וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוקיו יקרה? אולי, אבל לא כמו תל אביב

3.5 שקלים על קרטון חלב ולחם אחיד, 4 שקלים לליטר דלק ו-18 שקלים על ארוחה במקדונלדס. חשבתם שטוקיו יקרה? ממש לא, היא זולה עד פי שניים מתל אביב, והמשכורות בה גבוהות פי שלושה. צפו בכתבה על עלויות המחיה ביפן

צילום: שרון גדעון קוביאשי, עריכה: מיכאל ברגמן

"בכל פעם שאני מבקר בישראל, אני בהלם מהמחירים הגבוהים כאן. אפילו שקלנו אני ואשתי לעבור לגור בישראל אך הבנו שנאלץ לרדת ברמת חיינו בצורה קיצונית ולכן וויתרנו על הרעיון", מספר שרון גדעון קוביאשי, ישראלי שחי ועובד ביפן כבר 20 שנה. שרון הגיע לטוקיו בשנת 1996 עם נבחרת ישראל בקרטה והתאהב במדינה. מאז הספיק להתחתן ולהקים משפחה עם בת המקום. היום הוא אב לילד בן 13 ומתפרנס מהפקה, צילום ועריכת סרטים דוקומנטריים ותוכניות טלויזיה.

"כשהגיעתי ליפן לראשונה חשבתי שהכל פה יקר מכיוון שחישבתי את הוצאותי על פי משכורת ישראלית ממוצעת", לעומת זאת כאשר התחלתי לעבוד התברר לי שהמשכורת הממוצעת ביפן היא כ 250 אחוז יותר מהמשכורת הממוצעת בישראל וגיליתי שבאופן יחסי כוח הקנייה של המשכורת היפנית גדול בהרבה מהמשכורת הישראלית וגם מאפשר חיסכון כספי בסופו של כל חודש. בעת ביקורי בישראל אני בשוק כל פעם מחדש לגלות שהמשכורות הממוצעות כמעט לא עלו אך מחירי המוצרים עולים בהתמדה. במסגרת עבודתי אני מטייל בעולם רבות וחייב לציין שישראל היא אחת המדינות היקרות אם לא היקרה שבהן".

טוקיו אולי עדיין נתפסת בעיני אנשים כאחת הערים היקרות ביותר בעולם וכך גם היה לאורך שנים רבות. ממשלת יפן, באופן מכוון ומודע יצרה שינוי בכלכלת המדינה על מנת לעודד חברות בינלאומיות להקים בה סניפים ולפעול ממנה באסיה. כלכלת יפן היא השלישית בגודלה בעולם - הין אמנם מאבד מערכו לאורך מספר שנים כבר, אך עדיין זוהי מדינה בעלת כלכלה חזקה ויציבה. מבחינת יוקר המחיה, כוח הקניה של התושבים גבוה בהרבה לעומת אנשי מעמד הביניים בתל אביב, וגם בהשוואה לעלויות המחיה בתל אביב מתברר שטוקיו זולה בהרבה.

"זוג שיעבור מתל אביב לטוקיו יוציא כ-1,000 דולר (3,900 שקל) על מזון, בילויים, בגדים מסעדות ותחביבים ויוכל לחיות ברמת חיים גבוהה יחסית רק עם משכורת אחת . בתל אביב הזוג יהיה חייב בהכנסה שניה על מנת לשמור על רמת חיים ממוצעת ואף לחסוך", טוענת גליה אלינסקי, מנכ"ל חברת רילוקיישן סורס.

במסגרת המסע שערכנו לחיי הצרכנים בטוקיו, קיבלנו הצצה למחירי המצרכים הבסיסיים בעיר. "מחירי רכבים ומוצרי חשמל חדשים נמוכים בהרבה מהמחירים בישראל ומחיר של רכבים יד שניה נמכרים במחירים זולים במיוחד", מספר גדעון קוביאשי.

מחיר הדלק בטוקיו הוא 115 ין לליטר בנזין, שהם שווי ערך ל-4.20 שקלים לעומת כ-6 שקלים בישראל. אולם לא נהוג להחזיק רכב כשמתגוררים בטוקיו - התחבורה הציבורית יעילה מאוד ולא יקרה יחסית למשכורות היפניות. המחירים דומים למחירים בישראל, אולם אין מה להשוות את מידת היעילות של התחבורה היפנית לפקקים של תל אביב, גם טרום עידן הבניה של רכבת תחתית.

"עלות "חופשי-חודשי" למבוגר בטוקיו היא כ-350 שקלים וברוב המקרים התחבורה הציבורית מספקת", טוענת אלינסקי. "הרכבת התחתית בטוקיו נחשבת לרכבת הטובה והיעילה ביותר בעולם. היא ידועה בדייקנותה ובניקיונה למרות שהיא מבין הרכבות העמוסות בעולם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יוקר מחיה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחיה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

מחיר קרטון של ליטר חלב 98 ין, שווי ערך ל-3.5 שקלים לעומת 6 שקלים בישראל.

יוקר מחייה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחייה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

מחיר לחם אחיד – 100 ין, שווה ערך ל-3.60 שקלים, לעומת 6.70 שקלים – מחיר לחם אחיד שבפיקוח בישראל.

יוקר מחיה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחיה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

מחירה של אריזת פילה דג טרי 14 שקלים בלבד, כשבארץ מחירי הדגים הטריים מרקיע שחקים ומגיע לעשרות עד מאות שקלים.

יוקר מחיה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחיה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

"כשאני יוצא לאכול צהריים מהמשרד שלי הממוקם בצומת המרכזית שיבויה (הידוע במעבר החציה העמוס ביותר בעולם ), אני יכול למצוא את כל סוגי המאכלים ולאכול עסקית כולל שתייה קרה או חמה במחיר 700 ין שהינם 26 שקלים, אבל אפשר לאכול גם במחצית הסכום ארוחות הכוללות ירקות ובשר", מספר גדעון קוביאשי.

מחיר ארוחת המבורגר, ציפס ושתיה באחת הרשתות הבין לאומיות הוא כ-500 ין, שהן כ 18 שקלים, כשאצלנו המחיר עבור ארוחה במקדונלד'ס, בורגראנץ' או ברגר קינג כבר עבר את 40 השקלים ואף מגיע ל-50.

יוקר מחיה טוקיו.
יוקר מחיה טוקיו

עוד אפשרות נפוצה לארוחת צהריים מפנקת ביפן - ארוחת אכול כפי יכולתך באחת המסעדות במרכז טוקיו, גם אז המחיר הוא מצחיק, של 45 שקלים בממוצע.

יוקר מחייה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחייה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

ואיך אפשר בלי סושי ביפן? מחירן של שתי יחידות נגירי נע בטוקיו בין שלושה לארבעה שקלים, כאשר בתל אביב, תשלמו 10 שקלים לפחות על כל יחידה.

יוקר מחייה טוקיו. שרון גדעון קוביאשי,
יוקר מחייה טוקיו/שרון גדעון קוביאשי

מדוכאים? גם אנחנו. מה גם שהמחירים הזולים עד פי שניים ויותר מהמחירים בתל אביב באים יחד עם משכורות שגבוהות פי שניים ואף שלוש מהמשכורות שתרוויחו בתל אביב. שכר המינימום ביפן עומד על 32 שקלים לשעה, לעומת 25 שקלים בישראל.

" לדעתי המחירים ביפן נוחים ולא עולים במשך השנים, מכיוון שאין ביפן מונופולים - שוק פתוח ותחרותי אשר מאלץ את היצרנים והיבואנים לשמור על מחירים נמוכים", מסכם גדעון קוביאשי.

משבר הדיור? לא בטוקיו

"כאשר מדובר בכסף גדול, מחירי הדירות ביפן הן לקנייה והן להשכרה נמוכים מהמחירים בישראל, ומחירי הדירות במרכז טוקיו מקבילים למחירים של דירות באזור תל אביב", מספר גדעון קוביאשי.

דירת שלושה חדרים במרכז טוקיו תעלה לכם כ-150,000 ין שהם 5,400 שקלים, לחודש שכירות, כולל ארנונה ו-ועד בית. הוצאה חודשית על דירת שלושה חדרים במצב טוב במרכז תל אביב יכולה להכפיל את המחיר היפני.
מחירי השכירות בשכונות המרוחקות מהמרכז של טוקיו יורדים בשליש וניתן להשיג דירת שלושה חדרים ב-100,000 ין, 3,600 שקלים.

שוקלים רילוקיישן ליפן?

אם בעקבות הכתבה הזו אתם שוקלים רילוקיישן לטוקיו בהקדם האפשרי, תדעו שבשנים האחרונות ממשלת יפן יוזמת שיתופי פעולה עסקיים עם גופים ישראלים שונים על מנת לקדם השקעות יפניות בארץ אך גם כדי לעודד חברות ישראליות להקים פעילות ביפן וליהנות מפוטנציאל מכירה של כ-130 מיליון איש. היפנים מעריכים ומוקירים את הישראלים היזמים אשר משמשים עבורם את היצירתיות, ההעזה ומהירות הפעולה החסרות אצל היפנים באופן טבעי. חברות ישראליות רבות, במיוחד בתחומי הסייבר, האנרגיה, החקלאות והפארמה נכנסות אל השוק היפני בעידודה של ממשלת יפן.

להלן כמה נתונים שסיפקה לנו חברת רילוקיישן סורס, שכדאי להביא בחשבון.

השכר השנתי של זוג שמגיע לטוקיו בעקבות העבודה של אחד מבני הזוג בתפקיד Research Developer בחברת סייבר ישראלית הוא 120,000 דולר בשנה (468,000 שקל) לעומת שכרו בארץ שהיה 372,000 שקל בשנה (83,850 דולר). חוץ מהשכר המעביד ביפן מפריש לו עבור קרן הפנסיה המקומית כ- 430 דולר (1,677 שקל) וגם העובד מפריש את אותו הסכום לצורך חיסכון זה.

נגיד שהזוג הגיע ללא ילדים וגר בדירה במרכז טוקיו. לאחר ניכוי המס והוצאות המחיה המקומיות (שכר דירה ועלויות כלכלה שוטפות), נשארת בידם הכנסה פנויה של 2,220 דולר (8,658 שקל) ויחד עם החיסכון לטווח ארוך הם מצליחים לחסוך כ-3,100 דולר (12,100 שקל) בחודש, זאת כאשר בן/בת הזוג אינם עובדים במהלך הרילוקיישן.

"משפחות אשר עוברות לטוקיו ומעדיפות לשלוח את ילדיהן לבית ספר אמריקאי, יצטרכו לשלם כ-25,000 דולר (כ-100,000 שקל) בשנה עבור שכר הלימוד", מציינת אלינסקי. "במקרים אלה נהוג שמקום העבודה אשר שלח את העובד/ת למשימת הרילוקיישן יממן עלויות אלה".

הוצאת אשרת עבודה ליפן

גם יפן, כמו מרבית המדינות בעולם, מנסה להקטין את שיעורי האבטלה המקומיים ע"י מדיניות מחמירה של מתן אשרות למומחים זרים וקביעת תנאי סף מחמירים. "מומחה בתחום טנגולוגי יידרש להציג אסמכתאות שמעידות על תארים מתקדמים ומספר שנות ניסיון", מציין עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו, "הקריטריונים אומנם נקבעים לגבי כל סוג מקצוע באופן נפרד, אולם בשונה ממדינות רבות, ניתן במקרים מסוימים לפצות על העדר ניסיון באמצעות תואר מתקדם ולהיפך. בכל הנוגע למתן אשרות בתחומים שאינם טכנולוגיים, משרד המשפטים היפני מגדיר בכל תקופה מסוימת (לעיתים כל שנה ולעיתים בתדירות שונה) מקצועות נבחרים המוגדרים ככאלה שדורשים ידע התמחותי עבור מומחים זרים המבקשים לקבל אשרת עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully