וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי הסערה: מישהו משלם על זה?

14.12.2016 / 13:51

רבבות עובדים לא הגיעו למקום העבודה, מונית נפגעה מחלון שנפל עליה מהקומה התשיעית וספה התעופפה ברוח ופגעה בהולכת רגל - מי יפצה את נפגעי הסופה ומה זכויות העובדים?

צילום: צלמי וואלה!NEWS, רשות הטבע והגנים, אתר החרמון וסרטוני גולשים, עריכה: יוסי אלטר

יום עבודה קוצר מפאת מזג האוויר. האם העובד זכאי לקבל שכר יומי מלא?

עו"ד חמי לפידור: בהחלט. הגעת העובד למקום העבודה משמעה כי היה נכון לבצעה במהלך כל היום, ולפיכך הוא לא אמור להיפגע כתוצאה מהחלטת המעביד לשלוח את העובדים לביתם. עם זאת במקרה שמזג האוויר גרם לעובדים לאחר למקום העבודה - רשאי המעביד לא לשלם לעובד שכר על הזמן שאיחר להגיע לעבודה.

המעביד הוציא את העובדים לחופשה בגלל תנאי מזג האוויר. האם הוא צריך לשלם עבור יום החופש הזה?

לפידור: לרשות המעביד עומדת האפשרות להשבית את בית העסק ולהוציא את עובדיו לחופשה, ובלבד שמסר על כך לעובדים יום קודם לכן. בכל מקרה יצוין כי פרק הזמן המרבי להוצאת העובדים לחופשה לא יכול לעלות על 7 ימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נעדרתי ממקום העבודה בשל הסערה. האם המעסיק רשאי לקצץ את יתרת ימי החופשה שצברתי?

לפידור: מעסיק אינו נדרש לשלם לעובד שכר בגין ימי עבודה שהחסיר בעקבות תנאי מזג אוויר קיצוניים. מבחינת העובד, במקרים רבים עדיף לו לקצץ את מכסת ימי החופשה ולא לפגוע בשכר. ואולם אם סיבת היעדרות העובד היא מחלה, הוא נדרש המציא למעסיק תעודת מחלה שתזכה אותו בקבלת דמי מחלה ללא קשר לפגעי מזג האוויר. במקרה שעובד נעדר עקב מחלת ילד ביום של פגעי מזג אוויר - דינו זהה לעובד שנעדר עקב מחלת ילד בכל יום אחר והוא זכאי לתשלום על כך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקרה שהרכב מבוטח בביטוח מקיף, יכול בעל הרכב להגיש תביעה נגד חברת הביטוח/מערכת וואלה!, צילום מסך

העץ קרס על המכונית וגרם לה נזק. האם הנזק מכוסה על ידי חברת הביטוח?

עו"ד אסף ורשה: במקרה שהרכב מבוטח בביטוח מקיף, יכול בעל הרכב להגיש תביעה נגד חברת הביטוח ובמקביל, לבחון את האפשרות לתבוע את הפסדיו מהרשות המקומית. לצורך תביעה יש צורך להוכיח שנפילת העץ נגרמה כתוצאה מרשלנותה. אם יוברר שמדובר בעץ שנשתל בשטח ציבורי ולא טופל כנדרש באופן שגרם לקריסתו – יש עילה לתביעה.

במקרה שמדובר בעץ שנשתל בשטח פרטי - הכתובת לתביעה היא חברת הביטוח של בעל השטח, וגם אז יהיה על הניזוק להוכיח התרשלות מצד הבעלים של השטח. אם אין לרשות בעל הרכב פוליסת ביטוח מקיף – הוא יכול לתבוע את מלוא נזקיו מהרשות המקומית, בכפוף להוכחה כי פעלה שלא כמצופה ממנה ובשל כך העץ קרס וגרם לנזק.

ביתי הוצף בשל הסערה. האם יש לרשות המקומית אחריות על כך?

עו"ד ורשה: על פי תפיסת בתי המשפט, הרשויות המקומיות אחריות לנקוט בפעולות שמטרתן למנוע את ההצפות והנזק לתושבים, בוודאי כשמדובר במקרים חוזרים ונשנים של הצפות. במקרה של תביעה יבחן בית המשפט היו ברשותה האמצעים למנוע את הנזקים, למשל אם היו התרעות על נזקים צפויים, או שההצפה היתה חריגה. אם יוכח שהרשות לא פעלה כנדרש ממנה על מנת למנוע את הנזקים, עשוי בית המשפט לחייבה בתשלום פיצויים. יצוין כי בישראל פועלות כמה רשויות ניקוז, שפועלות מכוח חוק הניקוז וההגנה מפני שיטפונות. בשנים האחרונות נתנו כמה פסקי דין שבהם נקבע כי רשויות הניקוז אחראיות לבצע פעולות לניקוז יעיל של אזורים שנמצאים תחת אחריותן, ולמנוע הצפות באזורים אלה.

מים חדרו מבעד לקירות הבית וגרמו לנזק. האם חברת הביטוח תפצה אותי כל כך?

עו"ד ורשה: אין כיסוי ביטוחי למקרים שבהם מים חדרו דרך קירות, אולם אם נכנסו מים דרך גג שזופת שלא כראוי, קיימת לבעל הדירה עילת תביעה ישירה נגד בעל מקצוע שזיפת את הגג או התקין עליו יריעות איטום. לצד זאת, פוליסות ביטוח הדירה מכסות נזקי סערה, לרבות נזקי גשם, שלג, ברד ושיטפון. כמו כן, נזקים שנגרמו עקב חדירת המים דרך חלון שנשבר - יוכרו לרוב על ידי המבטחת.

מה הדין כשנזק נגרם כתוצאה מחפץ שעף ברוח?

עו"ד ורשה: במקרה שאדם נפגע מחפץ שעף באוויר יש באפשרותו להגיש תביעה נגד הגורם האחראי על החפצים האמורים, וזאת בטענה שהחפצים לא הותקנו או לא תוחזקו כראוי.

במקרה של שלט חנות שעף ברוח ופגע בהולך רגל - עורך הדין מטעם הנפגע יידרש להוכיח כי בעל החנות התרשל, מאחר שלא סגר, למשל, את הסכך, או שהדבר נגרם כתוצאה מרשלנות של היצרן שסיפק סכך פגום. מאחר שגם למתקין הסכך יש אחריות על אופן ההתקנה - במקרה שיוכח כי הסכך עף בעקבות התקנה לקויה - ניתן להגיש גם נגדו תביעה.

יצוין כי החובה לחזק אלמנטים שעלולים לעוף ברוח - חלה על כל מחזיק ובעל מקרקעין. החוק והפסיקה מצפים מבעלי קרקע ובעלי בתים לחזק אנטנות ודודי שמש וכן לפנות כל חפץ שעלול להתעופף ולגרום לנזק.

השתתפו בכתיבת הטור: עו"ד חמי לפידור מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות'

ד"ר ועו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין – יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully