וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט יבירידה: כך תוכלו להרוויח מהצניחה

לאוניד גולדין

2.2.2016 / 7:49

השקעה ישירה בנפט מסוכנת כי עדיין אין סימן להתאוששות, אבל מי שמשקיע בחברת אנרגיה יכול ליהנות מתשואת דיבידנד נאה בזמן שהוא ממתין לזינוק במניה כתוצאה מעליית מחיר הנפט

מתקן קידוח נפט על רקע מגדלי הלהבה המפורסמים בבאקו, אזרבייג'ן. AP
מתקן קידוח נפט על רקע מגדלי הלהבה המפורסמים בבאקו, אזרבייג'ן/AP

אם מומחה אנרגיה כלשהו היה מעז להתנבא שמחיר הנפט הגולמי יצנח ביותר מ-60% תוך שנה וחצי, היו רואים בו אדם הזוי. אבל זה בדיוק מה שקרה. מ-1 ביולי 2014, צנח מחירו של הנפט הטקסני המתוק (WTI) בקרוב ל-64%, מ-94 דולר לחבית ל-33.73 דולר. הגדיל לעשות הנפט מהים הצפוני מסוג ברנט (Brent Crude), שנפל ב-67% מ-105 דולר לחבית ל-34.75 דולר בסוף 2015. גם מחיר הגז הטבעי בארצות הברית במסוף הנרי בלואיזיאנה צנח ב-48% בתקופה זו.

משקיע פוטנציאלי יכול להעריך שמחיר הנפט כבר הגיע לתחתית, ומהווה הזדמנות השקעה. אבל בשלב זה לא נראה עדיין שום סימן להתאוששות במחיר הנפט, וזאת משימה בלתי אפשרית לחזות מתי תחל העלייה במחירו. זאת מכיוון שמחיר הנפט תלוי בעיקר בהחלטות אסטרטגיות של השחקניות העיקריות בתחום: ערב הסעודית, רוסיה וחברות אמריקאיות. כל עוד מדינות אופ"ק, רוסיה וחברות אמריקאיות לא מקטינות את תפוקת הנפט, הסיכוי להתאוששות במחיר הנפט נמוך, למרות שהביקוש העולמי לנפט מוסיף לגדול, אבל בקצב מתון.

שוק הנפט. גלובס
שוק הנפט/גלובס

גם החלטת הקונגרס האמריקאי מ-18 בדצמבר - לבטל את האיסור על יצוא נפט גולמי - לא אמורה לשנות את המצב בתקופה הקרובה. לפי סוכנות האנרגיה האמריקאית EIA, צריכת הנפט העולמית צפויה לגדול ב-1.4 מיליון חביות ליום השנה, מצריכה של 92.4 מיליון חביות ביום ב-2014. אבל תפוקת הנפט העולמית בשנה האחרונה גדולה יותר מהצריכה, וברבעון השלישי של 2015 נבנה מלאי של 1.8 מיליון חביות ביום, בהשוואה לתפוקה למלאי של 2 מיליון חביות ביום ברבעון השני, וצפי ל-1.4 מיליון חביות ביום ברבעון הרביעי. סוכנות האנרגיה האמריקאית צופה ירידה בתפוקה למלאי ב-2016 ל-0.6 מיליון חביות ביום.

מחירי מניות חברות הנפט הגדולות ירדו בשנה וחצי האחרונות בשיעור נמוך יותר מהירידה במחיר הנפט. אמנם רווחי החברות ירדו בשיעור ניכר כתוצאה מצניחת מחירי הנפט, אבל הן עדיין שמרו על רווחיות סבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שוק הנפט. גלובס
שוק הנפט/גלובס

לענקיות האנרגיה כמו אקסון מוביל ושברון יש גם פעילות ענפה של בתי זיקוק. בניגוד לחברות המפיקות נפט, בתי הזיקוק נהנו מהמחיר הזול של הנפט הגולמי, ומביקוש גדול לבנזין, כך שרווחיהן עלו מאוד, ומניותיהן נסקו בהתאם.

גם הירידה במחיר הגז הטבעי תרמה לגידול רווחיות בתי הזיקוק, כיוון שהגז הטבעי משמש מקור אנרגיה לתהליך הזיקוק. הירידה במחיר הבנזין גרמה לתושבי ארצות הברית לנהוג יותר; תעשיית הרכב צופה שיא נהיגה במיילים השנה, ומכירות של כלי רכב חדשים הן הגבוהות ביותר בעשור האחרון.

מניות חברות הנפט הגדולות נוהגות לחלק דיבידנד משמעותי, ואף להגדיל את תשלום הדיבידנד מדי שנה. נוסף על כך, כאשר מחירי הנפט סוף סוף יתחילו לעלות, מחירי מניות חברות אלו יעלו בצורה חדה. כך שמשקיע לטווח ארוך - בעוד שהוא מחכה לעלייה במחיר הנפט - יכול בינתיים ליהנות מתשואת דיבידנד גבוהה בתקופה של ריבית אפסית.

השקעה במניית אקסון מוביי, לדוגמה, חברת האנרגיה הגדולה ביותר בארצות הברית, כרוכה בסיכון נמוך, אפילו אם מחירי הנפט יוסיפו לרדת, הודות לרווחיות הגדולה של בתי הזיקוק שלה. החברה נסחרת כיום במכפיל רווח של 16.6, שאינו זול מאוד, אבל גם אינו גבוה במיוחד.

שוק הנפט. גלובס
שוק הנפט/גלובס

לאקסון מסורת ארוכה של הגדלת הדיבידנד בכל שנה. החברה הגדילה את הדיבידנד שלה בכל שנה ב-33 השנים האחרונות, כולל בשנות המשבר הכלכלי העולמי ב-2008-2009. תשואת הדיבידנד הנוכחית גבוהה למדי - 3.71% לשנה.

לסיכום, עדיין אין שום סימן להתאוששות במחיר הנפט, כך שהשקעה ישירה בנפט כרוכה בסיכון. לעומת זאת משקיע סבלני באחת מחברות האנרגיה הגדולות יוכל ליהנות מתשואת דיבידנד גבוהה, בעוד שהוא מחכה לעלייה משמעותית במחיר הנפט, שתביא עמה עלייה חדה במחיר המניה.

■ הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר של פריים ברוקר. מסמך זה הוכן ע"י שוקי הון 24 בע"מ ("פריים ברוקר"). כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי ואין זו המלצה לרכישה או למכירה של מכשיר פיננסי ונייר ערך הקשור לתעשיית הנפט. ייתכן שלחברה ייווצר עניין אישי בכתבה בשל מכשירים פיננסיים הקיימים בזירה. החברה לא תישא באחריות בגין המידע לעיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully