וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב הביטחון: חצי מיליון שקל לקצינים שיפרשו בגיל 36

11.1.2016 / 13:14

מסקנות לוקר נקברו סופית? משרד הביטחון ומשרד האוצר הגיעו להסכמות על מסגרת תקציב הביטחון לחמש השנים הבאות. גיל הפרישה הממוצע לקצינים ירד ל-43

צילום: לע"מ, תקשורת שר הביטחון, עריכה: גדי וינסטוק

(בוידאו: הגשת דו"ח לוקר ביולי)

משרד הביטחון ומשרד האוצר סיכמו על מסגרת תקציב הביטחון לחמש השנים הבאות. ההסכם מקבע את תקציב הביטחון ואמור למנוע התנפחות בלתי מבוקרת. על פי הסיכומים צה"ל יבצע תכנית התייעלות להקטנת כוח האדם, וייושמו המלצות וועדת גורן לבלימת ההתנפחות של תקציב אגף השיקום.

שכר הקבע: איך משווים לשכר של עובד "רגיל"?

ההסכם הושג לאחר ששר הביטחון משה יעלון דחה על הסף את המלצות וועדת לוקר שהציעה רפורמה בתקציב הביטחון ובמערך הפנסיה של אנשי הקבע. בשבועות האחרונים דנו אנשי משרד האוצר, בראשות ראש אגף התקציבים אמיר לוי ומנכ"ל האוצר שי באב"ד, עם אנשי משרד הביטחון בראשות המנכ"ל דן הראל, בהסכם הפשרה שהושלם בסוף השבוע שעבר. "המטרה היא לייצר יציבות ולהפסיק את המחלוקות" אמר אתמול באב"ד עם הצגת עיקרי ההסכם. "נמאס מהריבים האלה, זה פוגע קודם כל במשרד הביטחון" אישר הראל "אנחנו לא נבקש יותר ולא נקבל יותר".

על פי ההסכם יקובע תקציב הביטחון על סכום בסיסי של 59 מיליארד שקל בשנה. על סכום זה יתווספו התאמות על פי התייקרויות, תוספות של 700 מיליון שקל בהתאם לעמידה בתכנית ההתייעלות שסוכמה סעיפים שמחוץ לתקציב. סעיפים שנשארו מחוץ לתקציב הבסיס ויתוקצבו בנפרד הם מעבר בסיסים, השלמת הגדר בגבול המזרחי, הוצאות על פינוי מפעל תעש, ההגנה על מערכות ההפקה וההובלה של הגז הטבעי, תוספת השכר למשרתים בסדיר, הוצאות הצבא על קיצור שירות החובה ועוד. שירות החובה לגברים יקוצר לשנתיים וחצי החל משנת 2020, לעומת שנתיים ושמונה חודשים למתגייסים בשנה הבאה.

ביקור שר הביטחון משה יעלון בתיכון בראשל"צ במסגרת תרגיל העורף, מאי 2015. דרור עינב
משה יעלון/דרור עינב

מספר אנשי הקבע היוצאים לפנסיה יקוצץ במחצית. קציני הקבע בגילאי 32-33 יעברו שלב סינון נוסף שבו יוחלט כמה מהם ממשיכים עד לתום תקופת שירות מלאה ויוצאים בפנסיה צבאית רגילה, בעוד שהאחרים יפוטרו מהצבא עם פיצויים בסכום שטרם נקבע סופית, ואינו צפוי להיות כבוה מחצי מיליון שקלים. גיל הפרישה המינימלי מצה"ל יירד מ-45 ויהיה 42. בכוונת הצבא להוריד את גיל הפרישה הממוצע ל-43, לעומת 47 היום. מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל אמר שהצערת הצבא תביא לחיסכון מכיוון שהוותק של מקבלי השכר יירד.

על פי התכנית ייחסכו בתקציב הביטחון הוצאה של 1.5 מיליארד שקל לשנה החל משנת 2020, בעקבות הקיצוצים במספר היוצאים לפנסיה והתייעלות בצבא. מספר עובדי משרד הביטחון, לעומת זאת, יעלה בכמה עשרות. ראשי המשרדים אמרו שהעלאת מספר העובדים במשרד הביטחון נדרשת בגלל טעויות שנעשו בקיצוץ יתר בעבר. החיסכון שיוצג באמצעות הקיצוץ לא ישמש לקיצוץ התקציב, אלא להפניית משאבים להתעצמות הצבא ושיפור המוכנות למלחמה.

עם זאת יעלה גיל הפרישה הממוצע של הנגדים, ששכרם נמוך משכר הקצינים, ל-53. בהסכם נקבע שתכנית מעבר הקצינים לפנסיה צוברת, החל מגיל הפנסיה במשק, יעוגן בחקיקה, וייקבעו כללים להגבלת פנסיית הגישור, שמקבלים הפורשים עד גיל הפנסיה במשק.

אגף השיקום של משרד הביטחון, שתקציבו מהווה כ-10% מתקציב הביטחון, יעבור לשליטתה של מועצה ציבורית. המועצה תקבל באמצעות חקיקה מתאימה את הסמכויות לקביעת הזכאים והטיפול המגיע להם. הקריטריונים לפעולת האגף אינם מוגדרים היום במדויק והחלטות רבות נתונות לשיקול דעתם של אנשי האגף וראשי משרד הביטחון. קביעת קריטריונים ציבוריים צפויה להפחית על פי ההערכות את תקציב אגף השיקום בכמיליארד וחצי שקל.

שכרם של משרתי קבע בדרגות נמוכות יועלה בשיעור של כ-12%. טרם פורסם סיכום על שיעור העלאת השכר.

אנשי אגף התקציבים, בראשות אמיר לוי, השיגו במסגרת הדיונים הישגים בתחום השקיפות והבקרה על תקציב הביטחון. שקיפותו של תקציב הביטחון, מבחינת אנשי אגף התקציבים, נמוכה לעומת יכולת הפיקוח והבקרה של אנשי האוצר על תקציביהם של משרדים אחרים. אנשי אגף התקציבים יקבלו יותר דוחות, משרד הביטחון יידרש לקבל אישור במקרה של הסטת תקציבים מקניות לשכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully