וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדפים הריקים מראש השנה יחזרו? כך נערכה ישראל לפסח

21.4.2016 / 15:25

ח"כ איתן כבל בראיון באולפן וואלה! NEWS מדבר על המחסור בביצים בירקות ובעופות טריים שליווה את אזרחי ישראל בראש השנה והאם ימנעו מראות חוזרים של מדפים ריקים בחג החירות. ומה קרה למחירים? האם הבטחות האוצר להוזלות משמעותיות התקיימו? בדקנו

מערכת וואלה!

איש לא צפה את המחסור במוצרי היסוד שאפיין את חגי תשרי, לפני כחצי שנה. "זה נראה כאילו חגי תשרי 'פרצו ללוח השנה' שלנו ללא כל התראה מוקדמת ו'תפסו' את המשק החקלאי לא מוכן", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני. "על מדפי הסופרמרקטים חסרו ירקות, ביצים ועופות טריים, ואת המחיר שילמו, כרגיל, הצרכנים".

לקראת חג החירות ביקשה ועדת הכלכלה ממשרד החקלאות לדווח לה על מחסור אפשרי במוצרי מזון, וניהלה מעקב צמוד אחר הטיפול בכך, כדי למנוע מראות חוזרים של מדפים ריקים.

בין השאר צפה משרד החקלאות מחסור בבצל, פלפל, חסה וכרוב. בעקבות המידע הזה נרכשו 8 מיליון שתילים של הירקות העליים, ונפתח היבוא של בצל ופלפל. לשאלה אם לא מוטב לעצור את יצוא הפלפלים מישראל לחו"ל כדי למנוע את המחסור במשק, משיב כבל: "אנחנו מחויבים להמשך הצמיחה של המשק הישראלי, וחלק גדול ממנו טמון בייצוא הישראלי. כדי לבסס את עצמנו בשווקים העולמיים, אסור לנו להפסיק את היצוא ובכך לשדר חוסר יציבות וחוסר אמינות".

אפילו המחסור המסורתי בביצים בחג הפסח – טופל מראש. אמנם יבואנים נמנעו מלייבא ביצים משווקים זרים עקב החשש להפסד כספי במקרה שיימצאו חיידקי סלמונלה שיביאו להשמדת מכולות עם ביצים נגועות. אבל לאחר שמשרד החקלאות התחייב לפצות את יבואני ביצים במקרה של הימצאות החיידק, הביצים יובאו ונמנע המחסור.

ומה קרה למחירי המוצרים לקראת החג? לפי הקמפיין המתוקשר של האוצר יירדו מחירי המוצרים בעקבות פתיחת היבוא של מוצרים בסיסיים כגון בשר, דגים, ירקות קפואים שמן זית ועוד. כדי לבדוק אם ההבטחות האלה גם התקיימו, ערכנו השוואה של מחירי המוצרים און-ליין ברשתות השיווק בימים אלה, לעומת מחירם לפני כחודש, באמצעות אתר Mysupermarket.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מהבדיקה עולה כי ההנחות הגיעו רק לחלקם הקטן של המוצרים שפרסם האוצר ולא בעוצמה שלה ציפינו", מציין משה אלפרט, מנכ"ל מייסופרמרקט ישראל. את הירידה המשמעותית ביותר רשמה קטגוריית הירקות הקפואים עם ירידה של 41% במחירה של שקית אפונה של סנפרוסט. בקטגוריית הדגים נרשמה ירידה ניכרת, ומחירו של פילה אמנון ירד ב-30%, וגם במחירי הירקות נרשמו ירידות.

לעומת זאת במחירו של הבשר הטרי לא נרשמה ירידת מחיר משמעותית. בממוצע ירד מחירו של קילו אנטריקוט ב-6%. הלקוחות הרגישו בכך רק אם רכשו את המוצר ברשת השיווק הנכונה: ברשתות ויקטורי, מגה ושופרסל אונליין המחיר לא ירד כלל, ואילו ברשת רמי לוי המחיר ירד ב-21% וביינות ביתן הוא ירד ב-10%. כך הם פני הדברים גם באשר למחיר של בקבוק שמן זית. בממוצע נרשמה ירידה של 9%, אך גם במקרה זה חשתם בירידה אם רכשתם את המוצר ברשת מסוימת.

"הכיוון שבו פועל האוצר מבורך ונועד להטיב עם הציבור", אמר אלפרט. "לצערנו, מגמת ההוזלות לא שונה במהותה מחגים קודמים. במוצרים כמו ירקות קפואים או דגים נרשמה הוזלה משמעותית של 20% ויותר, אך במוצרים אחרים, כגון שמן זית ובשר, לא היה שינוי מהותי. ביתר הסל קשה לראות מגמה של יציבות, ובענף הירקות השינויים לא מורגשים ובחלק מהמוצרים גם נצפתה עלייה במחיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully