וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה מקצוע תוכלו להרוויח 40 אלף שקל?

7.12.2016 / 15:32

ראיית חשבון זכתה לתדמית של מקצוע קשה ומשעמם ולתחום שהוא "שוק של עבדים", אך נראה כי בשנים האחרונות המצב משתנה. אז האם שווה ללמוד ראיית חשבון ולמי זה מתאים?

רואת חשבון. ShutterStock
רואת חשבון/ShutterStock

שוק ראיית החשבון עבר טלטלה משמעותית בשנים האחרונות. לצד עליה בהיקפי הביקוש לשירותים חשבונאיים, העידו העוסקים בתחום על קשיי השתכרות, תוך ירידה מתמשכת בגובה השכר המשולם ומצוקה אמיתית בקרב הבוגרים באיתור משרדים להתמחות. אולם על פי העדויות של בכירים בתחום נראה כי ב-2016 חלה התעוררות בתחום, ואולי המקצוע חזר להיות התחום שמשתלם ללמוד ולעבוד בו.

כמה מרוויח כיום רואה חשבון?

על פי הסקר שערכה עבור וואלה! עסקים חברת עוקץ מערכות בקרב 60 משרדי רואי חשבון שמעסיקים 302 שכירים, רואה חשבון בתחילת דרכו, ולאחר סיום התמחות מרוויח 6,325 שקלים בממוצע. אולם נראה כי ההתקדמות בסולם השכר מהירה יחסית. כבר במהלך 4 השנים הראשונות השכר עולה ל-10,200 שקלים בממוצע.

"רואה חשבון צעיר שמחזיק בתפקיד ניהולי כגון מרכז תיקים, משתכר שכר גבוה יותר בטווח של בין 8,700 – 10,800 שקלים", מציין עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות. "רואי חשבון בעלי וותק של למעלה מעשר שנים מקבלים בחברות הגדולות שכר שנע בין 20-30 אלף שקל ולעיתים אף יותר. כאשר מדובר על שותפים – השכר קופץ ל-40 אלף שקל ומעלה ובנוסף חלקם מקבלים רווחים שנגזרים מהתיקים".

נראה כי גם המצוקה הקשה של חוסר במקומות התמחות אליה נקלעו בוגרי התואר בשנים האחרונות נפטרה לאחרונה. "השוק משווע לרואי חשבון וקיים להערכתי חוסר של מאות רבות של מסיימי לימודים שיעברו התמחות", טוען פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי, שמכהן כדיקן הפקולטה למנהל עסקים וראש ההתמחות בחשבונאות בקריה האקדמית אונו. "מידי שבוע אנו מקבלים פניות ממשרדים רבים שמבקשים לשלוח אליהם בוגרים להתמחות, אולם אין די בוגרים. המציאות בה קיים חוסר ממשי במשרדים בהם ניתן להתמחות השתנתה. לפני מספר שנים, לאור פרויקט של הסבת אקדמאים נפלטו לשוק מאות סטודנטים שבקשו להתמחות והיתה מצוקה ממשית באיתור מקום עבורם. כיום המציאות השתנתה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממה נבעה הירידה בשכר המתמחים ורואי החשבון הצעירים והאם חל שינוי?

לדברי רו"ח יזהר קנה , נשיא לשכת רואי החשבון ומרצה ללמודי ביקורת: קיים שינוי לטובה בשנה האחרונה ועליה בשכר המשולם וזאת בשל כך שקיים כיום ביקוש הולך וגובר לעובדים והיצע נמוך של מתמחים. השפל שהיה בשנים עברו הביא לירידה מסוימת בקרנו של המקצוע ולהקטנת מספר הסטודנטים שנרשמו ללימודי התחום. את "פירות", השפל הזה אנו רואים בשנה האחרונה – ביקוש לעומת היצע דל ובעקבות כך גם עליה בשכר המשולם.

לאחרונה ראינו פרסומים והתארגנויות בנוגע לתנאי העבודה הירודים בשוק ראיית החשבון, והועלו טענות כי מדובר בשוק של עבדים. האם חל שינוי לטובה בשנה האחרונה?

"אין ספק כי לא היה מדובר על התארגנויות ספונטניות אלא על יד מכוונת שקדמה אותן, אולם המשרדים הפנימו את המסר ואינם מעוניינים בנטישת עובדים", טוען רו"ח קנה. "אנו רואים שיפור לטובה בתנאי העבודה. אני מסתייג באופן חד משמעי מהאמירה כי מדובר על שוק עבדים. בכל מערכת גדולה, לבטח כזו שמעסיקה מאות ואלפי עובדים – יש בעיות וטעויות יכולות לקרות".

למי מתאים ללמוד ראיית חשבון?

לימודי התחום כרוכים בשנים ארוכות של לימודים אינטנסיביים בעוד השכר בשנים הראשונות שאינו משקף את רמת הקושי. אומנם גם לימודי מדעי המחשב הם קשים, אולם בניגוד לראיית חשבון – הבוגרים מתחילים להרוויח כבר בשנים הראשונות שכר שגבוה פי שניים ואפילו שלוש. אז למה בכל זאת לבחור במקצוע התובעני?

"מי שמסמן את הדרך לראש הפירמידה – לימודי ראיית חשבון הם המקצוע עבורו", טוען רו"ח קנה. "הם מאפשרים לבוגרים להשתלב באופן יעיל מאוד לתפקידי הנהלה בכירה. ברבים מהתאגידים המנהלים הבכירים הם רואי חשבון".

"למידת התחום מציידת את הסטודנט בארגז כלי עבודה פיננסיים אדיר, ושליטה בו יכולה לסלול עבורו את הדרך לעבוד בשורה ארוכה של תפקידים בעלי אוריינטציה פיננסית" אומר פרופ' זליכה, "זה מקצוע שהביקוש אליו רק עולה".

מקובל לחשוב שכל מי שטוב במתמטיקה יצליח בלימודי ראיית חשבון, פרופ' זליכה מפריך את התפיסה. "איני רואה כל קשר בין השניים. אני מכיר רואי חשבון נהדרים שסיימו 3 יחידות לימוד במתמטיקה. כמובן שנדשת תפיסה מספרית, אך לא מעבר בהקשר זה".

גם רו"ח קנה מסתייג מהקשר בין השניים וטוען כי ניתן בהחלט להצליח בתחום עם תפיסה מתמטית סבירה אך יש מספר תכונות משמעותיות והכרחיות לעבודה והצלחה בתחום: סקרנות אדירה, יכולת בין אישית גבוהה ויכולת לרכוש ידע בשורה ארוכה של נושאים והתמחויות.

גם התדמית של רואה חשבון שקבור תחת ערימה של חשבוניות מס היא כנראה מיושנת ואינה משקפת את התחום. עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות מחדד כי בניגוד לעבר, בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה מאסיבית ומהירה של משרדי רואי החשבון לתחום של מתן פתרונות בקשת רחבה מאוד של תחומים ובעיקר בתחום הייעוץ האסטרטגיה, IT, ייעוץ כלכלי, ניהול סיכונים, ייעוץ תפעולי, ניהול ידע, תהליכים של חדשנות. לכך יש השלכה ישירה על אופי העובדים שמגויסים, כיום, במקרים רבים מדובר על כאלו שמחזיקים במקביל גם בידע בתחומים כגון הנדסת תעשייה וניהול, מחשבים וכו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully