וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

76% מהציבור היהודי: לפתוח עסקים בשבת

סקר חדש מגלה כי החקיקה לסגירת העסקים בשבת מנוגדת לדעות הציבור היהודי: 72% בעד הפעלת פיצוציות בערים. מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון: "התמיכה של הציבור החילוני והמסורתי בהפעלת מסחר בשבת גדלה ככל שעובר הזמן"

קובי כהן מרשת סופר יודה על חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר. מערכת וואלה!
סופר יודה בתל אביב/מערכת וואלה!

76% מהציבור הישראלי תומכים בהפעלת מרכזי קניות מחוץ לערים בשבת, דוגמת צומת בילו או שפיים, כולל 97% מהחילונים ו-82% מהמסורתיים. 72% מהישראלים תומכים בהפעלת פיצוציות חנויות נוחות ומינימרקטים בשבת בתוך הערים, כולל 98% מהחילונים ו-71% מהמסורתיים.

סגירת החנויות בשבת לא תזיז לחובבי השופינג

כך עולה מסקר שערך ביום רביעי האחרון מכון סמית עבור עמותת חדו"ש לחופש דת לקראת כנס "מי אוהב את השבת"? שיערך ביום שלישי הקרוב בכנסת. את הכנס מארגנים חברי הכנסת רחל עזריה מכולנו ומיקי זוהר מהליכוד. זאת, בעקבות הוויכוח הציבורי שהתפתח סביב הצעת החוק של זוהר המבקשת למנוע כמעט כליל את המסחר בשבת בישראל. הסקר נערך בקרב פאנל אינטרנטי של 500 איש שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודי הבוגרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרכז קניות בשפיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחרות בעסקים קטנים

השאלה הראשונה בסקר היתה: "הממשלה החליטה לתמוך בהצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד שמטרתה להגביל מאוד הפעלת חנויות בשבת. מרכזי קניות רבים הנמצאים מחוץ לערים, דוגמת צומת בילו ושפיים, פועלים בשבתות וחגים. האם אתה תומך או מתנגד להפעלה של מרכזי קניות מחוץ לערים בשבת"?

76% מהמשיבים הביעו תמיכה בהפעלת מרכזי הקניות מחוץ לערים בשבת, עליה של 4% לעומת הפעם הקודמת בה נשאלה השאלה (72% במחקר מדד הדת והמדינה 2014). 24% התנגדו, כולל 82% מהדתיים ומאה אחוז מהחרדים. בקרב האוכלוסיה הלא חרדית תומכים 82% בהפעלת מרכזי קניות מחוץ לערים בשבת ובקרב העולים 81%.

מרכזי הקניות מחוץ לערים, הפועלים בשבת, נחשבים למוקד העיקרי של הטענות כי מסחר בשבת מהווה בעיה חברתית. זאת, הן בשל התחרות בעסקים משפחתיים קטנים בערים שאינם יכולים לפעול בשבת והן בשל ההעסקה הרחבה של עובדים ביום המנוחה השבועי. נראה שטענות אלו לא קנו אחיזה בציבור הרחב. כמעט כל ההתנגדות להפעלת מרכזי הקניות הגדולים מחוץ לערים מגיעה מהמגזרים הדתי והחרדי, כלומר ניתן להסיק שהיא בעיקר על רקע דתי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"קואליציה דורסנית"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"התמיכה של הציבור החילוני והמסורתי בהפעלת מסחר בשבת גורפת, חד משמעית וגדלה ככל שעובר הזמן. הממצאים הכל כך ברורים מגלים עד כמה מנותקת הפעילות הדורסנית של הקואליציה לסגירת המסחר בשבת מרצון הציבור בכלל ומעמדות בוחרי הקואליציה בפרט".

לדברי רגב, "בהחלט אפשר להקים ועדה ציבורית שתדון על אמנה חברתית כוללת בנושא השבת בנוסח אמנת גביזון מדן. במקרה כזה אפשר לדון על סגירת המסחר הגדול בשבת בתמורה להסכמה על פעילות תרבות, בידור, חנויות נוחות וגם תחבורה ציבורית בהיקף מוגבל. אבל צריך להיות ברור שניסיון להגיע להסכמה של רוב הציבור חייב לכלול התחשבות בציבור החילוני וצרכיו, ולא רק כוח ואלימות פוליטית. מי שיזרע כפיה, יקצור רק מחלוקת".

  • עוד באותו נושא:
  • חוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully