וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הספר גובה מנשים יותר כסף מאשר מגברים?

30.12.2016 / 13:04

נשים בארץ משלמות על תספורת פי-שלוש בהשוואה לגבר – וזה לא כך בכל העולם. מקומם? אולי. עד ששומעים מה ישראליות השיבו כשנשאלו אם יהיו מוכנות לנטוש את הספר שלהן ולעבור לספר שיציע תספורת במחיר דומה לזה שישלם גבר

תספורת. ShutterStock
תספורת/ShutterStock

ההנחה הבסיסית בכלכלה היא שבשוק תחרותי לא יכולה להיות אפליית מחירים, וזאת מסיבה פשוטה: אם השוק תחרותי, גביית מחיר גבוה יותר מצרכנים מסוימים מאשר מצרכנים אחרים, תביא לכך שאחד המתחרים בשוק יגבה מחיר זהה מכל הצרכנים – וברגע שיעשה זאת יצליח להשתלט על השוק.

אבל המציאות עולה על רוב ההנחות הבסיסיות שלנו. בישראל יש לפחות שוק אחד שהוא גם תחרותי וגם מתקיימת בו אפליית מחירים ברורה: שוק מעצבי השיער. אף שמדובר בשוק תחרותי מאוד, עם הרבה מאוד מספרות ומכוני עיצוב שיער שנסגרים ונפתחים מדי שנה, העלות של הקמת מספרה נמוכה, כך שכמעט כל מי שיודע להשתמש במספריים יכול לפחות לנסות להפוך לספר – ולעשות את מה שכל מתחריו בשוק עושים: לגבות עבור תספורת אישה כמעט פי 2.6 יותר מתספורת גבר. הספרים באזור שלי גובים כ-50 שקל לתספורת לגבר, וכ-150 לתספורת אישה. אין לי ספק שיש אזורים שבהם הפערים בין תספורות נשים לגברים אף גדולים יותר.

פער המחירים הזה קיים גם כשמדובר באשה עם שיער קצר, שלכאורה, התספורת שלה לא אמורה להימשך זמן רב יותר מתספורת גבר. מה גם שאני מכיר כמה גברים צעירים שהדרישות שלהם מהספר לא נופלות מאלה של אף אישה.

כששואלים ספרים למה יש פער כזה, הם טוענים שנשים מקפידות יותר על איכות התספורת ודורשות יותר תשומת לב – ושכל אלה דורשים זמן ומיומנות. מצוידים באינפורמציה זו בדקנו אם אפשר להסביר את פערי המחיר בזמן שמקדיש הספר לתספורת, בהחלטת הספר אם להשתמש במספרים או בקוצץ חשמלי וכן במספר התכשירים שהוא מורח על השיער תוך כדי עבודה. ההנחה שלנו הייתה שאם יש בסיס להנחה שנשים דורשות יותר מהספר שלהן בהשוואה לגברים, הספר יצטרך להקדיש לאשה יותר זמן מאשר לגבר עם אורך שיער דומה, ולעשות זאת בדרך שתפגין יותר תשומת לב. כמו כן הבאנו בחשבון שאם הספר מטפל בלקוח קבוע שלו – הוא יקדיש לו יותר זמן, בהשוואה ללקוח מזדמן.

ממצאי הבדיקה הפתיעו אפילו אותנו: הפערים בין תספורות נשים לגברים אפילו גדלו. מצאנו שיחסית לאורך השיער, הספרים מקדישים פחות זמן לנשים מאשר לגברים, כנראה בגלל שלנשים יש בדרך כלל שיער יותר ארוך ולכן הקיצוץ הראשוני לוקח פחות זמן בתספורת נשים מאשר בתספורת גברים. כלומר, אם מביאים בחשבון את משך זמן התספורת, נשים משלמות בערך פי-שלושה מגברים בהתייחס לזמן שהספר מקדיש להן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גבר במספרה. ShutterStock
לא פונקצייה של אורך/ShutterStock

במדינות אחרות זה לא ככה. במקומות שבהם יש רמת שוויון גבוהה בין נשים לגברים, כמו נורווגיה, המחיר של תספורת אישה אמנם גבוה מהמחיר של תספורת גבר, אך הפער יכול להיות מוסבר בפערי הזמן ובהשקעה של הספר. בניו יורק ובמקומות אחרים יש מספרות שבהן גובים מחיר לפי זמן התספורת, והתעריף אחיד לשני המינים. אבל בישראל, נשים מסכימות לשלם פי-שלושה יותר מגברים תמורת דקה של תספורת, והשאלה למה נותרת פתוחה.

כשניסינו לשאול נשים אם הן יהיו מוכנות לנטוש את הספר שלהן ולעבור לספר שיציע להן מחיר שיהיה דומה למחיר של גבר - תוך התחשבות באורך השיער וסוג התספורת - הן היססו, ועצם הרעיון נראה להן מוזר. חוץ מזה, היה קשה לשכנע אותן שיכול להיות ספר שיכול להחליף את הספר שלהן ושיציע מחיר כמו לגבר.

אבל יכול להיות מעניין לראות מה יקרה אם ספר הנהנה מאמינות גבוהה יציע תספורות לנשים במחיר הוגן. אם הנשים לא יעברו אליו ויכריחו את כלל הספרים להוריד את המחיר - נראה שכולנו נצטרך להחליף את ספרי הלימוד בכלכלה, ולדאוג שיכתבו אותם נשים.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully