וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרמנו בארמון: כמה שווה בית המלוכה הבריטי?

21.4.2016 / 13:18

האם משפחת המלוכה הבריטית תורמת מיליארדי ליש"ט לכלכלת המדינה או דווקא עולה הון למשלמי המסים? חגיגות יום ההולדת של המלכה, שציינה לאחרונה את תקופת הכהונה הארוכה ביותר על כס המלוכה בהיסטוריה של בריטניה, חושבו נכסי הכתר וגם נבדקה ההשפעה הכלכלית של "אפקט קייט"

מערכת וואלה!

כמה שווה בית המלוכה הבריטי? סקר שערכה לאחרונה חברת Brand Finance, מצא כי השווי של משפחת המלוכה מגיע ל-56.7 מיליארד ליש"ט, כולל הנכסים המוחשיים שיש בידיה, כמו נכסי הכתר, הדוכסיות של קורנוול ולנקסטר, ותכשיטי הכתר של הממלכה המאוחדת. ללא חישוב הנכסים המוחשיים, השווי הכולל של המלוכה לכלכלה הבריטית נאמד ב-1.155 מיליארד ליש"ט נכון לשנת 2015.

הנתון חושב לאחר הפחתת העלויות של בית המלוכה, למשל מענק הריבון - חוק המסדיר את מימון משפחת המלוכה הבריטית וכן הוצאות אבטחה ותחזוקה של הארמונות, מול מקורות הכנסה כמו העלייה בתיירות, הפרמיה במחיר של מותגים הכוללים את חותם משפחת המלוכה הערך הנצבר על נכסי המלוכה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אפקט קייט

המחקר משייך 152 מיליון ליש"ט של הכנסה ל"אפקט קייט", שתואר בתור "עלייה באופנה ובמותגים לבישים אחרים, הנמצאים בשימוש או מקודמים". בחתונתם של וויליאם וקייט צפוי 72 מיליון בשידור חי ב-188 מדינות, נתון המגדיר את היקף העניין וההשפעה של בני המלוכה הצעירים על הציבור.

כמובן שגם לידתם של יורשי העצר תורמת לכלכלה: לא פחות מ-101 מיליון ליש"ט משויכים ל"אפקט שרלוט" ו-76 מיליון ליש"ט משויכים ל"אפקט ג'ורג'". סכום של כ-114 מיליון ליש"ט חושבו בתור "הערך המשוער של יחסי הציבור".

"המשפחה המלכותית משפרת את המערכת הכלכלית משום שבני המשפחה הם 'סלבס' פופולריים בפני עצמם, המככבים על שערים של מגזינים", כך אומר רוברט ג'ובסון, מחבר הספר "The Future Royal Family".

המלכה אליזבת עם הדוכסית קייט מידלטון. רויטרס
מידלטון "הביאה" 152 מיליון ליש"ט. המלכה אליזבת וקייט מידלטון/רויטרס

תורמים לתיירות

תומכי בית המלוכה בבריטניה מצביעים לרוב על היקף התיירות במדינה כתחום שבו משפחת המלוכה מכניסה מיליונים למדינה. החישובים של Brand Finance מראים כי ההכנסה מתיירות הקשורה למשפחת המלוכה והמורשת שלה מוערכים ב-535 מיליון ליש"ט בשנת 2015.

רובע קנסינגטון וצ'לסי בלונדון, שכולל כמה אטרקציות המשויכות למלוכה, כגון תערוכת הפרחים השנתית של צ'לסי, ארמון קנסינגטון והרודס, מדווח על 3.1 מיליארד ליש"ט המתקבלים מהמבקרים, מחצית מכך על קניות.

עיירת ברקשייר שברובע ווינזדור מאכלסת את טירת ווינזדור - אחד מבתי המגורים הרשמיים של משפחת המלוכה בריטית – במשך יותר מ-1,000 שנים. על אף שווינזדור כוללות יותר מ-20 אטרקציות כמו לגולנד, יותר ממחצית מהמבקרים שנסקרו אמרו שהם הלכו או התכוונו לבקר בטירה, נכון לשנת 2014. המבקרים הוציאו כ-472 מיליון ליש"ט ברובע ווינזדור במהלך 2013, על פי רשות התיירות של דרום-מזרח לונדון.

המלכה אליזבת' ומשפחת המלוכה נוכחים באופן קבוע במשך שבוע במסלול מרוצי הסוסים רויאל אסקוט. כתוצאה מכך, אסקוט רושם הכנסה של מיליונים בכל שנה, כאשר 68 מיליון ליש"ט מתוך הכסף שיצא בשנת 2013, יצא על מוצרים שמחוץ-למסלול המרוצים – קרוב ממחצית מכך על אופנה ויופי, בעיקר בשבוע המלכותי ביוני בו המשפחה מבקרת במסלול.

לעומת נתונים אלה טוען גוף התיירות VisitBritain כי בעוד שענף התיירות הבינלאומית הוא השלישי בגודלו של בריטניה, התיירות הפנימית, שמגלגלת 26.2 מיליארד ליש"ט בשנה, משויכת רק בחלקה לאטרקציות ואירועים הקשורים למשפחת המלוכה והמורשת שלה.

"המשפחה המלכותית נותנת לנו סיקור גלובלי נרחב ופרסום בחינם לבריטניה בכל העולם –משהו שלא ניתן להעריך את השווי שלו – כך שבסופו של דבר, לא ניתן לנקוב בנתון כלכלי מדויק", אומרת פטריסיה ייטס, מנהלת אסטרטגיה ותקשורת ב-VisitBritain.

מקדמים צדקה

חברי המשפחה המלכותית משמשים פטרונים לכ-3,000 ארגוני צדקה, כאשר המלכה אליזבת' לבדה תומכת ביותר מ-600 ארגונים. הנוכחות של בני המלוכה באירועי צדקה יכולה לעזור לכמות התרומות המגויסות, לדברי ג'ובסון.

צ'רלס, נסיך וויילס, מעורב באירועי צדקה במשך יותר מ-35 שנים, ועל פי ההערכות גייס 100 מיליון ליש"ט בשנה למטרות הארגונים. ב-1979 הקים את "קרן הצדקה של הנסיך מווילס", אחד מהארגונים העצמאיים הגדולים בבריטניה, כשפעילות הצדקה שלו מגיעה גם לארצות הברית, קנדה, דרום אסיה ואוסטרליה.

העבודות הגרועות בעולם. ShutterStock
ההכנסה מתיירות הקשורה למשפחת המלוכה והמורשת שלה מוערכים ב-535 מיליון ליש"ט בשנת 2015/ShutterStock

יש מי שחושב אחרת

קבוצת Republic, המנהלת קמפיין שקורא לביטול המלוכה, טוענת כי על פי הנתונים שלה משפחת המלוכה עולה לבריטניה 334 מיליון ליש"ט בשנה – כתוצאה ממענק הריבון, עלויות מועצות מקומיות, אבטחה והפסדים הנובעים מהנכסים הפרטיים של הדוכסיות. "אין עדות חד משמעית לכך שהמשפחה המלכותית מציעה הטבה כלכלית לכלכלת בריטניה", אמר מנכ"ל Republic גרהאם סמית'. "כל הנכסים שמצוינים בתור מקור הכנסה שייכים לאומה – כגון אטרקציות תיירותיות – והם יהיו שייכים לאומה גם אחרי ביטול המלוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully