וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע של פעם בדור: 40% הנחה על קנסות לרשות האכיפה

עו"ד מלי טייב

11.1.2017 / 14:36

פתחו נגדכם תיק בהוצאה לפועל בטענה שחזר לכם צ'ק או שהוטל עיקול על חשבון הבנק שלכם כתוצאה מחוב לרשות כלשהי? הטור הזה בשבילכם. כל הדרכים שיאפשרו לכם להסדיר את החובות ופתוח דף חדש. מדריך

רואת חשבון. ShutterStock
רואת חשבון/ShutterStock

"מבצע של פעם בדור" – כך מכנה רשות האכיפה והגבייה מבצע שבו יוכל כל חייב שמסדיר את החוב שלו לקבל הנחה של 40% על תשלום קנסות שנצברו בגין פיגורים וריביות. המבצע יימשך עד מרץ 2017. ההנחה חלה, בין השאר, על דוחות משטרה, תיקים בבית המשפט לתעבורה ובהליך פלילי, אגרות בתי משפט, קנסות מנהליים וקנסות של הרבנות הראשית.

לנוכח עומס התיקים שמגיעים להוצאה לפועל, ברגע שהחובות לא נפרעים הם עוברים למערכת האכיפה והגבייה בלשכות ההוצאה לפועל, וצוברים ריביות גבוהות. לא פעם אלה מובילים את החייב לסחרור כלכלי, שבו מוטלים עליו עיקולים והגבלות, שלא מאפשרים לו המשך ניהול חיים תקין ונורמלי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

פתחו לנו תיק בהוצאה לפועל – מה עושים?

כשאדם לוקח הלוואה מהבנק או מגורמים אחרים ולא מצליח לעמוד בתשלומים, הוא צפוי לקבל מכתב המודיע לו שהחוב עובר לטיפולו של עו"ד מטעם בעל החוב. כשהתיק יגיע ללשכת ההוצאה לפועל יישלח לחייב מכתב נוסף שבו הוא יתבקש להסדיר את החוב.

אמנם, לא מעט חייבים גוררים חובות, אך בשלב כלשהו אין להם ברירה אלא להחליט מתי לומר די ללחץ הנפשי ולמצוקה הכלכלית שבה הם מצויים. אם הם מגיעים למסקנה שאין באפשרותם לעמוד בפירעון חובות ובלחץ שבו הם נמצאים, ומעוניינים להביט קדימה ולשקם את חייהם, הגיעה העת לעשות מעשה.

במקרים רבים מדובר בחייבים שנפלו לתהום כלכלית בגין ניהול כושל של עסקיהם. אדם פתח עסק, נטל הלוואות ומסיבה זו או אחרת הגיע למצב שבו אין באפשרותו לפרוע את הלוואותיו. אם חד-הורית לא קיבלה תשלומי מזונות כמה שנים ומתקשה לשאת בנטל התשלומים השוטפים של חייה ושל ילדיה. בני זוג עובדים למחייתם, אך משכורתם לא מספיקה לצורכי הבית וגידול הילדים ונכנסו לסחרור של חובות. כשכל אחת מנסיבות אלה נפגשת עם יוקר המחייה הישראלי, המדרון חלקלק. לעתים החייבים מחליטים שאין להם ברירה אלא לקחת הלוואות נוספות ולהגדיל את ההוצאות החודשיות, לעתים הם פשוט לא מצליחים לעמוד בנטל פירעון החובות.

בשלב זה נכנסת לפעולה מערכת האכיפה והגבייה בלשכות ההוצאה לפועל, ואז כבר מצטרפים לחובות גם ריביות גבוהות מאוד, מוטלים על החייב עיקולים והגבלות, והוא עלול למצוא את עצמו בפני הגבלה על רישיון הנהיגה, עיקול משכורת, עיקול חשבון הבנק, צו עיכוב יציאה מהארץ ועיקול מיטלטלים. לצד אלה צפויים החייבים להתמודד עם טלפונים בלתי פוסקים מהנושים ומהבנקים.

לא להיבהל מפתיחת תיק בהוצאה לפועל

בדיקת טענות הגנה: בכל מקרה שהחייב מסדיר את החוב, התיק ייסגר. הבעיה היא בכל אותם מקרים שבהם אין באפשרות החייב להסדיר את החוב, ואז הוא כבר צריך להביא בחשבון שהתיק יתפח ויכלול שכר טרחה לעו"ד, ריביות גבוהות של ההוצאה לפועל ובמקרה שייפתח תיק בהוצאה לפועל, גם מגבלה על פעילות בחשבון הבנק. אבל גם בשלב הזה אפשר לטפל בחובות ולפתוח דף חדש.

ראשית, על החייב לבדוק יש לו טענות הגנה, למשל "התנגדות לביצוע שטר" או לטעון שהוא כבר פרע את החוב. במקרה שאין לו טענות הגנה ואין לו כסף לשלם, אפשר לנסות ולהגיע להסדר עם בא כוחו של הזוכה, וכחלק מכך לצמצם את הריביות, לחזור לקרן החוב ולסגור את התיק בהסדר. במרבית המקרים שבהם מגיעים להסדר מסוג זה החוב מוסדר במזומן בתשלום אחד.

קבלת צו הפטר: פתרון אחר הוא קבלת צו הפטר שקודמים לו הליכים נוספים. כל חייב שיצר את חובותיו בתום לב, כלומר לא כתוצאה מהימורים, זכאי להגיש בקשה לקבלת צו כינוס. מדובר בשלב הראשון של הגנה על החייב, באמצעות עיכוב הליכים, שמשמעותו ביטול כל העיקולים והמגבלות. צו הכינוס מעכב את כל ההליכים שננקטו נגד החייב לפני הגשת בקשתו לפשיטת רגל, ומוחק את החובות לבית המשפט, עד למועד הדיון בעניינו. כל מי שחובותיו נוצרו בתום לב רשאי להיות מוכרז פושט רגל וזאת בתנאי שלא נוצרו חובות חדשים.

צו הכינוס שניתן על ידי בית משפט מחוזי, קובע את גובה התשלום החודשי של החייב במשך 18-24 החודשים הבאים. עם קבלת הצו לא ניתן להטיל על החייב עיקולים או הגבלות, והחייב זכאי לקבל את משכורתו במלואה, לחדש את רישיון הנהיגה שלו, לפתוח חשבון בנק עם הוראות קבע ואפילו לפתוח או להמשיך לנהל "עוסק מורשה".

התנהלות ישירה מול ההוצאה לפועל: יש מצבים שבהם ניתן לעכב הליכים ולהסיר עיקולים והגבלות בתוך 24 שעות מרגע הפנייה וזאת באמצעות התנהלות ישירה מול לשכות ההוצאה לפועל עוד לפני קבלת צו הכינוס. במקרים אלה בית המשפט ממנה עורך דין מטעמו, שמכונה "מנהל מיוחד" ותפקידו לבדוק את התנהלותו הכלכלית של החייב באמצעות בדיקת הדוחות החודשיים של ההוצאות וההכנסות שמגיש החייב. בבדיקה זו על החייב להראות כי הוא עומד בדרישות ההליך ומשתף פעולה בשיקומו הכלכלי. במשך כל ההליך יכול החייב להתנהל עם חשבון בנק מסודר כולל הוראות קבע וכרטיס דביט קארד, ללא עיקולים או הגבלות. כמו כן יכול החייב להסדיר הגבלות שהוטלו על יציאתו מהארץ, וזאת אם יביא שני ערבים.

במקרה שהחייב התנהל בתום לב, שילם בזמן את צו התשלומים, לא יצר חובות חדשים או עשה העדפת נושים, יוגש דוח חיובי אודותיו מטעם המנהל המיוחד, והוא גם זה שימליץ לבית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל ולקבוע לו מועד לדיון בבקשה לקבלת צו הפטר ובניית תוכנית פירעון.

פשיטת רגל: עם קבלת צו ההפטר החייב משאיר את צרותיו מאחור ומתחיל בחיים חדשים ללא חובות. יש חובות שאינם ברי הפטר, כגון חובות לרשויות המס, מזונות וביטוח לאומי ועליהם יהיה עליו להגיע להסדר בנפרד. אחרי שהחייב מקבל צו כינוס ומשלם את צו התשלומים שהטיל עליו בית המשפט, הוא מוכרז כעבור כשנה כפושט רגל וממשיך בהליך עד ליום הדיון בקבלת ההפטר.

במהלך תהליך עד לקבלת ההפטר חשוב שהחייב יימנע מיצירת חובות חדשים והעדפת נושים ויקפיד לשלם רק לפי צו התשלומים שבית משפט קבע. לאחר שלב זה מתקיים דיון ההפטר שבו בית המשפט פוטר את החייב מחובותיו לרוב במקביל לבניית תוכנית פירעון.

לפתוח דף חדש

הרפורמה החדשה בשנת 2013 שהנהיג כונס הנכסים הרשמי פרופ' דוד האן חוללה מהפכה משמעותית, עוררה תקווה גדולה בקרב החייבים ויותר מכל איפשרה לחייבים לעמוד על רגליהם מבחינה כלכלית ולפתוח "דף חדש". הרפורמה הסדירה את מערכת הזכויות והחובות של החייב והגבילה את ההליך ל-54 חודשים. ההליך מיועד לאנשים פרטיים או בעלי עוסק מורשה שרוצים הגנה מלאה מפני הנושים, ביטול עיקולים והגבלות ובסופו של יום קבלת צו ההפטר מהחובות. כשמקבלים צו הפטר נמחקים החובות של החייב הוא יוצא לדרך חדשה נטולת חובות, עיקולים והגבלות.

עו"ד מלי טייב, מומחית בייצוג חייבים, הסדרים ומחיקת חובות וביטול עיקולים והגבלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully