איתן', שארך 50 ימים - ובמסגרתו גויסו עשרות אלפי אנשי מילואים. בניגוד לעסקים בינוניים או גדולים, אשר יכולים להמשיך לתפקד ללא בעל העסק - העסקים הקטנים, אשר לעיתים קרובות מנוהלים ומתופעלים על ידי משרת המילואים, סופגים פגיעה משמעותית כתוצאה מההיעדרות הזו.

מהו לדעתך הדבר ההכרחי ביותר לבני הדור הצעיר כדי שיוכלו ליזום, להקים עסקים ולהיות עצמאיים?
"כולם מהללים את העסקים הקטנים. כולם מזכירים שהם מהווים את רוב הצמיחה במשק, את בסיס התעסוקה והיוזמה - אבל כשהדבר מגיע למתן פתרונות שעולים כסף, היד מהססת. התפקיד שלי הוא להשתמש בכל הכוח הפוליטי שאני מסוגל לגייס כדי להזיז אותה למקום הנכון. כולם יודעים שהגיע הזמן. אני אמשיך לפעול ללא לאות בכדי להביא לשינוי הכה מתבקש ולהשוואת התנאים של העובדים העצמאיים לאלו של השכירים. בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הם אחד הכוחות המשמעותיים שמובילים את הכלכלה, ואנחנו נהיה הכוח המשמעותי שמוביל אותם".

המראיינות הן יועצות מס רויטל בן ארי ורחלי בן ארי סקעת

רוצה לדעת עוד על ייעוץ מס והשקעות היכנס למגזין הדיגיטלי

רו"ח יוע"מ רויטל סיטון בן ארי ויועצת מס (משפטנית) רחלי בן ארי סקעת בשיתוף לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully