וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובד גנב ממני – צריך לשלם לו פיצויים?

3.6.2016 / 9:20

תפסתם "על חם" עובד שגנב מכם? חשוב שתשיגו הוכחות חותכות: בדקו במצלמות אבטחה, עברו על מיילים או חשבוניות משלוח, עשו בירור עם העובד ובמקרים המתאימים הגישו תלונה למשטרה. ההחלטה לא לשלם לו פיצויים היא של בית הדין, ולא שלכם

גניבה. ShutterStock
גניבה מהמעסיק/ShutterStock

"זה קרה בתחילת החודש. נכנסתי במקרה לגמרי למחסן של המסעדה, וקלטתי אותו מכניס לתיק שלו בקבוק קוניאק. אמנם בקבוק פתוח, אבל בקבוק ששווה 350 שקל!"
"ומה עשית?", אני שואלת את מאיר בעל המסעדה.
"מה זאת אומרת מה עשיתי? העפתי אותו קיבינימט לכל הרוחות. שנתיים הוא עבד אצלי כמלצר, שנתיים. אמרתי לו שיעוף מפה, ואחרי שיצא צעקתי אחריו, כדי שכולם ישמעו, שגנבים לא מקבלים ממני שקל! לא פיצויים ולא משכורת! אני יודע איזה עוד נזקים הוא עשה לי, החמור הזה?".

לקריאה נוספת:
באיזו עיר בישראל התושבים הכי מרוצים?
המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות חייבים להכיר
באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם

על ראש הגנב בוער הקוניאק

בעל המסעדה מתאר מקרה שבו הוא תפס עובד שמנסה לגנוב בקבוק קוניאק, ובו במקום החליט לפטר אותו, לא לשלם לו פיצויי פיטורים, לא לשלם לו משכורת וגם לא זכויות סוציאליות שמגיעות על פי חוק למי שפוטר.

האם מאיר נהג כדין? ובכן, התשובה המפתיעה היא: לא. הדרך בה מאיר בחר להתנהל, אסורה מכל מבחינה משפטית, ובמקרה שהעובד ייגש לעורך דין המתמחה בתחום, הוא עשוי להגיש נגד מאיר תביעה כספית נאה מאוד, לבית הדין לעבודה.

טעות מס' 1: היעדר שימוע

נכון שהנטייה הראשונית היא להיפרד מה"גנב" מיידית ולא לראות אותו יותר, אבל בתי הדין לעבודה פסקו בנושא לא אחת, וקבעו שגם לעובד שגנב, חייבים לעשות שימוע לפני פיטורים. נזכיר שמעמד השימוע נוצר בדיוק בשביל שהמעסיק יוכל לשמוע את העובד, לאפשר לו להזים את הטענות המועלות כלפיו, להביא הוכחות ולנסות ולשכנע את המעסיק לשנות את דעתו.

אולי העובד יטען, שאחרי שנתיים של עבודה מסורה, הוא חשב שהוא כבר מספיק ותיק וסומכים עליו, כדי שיפעיל שיקול דעת? ושהוא תכנן לקחת את ה"חצי בקבוק המסכן הזה" לחגוג יום הולדת בבית, והנה, "בדיוק לפני שעה שלחתי לך מייל, מאיר, ובו הודעתי שאני לוקח כמה שוטים הביתה ושתוריד לי את השווי שלהם מהמשכורת?".

האפשרות הזו מחייבת את המעסיק לבצע שימוע. בנוסף חייבים להקפיד שהודעת השימוע, שמכילה את הסיבה לשימוע - "חשד לגניבה מהמעסיק" - תגיע אך ורק לעיניו של העובד. יש למסור אותה במעטפה סגורה וישירות בידיו, כדי להקטין את הסיכוי שהעובד יטען מאוחר יותר, להפצת לשון הרע אודותיו, במיוחד במקרים שבהם הגניבה לא תוכח, אך הכתם על שמו יישאר.

טעות מס' 2: שלילת פיצויי פיטורים

בניגוד למה שמאיר חשב, מעסיק בישראל לא יכול לשלול אוטומטית פיצויי פיטורים מעובד שגנב ממנו. בעניין זה נקבע כי פיצויי הפיטורים הם זכות סוציאלית המשולמת לעובד שפוטר, ואין לפגוע בה, אלא במקרים חריגים. עצם מעשה הפיטורים, כך נקבע, הוא עונש חמור.

בהתאם להוראות החוק, ניתן לשלול פיצויי פיטורים, במלואם או בחלקם, רק אם העובד פוטר בנסיבות, שלפי הוראות ההסכם הקיבוצי החל על הצדדים (למשל, הסכם בענף המלונאות), ניתן לשלול בהן את הפיצויים. לחילופין, ניתן לבקש מבית הדין לעבודה שיקבע, שלעובד לא מגיעים פיצויים. השיקולים שיעמדו בפני בית הדין, בבואו להחליט אם לשלול פיצויים מעובד שגנב, יהיו: חומרת המעשים; הנזק שנגרם למעסיק; משך הזמן ומספר הפעמים שהמעשה בוצע; תקופת עבודתו של העובד, מעמדו ותפקידו; הפרת האמון (המו?עצמת ככל שמדובר ביחסי עבודה ממושכים, בתפקיד בכיר, או בתפקיד אמון); והשפעת המעשה על עובדים אחרים במקום העבודה.

בנוסף, יתחשב בית הדין באופן ביצוע העבודה השוטף של העובד, תרומתו למעסיק, תקופת העבודה, ועוצמת הפגיעה בו ובמשפחתו; נסיבותיו האישיות ועוד.

מעסיק שמחליט לעשות דין לעצמו ולא לפנות לבית הדין, חייב להביא בחשבון את כל אלו, אם הוא לא רוצה לשבת בצד של הנתבעים. במקרה שבו הוכח לבית הדין כי העובד אכן גנב מוצרים מהנתבעת, ועשה בהם שימוש לצורך ביצוע עבודות פרטיות, נקבעה שלילה של ההודעה המוקדמת ושלילה של 40% מפיצויי הפיטורים בלבד. מנגד, באותו מקרה, העובד זכה בפיצוי מהמעסיקה, בגין אי קיום שימוע. כמובן שקיימים גם מקרים בהם העובד חויב לפצות את המעסיק בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו, או לשלם את הוצאות המשפט שלו, אך הכל תלוי במלוא נסיבות המקרה, ולא רק בזווית שהמעסיק מציג.

טעות מס' 3: שלילת משכורת וזכויות סוציאליות

מאיר מתכנן לא לשלם לעובד משכורת, כי "אין לדעת איזו סחורה נוספת הוא גנב". חשוב להבין שמעסיק לא יכול לקזז על דעת עצמו את כל המשכורת האחרונה, ואת כל הזכויות שמגיעות לעובד בתום העסקתו (פדיון חופשה, דמי הבראה). אסור לו.

במקרה שהמעסיק מבקש לבצע קיזוז של סכום קצוב ומוכח שאין חולק כי נגנב על ידי העובד, עליו לקבל את הסכמת העובד לסכום, וכן לקבל ממנו אישור בכתב המורה למעסיק לקזז משכרו סכום כזה או אחר, בשל המעשה. לאור רגישות הנושא, מומלץ לקבל ייעוץ מקדים.

טעות מס' 4: להעיף בלי לחקור ולתעד

מידת ההוכחה הנדרשת להוכחת מעשה פלילי, בדיון בין עובד למעסיקו, גבוהה מהרגיל, זאת לאור העובדה שלגניבה יש השלכות על זכויות עובד שמוקנות לו מכוח חוקי מגן. לכן "תחושת בטן", או "אני ראיתי" לא יספיקו לבית הדין.

חשוב מאוד להשיג הוכחות חותכות לגניבה, בוודאי לפני שמחליטים לפגוע בזכויות עובד: לשם כך כדאי לבצע בירור מקיף, לבדוק מצלמות אבטחה, לעבור על מיילים או חשבוניות משלוח, ולשקול במקרים המתאימים הגשת תלונה למשטרה. כל אלו יהוו בעתיד ראיות וישמשו את המעסיק להגן על עצמו מהתביעות.

טעות מס' 5: לשון הרע

את ההליך כולו כדאי ללוות עם עורך דין מומחה בתחום, כדי שלא תמצאו את עצמכם בסוף בצד הנתבע. כך למשל קרה למעסיק שפיטר עובד עקב גניבה, לאלתר וללא פיצויים. העובד הגיש נגדו תביעה, ובה דרש שיפסקו לו זכויות סוציאליות, פיצויים ופיצויים על עוגמת נפש. בנוסף טען כי המעסיק הוציא נגדו לשון הרע, במספר דרכים שונות.

המעסיק, כטענת ההגנה, טען שהעובד פוטר עקב הגניבה, אך בית הדין, על אף שהאמין למעסיק, קבע כי בכל זאת צריך לשלם לעובד את הזכויות המגיעות לו, ואף פסק לו פיצוי בגין לשון הרע - מסתבר שהמעסיק ציין בטופס הדיווח לביטוח הלאומי, כי העובד פוטר עקב גניבה. בית הדין קבע שזוהי התבטאות פוגענית בטופס שנועד להצגה לצדדים שלישיים, ולכן נחשבת כ"פרסום" לשון הרע. וכי, "בהתחשב במאפיינים הייחודים של יחסי העבודה, פערי הכוח בין העובד למעסיק והצורך של העובד באישור המעסיק לשם מימוש זכויותיו ........ לא עומדת לנתבעת טענת הגנה ... (ו) אנו מחייבים את הנתבעת לפצות את התובע בסכום של 15 אלף שקל".

במקרה אחר, עובדת מלון שנחשדה בגניבת ג'קט, זכתה בתביעה לתשלום זכויותיה הסוציאליות, ובנוסף בפיצוי בגובה 30,000 ¤ בגין לשון הרע ועגמת נפש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מעסיקים – הקפידו על סיום מכבד, גם בגניבה

זכרו: עובד שיוכיח שהוא "לא גנב", ויטען "שלא הבינו אותו נכון", או שהוא "רק התכוון לקחת הביתה ולהחזיר", יוכל לתבוע מכם פיצוי לא קטן: בגין פגיעה בשמו הטוב, עוגמת נפש בהליך הבירור המשפיל, מוניטין מקצועי ואישי שהוכתמו לשווא ועוד. לכן, גם אם אתם בטוחים בצדקתכם, הקפידו לקיים בירור מעמיק, לאסוף ראיות מוצקות, ולסיים את ההעסקה בצורה חוקית מכבדת.

עובדים - לאן ממשיכים מכאן

פישלת. גנבת ממי ששילם לך משכורת חודש בחודשו. זה איום ונורא ולא מוסרי ואני משוכנעת שאתה מרגיש מאוד אשם. המלצות ממקום העבודה כבר לא תקבל, וייתכן ששמך נפגע כבר. עם זאת, אי אפשר לפגוע בכל זכויותיך הסוציאליות. אם לא גנבת, והמעסיק מתנכל לך או משתמש במקרה מינורי כדי לפגוע בך ולהימנע מתשלום, זכור: בית הדין פתוח עבורך.

דריה כנף הינה עורכת דין העוסקת בדיני עבודה

מידע משפטי מאת מרכז מידע בנושא ניהול המשאב האנושי, יחסי עבודה ושכר בחברת חשבים ה.פ.ס מידע עסקי


אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא כפי שרואה אותו המחברת, ובכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. הסיפורים המובאים אינם אמיתיים ובמידה ונאמר אחרת, הרי שאז שונו פרטי המעורבים באופן מהותי, למניעת זיהוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully