וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: האם תכשירים טבעיים נגד יתושים יעילים?

בשוק מסתובבים תכשירים נגד יתושים העשויים על פי התוויות מחומרים צמחיים. על חלק מהאריזות מצויין כי התכשיר לא הוכח כיעיל נגד יתושים ועל חלקן לא. האם משרד הבריאות יעשה סדר בבלגן? צפו בדיון באולפן וואלה !NEWS

עורך: לירן מוסלי ברן, עורכת משנה: סיגל סיריוס, הפקה: תום רוכלין, עורכת וידאו: נועה לוי

עונת עקיצות היתושים כבר כאן ותכשירי הגנה רבים מסתובבים בשוק, ביניהם תכשירים שמכילים חומרי הדברה כימיים וכאלה שמתיימרים להיות עשויים מחומרים טבעיים בלבד. התכשירים הטבעיים יקרים יותר – הם עולים כמעט פי 2 מהתכשירים הרגילים שכוללים חומרים כימיים ומחירים עשוי להגיע ל-60 שקלים. אך האם הם יעילים? מ' תושב תל אביב שנהג להשתמש בספריי "ארומה תוש" של חברת וולדה להגנה על העור מפני היתושים גילה להפתעתו אחרי חודשים של שימוש בספריי את הכיתוב הבא בגב האריזה "תכשיר זה אינו הוכח כיעיל נגד יתושים".

"לחברים בחברת ולדה שלום", כתב בדף הפייסבוק שלו, "אבל רק הבוקר שמתי לב למשהו מוזר שכתוב על התכשיר הזה שבו אנחנו מורחים את הילדה כבר כמה חודשים בכל בוקר כשהיא הולכת לג'ונגל הפראי שגם מתפקד כגן שלה. אז הפעם הדאחקה פחות מוצלחת. ספריי נגד יתושים ש'אינו הוכח כיעיל נגד יתושים'? האם מדובר בסאטירה? נגד מה הוא כן הוכח כיעיל? טיגריסים? ניבתנים? נשק כימי? אז אני רוצה לחזק את האזהרה שלכם: הוא באמת לא יעיל נגד יתושים. ועכשיו יש לי השערה לסיבה שבגללה היא כל הזמן נעקצת שם. תחזרו למעבדה במידי ונסו למצוא משהו שכן יעיל נגד יתושים, בעיקר אם יש שם בחוץ עוד אבא גולם שעלול להתבלבל ולחשוב ש'ארומה תוש ספריי' הוא ספריי שמגן על העור נגד יתושים. תודה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הכיתוב המפתיע על גבי האריזה/מערכת וואלה, צילום מסך

על מנת לברר את הסוגיה פנינו לחברת לרן סמואלוב, מנכ"ל ד"ר סמואלוב ייבואנית WELEDA בישראל ורוקח במקצועו. לדבריו, ארומה תוש נבדק בחו"ל במחקר קליני ונמצא יעיל בדחיית יתושים. "מוצר ארומה תוש מיוצר ע"י חברת WELEDA ונרשם בישראל כתמרוק. כחלק מהוראות והנחיות משרד הבריאות ומתוקף רישום המוצר בישראל כתמרוק, משרד הבריאות מחייב את רישום המשפט המדובר על גבי המוצר, מכל החברות. חברת ד"ר סמואלוב פועלת בשת"פ ועל פי הוראות משרד הבריאות, לכן המשפט מופיע על גבי המוצר", אמר סמואלוב.

גם במוצרים טבעיים אחרים שמתיימרים להגן על עור ילדינו מפני יתושים מופיעו אותו הכיתוב. לדוגמא, הוא מופיע על גבי האריזה של "תערובת ציטרונלה" מבית מאמי קייר, מוצרים טבעיים לתינוקות. במקרים מסוימים, גם הסגולה העיקרית של התכשירים – דחיית יתושים, לא מצוינת על המדבקה הקדמית של התכשירים אלא רק מרומזת בשם "ספריי תוש". בתכשיר של מאמי קר כלל אין התייחסות לדחיית יתושים, רק הכיתוב הקדמי בשפה הרוסית מצויין במפורש כי מדובר ב"שמן טבעי לדחיית יתושים".

הערפול והזהירות באריזת המוצר של מאמי קייר נובעים לתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה בגין הטעיית הצרכנים, בעקבותיה נאלצה לשנות את שם המוצר "מוסקיתוש" ל-"תערובת ציטרונלה" ואת האריזה. בתביעה נטען כי "החברה משווקת לצרכנייה מוצר אשר נחזה להיות 'דוחה יתושים', אולם אינו נושא ברישיון מתאים ממשרד הבריאות להיות שכזה". במסגרת הסדר הפשרה שהושג, התחייבה החברה להחזיר כספים בסכום של 100 אלף שקלים לכל מי שרכש את התכשיר וידרוש את השבת עלותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מוסקיתוש הפך לתרכיז ציטרומלה/מערכת וואלה, צילום מסך

מחברת מאמי קייר נמסר כי "שמן ציטרונלה משמש בעולם כמרכיב ידוע להרחקת יתושים בשל יעילותו הרבה. משרד הבריאות הישראלי דורש כי מוצרים טבעיים המבוססים על ציטרונלה (או רכיבים אחרים) יציינו את הכיתוב כי המוצרים לא נמצאו קלינית כדוחי יתושים. מאמי קר משווקת מוצר בשם "תערובת ציטרונלה" המורכב מתערובת שמנים טבעיים ואורגניים. המוצר והאריזה מכילים את כל דרישות משרד הבריאות. המוצר מיועד לקהל לקוחותינו שמכיר את סגולות שמן הציטרונלה ובוחר להשתמש במוצר זה מבחירה מושכלת וללא כל הטעיה. נציין כי מוצר זה באריזתו הישראלית משווק גם ברוסיה והכיתוב הרוסי מותאם לדרישות הרגולטוריות של השוק הרוסי בלבד ולא לשוק בישראל. הכיתוב בעברית הוא הכיתוב המחייב".

מוצר אחר שמצאנו ברשתות הפארמה הוא XTOOSH של חברת מורז צמחי מרפא. גם כאן, סגולתו של התכשיר מרומזת רק בשמו ובכיתוב באנגלית בלבד, "Arimatic repellent gel" - ג'יל ארומתי דוחה יתושים. בגב האריזה מצוין שמדובר בג'ל שמבוסס על שמנים טבעיים, אולם משפט המחץ "התכשיר אינו הוכח כיעיל נגד יתושים" לא מופיע בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בלגן בשוק

פנינו למשרד הבריאות כדי להבין את הקריטריונים שלפיהם המוצר יכול לקרוא לעצמו "דוחה יתושים", וכך נמסר: "על מנת שמוצר יוכל להיחשב כדוחה יתושים, עליו להכיל חומר המוכר על ידי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית EPA)), או על ידי האיחוד האירופי כחומר שהוכח כדוחה יתושים. בנוסף, על התכשיר לעבור מבחן יעילות ובטיחות. מוצרים שלא עומדים בקריטריונים אלו, לא יכולים להירשם כתכשירים דוחי יתושים ונרשמים כמוצרים קוסמטיים. על כן, משרד הבריאות מחייב את החברה לכתוב אזהרה כי המוצר לא הוכח כיעיל נגד יתושים, ואסור לחברה לטעון כי המוצר דוחה יתושים".

על פי ההגדרה הזו, נראה שגם התכשיר של חברת מורז היה אמור לשאת את משפט המחץ. פנינו לחברת מורז וכך נמסר בתגובה: "מוצר מורז המדובר, X-תוש, מיוצר בסטנדרטים הגבוהים ביותר . יעילות החומרים הפעילים שבו ויעילות המוצר המוגמר כדוחה יתושים נבדקה הוכחה במספר בדיקות מעבדה חיצוניות. סימן התווית על אריזה נעשה על פי תנאי רישיון משרד הבריאות והוראותיו. מורז תמשיך לייצר ולשווק עבור לקוחותיה בארץ ובחו"ל מוצרים ותכשירים איכותיים ומבוססים על צמחי מרפא וללא חומרי הדברה כימיים ברמה ובסטנדרטים גבוהים ובהתאם להוראות הדין".

הבדיקה שערכנו מול יצרניות התכשירים ומשרד הבריאות מעלה כי בלגן שלם שורר בשוק המדובר, ולא פלא שההורים מתבלבלים. בעוד מחירם של המוצרים נטולי חומרי הדברה שיעילותם לא בטוחה עומד על 50 שקלים לפחות, מחירם של המוצרים הרגילים, שכוללים חומרים כימיים, עומד על כ-20 שקלים בלבד. המוצרים הרגילים - עם החומרים הכימיים - נמכרים במדפים עם חומרי הדברה ותכשירים אחרים, והמוצרים הצמחיים – חלקם במדפי בית המרחקת וחלקם במדפי המוצרים הטבעיים. אולם גם המוצרים הרגילים מתחזים לטבעיים ומופיעים באריזות ירוקות תחת כיתוב "על בסיס צמחי" כאשר החומר הפעיל שבהם אינו צמחי כלל וכלל.

  • עוד באותו נושא:
  • יתושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully