וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח אדווה: פערים גדולים בשכר עובדים מעדות שונות

15.1.2017 / 0:00

דוח מרכז אדווה שבחן את המשכורות במשק בשנתיים האחרונות מעלה פערים בין השכירים השונים במשק - בין יוצאי אתיופיה המשתכרים פחות לבין אשכנזים המשתכרים יותר, בין גברים ונשים ובין בכירים לעובדים זוטרים

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
צעירים עובדים מול מחשב/ShutterStock

השכירים המרוויחים את השכר הנמוך ביותר בישראל, על פי חלוקה למוצא, הם יוצאי אתיופיה. כך עולה מדו"ח מכון אדווה המתפרסם הבוקר. מהדו"ח עולה ששכירים יוצאי אתיופיה מרוויחים מחצית מהשכר הממוצע לשכירים במשק. שכירים ערבים מרוויחים כשני שלישים מהשכר הממוצע. עובדים ממוצא אשכנזי מרוויחים בממוצע 31% יותר מהשכר הממוצע ואילו עובדים ממוצא מזרחי מרוויחים 14% מעל הממוצע. הנתונים מתבססים על נתוני השכר לשנת 2015, אז היה השכר הממוצע 9,503 ברוטו לחודש. ילידי ישראל ממשפחות שבהם האב עלה ממדינות חבר העמים משתכרים שכר הקרוב לממוצע במשק. הקבוצה שקיבלה את השכר הגבוה ביותר במשק על פי החלוקה למוצא היא ילידי ישראל ממשפחות בהן האב יליד אירופה או אמריקה – 12,438 שקל לחודש בממוצע.

מרכז אדווה הוא מכון למחקר חברתי הממומן על ידי הקרן החדשה לישראל. הדו"ח השנתי של המוסד בוחן את הפערים הכלכליים והחברתיים במדינה. ישראל נחשבת לאחת המדינות בהן אי השוויון בחלוקת ההכנסות הוא מהגדולים בהשוואה למדינות המפותחות, והיא נמצאת במקום החמישי במדד אי השוויון במדינות OECD לאחר צ'ילה, ארה"ב, טורקיה ואסטוניה. אחד הגורמים העיקריים לאיש השוויון בחלוקת ההכנסות הוא שיעור האבטלה הגבוה בישובים הערביים, חולשה במערכת החינוך בישובים אלה ובישובי פריפריה הקטנת פעולות הממשלה והפרטת השירותים הממשלתיים.

מתפללים בני העדה האתיופית בירושלים בעת חגיגות הסיגד, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
יוצאי אתיופיה - בעלי השכר הנמוך ביותר במשק/רויטרס

מהדו"ח לשנת 2016 של המרכז עולה כי בשנה האחרונה השתפר מצבם של השכירים במשק כתוצאה מעליית השכר והצמיחה הכללית. אחד הגורמים העיקריים לעליית השכר, אומרים החוקרים, הוא הסכמי השכר שנחתמו עם עובדים במגזר הציבורי. עם זאת גדל הפער בין השכירים המשתכרים שכר נמוך לשכר המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות. הנתונים מתייחסים לתקופה בה טרם נכנסו המגבלות על שכר הבכירים לתוקף ושכר המנכ"לים בחברות הציבוריות הגדולות (תל אביב 100) היה בממוצע 425 אלף שקל לחודש - שיפור של 15% לעומת השכר בשנת 2014. שכר המנכלים היה גבוה פי 44 מהשכר הממוצע במשק ופי 91 משכר המינימום.

צמצום קטן בפער בין שכר הגברים והנשים

למרות השיפור שחל בשכר המנהלים הבכירים, לא חל שיפור משמעותי בשיעור השכירים המשתכרים שכר נמוך. בהשוואה בינלאומית נמצאת ישראל במקום גבוה (7) ברשימת מדינות OECD שבהן שיעור השכירים העניים הגבוה ביותר. שיעור המשתכרים שכר מינימום התייצב בעשור האחרון על כשליש מכלל השכירים, והוא היה ב-2014 31.2%. גם בשיעור המשפחות העניות לא חל שיפור והוא עומד על כחמישית מכלל המשפחות במדינה (19.1%) . שיעור העוני בקרב החרדים והערבים גדול פי שלושה מהממוצע במדינה.

השכר הממוצע של הנשים בישראל הוא % 68.3 משכר הגברים. זהו שיפור קל בלבד לעומת שנת 2005, אז היה שכר הנשים 63% משכר הגברים. פערי שכר אלה אינם חריגים בהשוואה למדינות OECD והגורם העיקרי לפער הוא נטייתן של נשים לעבוד במשרות חלקיות ולהימנע משעות נוספות. בהשוואה של שכר לשעה מצטמצם הפער ונשים מרוויחות כ-85% משכר הגברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully