וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הענישה על העבירות המיוחסות לכץ חמורה: "חוסר הגינות בסיסית"

18.5.2016 / 9:46

העונש על שימוש במידע פנים עשוי להגיע לחמש שנות מאסר אך מדובר בעבירה שקשה להוכחה בבית המשפט. "לא מדובר במישהו שעשה השקעה נבונה. אלא מישהו שקנה כשיש לו מידע וגישה אינטימית לחברה". צפו בראיון עם עו"ד אמיר שרף באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

"זאת עבירה פלילית ואחת החמורות בחוק ניירות ערך", כך אמר עו"ד אמיר שרף, ראש מחלקת שוק ההון במשרד עורכי הדין תדמור-לוי, ולשעבר בכיר ברשות לניירות ערך, בראיון באולפן וואלה! NEWS בהתייחס לחשדות נגד שר הרווחה חיים כץ. "אותו יועץ כלכלי קנה מניות כשהיה לו מידע פנימי ועשה עבירה נוספת והעביר את המידע לחבר. כל זה בטרם הציבור ידע ובטרם המניה קפצה. חוסר הגינות בסיסית".

"לא מדובר במישהו שעשה השקעה נבונה. אלא מישהו שקנה כשיש לו מידע וגישה אינטימית לחברה", אמר שרף. "האופן שבו מגלים ביצוע עבירות כאלה הוא באמצעות מערכת ממוחשבת, שמסתמכת על דפוסים של פעילות שבאים לפני ואחרי, ומסתכלים על קשרים בין חשבונות, לוח זמנים ומתוך זה נובעות חשדות לעבירות שהופכות לחקירות".

לדברי שרף לא קל להוכיח עבירות מסוג זה. "בבתי משפט לא מצליחים להשיג הרשעות, למרות שאם יש הרשעה זה על נסיבתיות (מיילים, סמסים) או על הודאות. ואז גם ניתן עונש מאסר בפועל". שרף הסביר כי העונש לפי החוק הוא עד 5 שנות מאסר לאיש פנים, או עד שנתיים מאסר לאיש חיצוני. "ב-3 השנים האחרונות רואים החמרה משמעותית בענישה והעונש הגבוה היה 27 חודשי מאסר. יש עוד אלטרנטיבה - ללכת להליך מנהלי וכאן בחרו ללכת להליך פלילי".

אתמול חקרה רשות ניירות ערך את השר כץ ואת היועץ הפיננסי מוטי בן ארי במסגרת חקירת עסקת מיזוג בין החברות נצבא ואיירפורט סיטי מחודש יולי 2015. השניים נחקרו באזהרה בחשד שרכשו מניות נצבא על סמך מידע פנים מוקדם טרם הדיווח עליה. על פי החשד, בן ארי העביר בנוסף את המידע לכץ, אשר נמצא איתו בקשרים חבריים ועסקיים אינטנסיביים, אשר רכש גם הוא את מניות נצבא טרם פרסום הדיווח. בעקבות פעילות אסורה זו חשודים השניים כי גרפו רווחים כספיים של כ-290 אלף שקלים. שופט בית משפט השלום בתל אביב, עמית יריב, שחרר את בן ארי בתנאים מגבילים תוך הפקדת ערבות בנקאית של מיליון שקל.

הונו של כץ מוערך בעשרות מיליוני שקלים, בהם אחזקות משמעותיות בחברת חיפושי הנפט והגז ישראמקו. בשל כך, כץ סירב להצביע בכנסת בעניין מתווה הגז שמקדמת הממשלה. בעבר חקרה רשות ניירות ערך אם כץ רכש את תעודות ההשתתפות בישראמקו בהתבסס על מידע פנים, אבל חקירתה לא העלתה ממצאים שאישרו את החשד וכץ נוקה ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully