וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובבי רכב: כמה תרוויחו אם תעבדו במוסך?

29.1.2017 / 12:17

עובדי המוסך לא נהנים מתדמית זוהרת דבר שהביא למחסור בעובדים בתחום וכתוצאה מכך לאפשרות לעבודה יציבה למעוניינים בכך. אך האם מדובר בעבודה משתלמת?

טיפול רכב מוסך. ShutterStock
טיפול רכב מוסך/ShutterStock

אם יש לכם חוש טכני ואהבה לכלי רכב ואתם שוקלים לעבוד בתחום במכונאות, עומדות בפניכם כמה אפשרויות. תוכלו לעבוד בעבודת כפיים במוסך, להתקבל למשרה של קצין בטיחות בתעבורה או להפוך לבוחן רישוי. בעוד שבתפקידי פיקוח תוכלו להרוויח משכורות גבוהות, בעבודות הפיזיות במוסך תסתפקו במשכורת נמוכה. אז מה הדרישות על מנת להתקבל למשרות הנחשקות בתחום וכמה בכל זאת תוכלו להרוויח בעבודה במוסך?

באיזה תפקיד תרוויחו 18,000 שקל?

על מנת להתקבל לעבודה כקצין בטיחות בתעבורה על המועמד להיות תושב ישראל, בעל 12 שנות לימוד לפחות וללא עבר פלילי. כמו כן, עליו להיות בעל ניסיון מוכח של 5 שנות עבודה בפועל במוסך לצורך לימודי תעודת מכונאי סוג 2 שהכרחית לצורך קבלת הרישיון, ובעל רישיון נהיגה מסוג C.

אם תצליחו לקבל את הג'וב, תיהנו משכר גבוה מהשכר הממוצע במשק. מבדיקה שערכה חברת עוקץ מערכות שעוסקת במתן פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם ערכה (במסגרת הסקר נבחנו תלושי השכר של 87 קציני בטיחות בתעבורה, שעובדים בחברות שמחזיקות בצי כלי רכב פרטיים שמונה עד 250 רכבים וכולל בין היתר עד 10 מלגזות וקטנועים), קצין בטיחות תעבורה עם וותק מעל 5 שנים יכול להרוויח כ-18,000 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת התפקיד תפקחו על תקינות כלל כלי הרכב הנמצאים ברשות המוסד ופיקוח על נהיגתם התקינה והחוקית של הנהגים בכלי הרכב הללו. בנוסף, קצין הבטיחות אחראי על קביעת סדרי בטיחות בנהיגה ובתחזוקת כלי הרכב, חקירת תאונות ומניעתן בעתיד באמצעות פעולות של הסברה, חינוך ואכיפה - לרבות ניהול רישומים מקצועיים המתעדים את סדרי הבטיחות.

השכר בתחום כפוף להיקף המשרה שנקבע על ידי משרד התחבורה, לפי גודל הצי ופיזור הסניפים בחברה וסוג כלי הרכב שבבעלותה ונקבע גם בהתאם לדרישות המעסיק ובהתאם לסוגי התעודות הנדרשות בתפקיד. כאשר מדובר על סוג כלי רכב – הכוונה היא כי יש הבדל בין קצין בטיחות שאחראי על צי רכבים פרטים, לבין מקבילו שאחראי על צי משאיות וכך גם קיים שוני כאשר מדובר על צי אוטובוסים או צי מעורב שכולל את כל סוגי הרכב ובכלל זה גם מלגזות וקטנועים.

לדברי שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, בשנים האחרונות אנו עדים לדילול חד שנוצר בפניית תלמידים ללימוד מקצועות הרכב והתחבורה. הדבר מתבטא במחסור חמור בכוח עבודה מקצועי- בנהגים מקצועיים ובמכונאי רכב. כיום אין כל רצון או פעילות מצד משרדי הממשלה להשקיע ולעודד לימודים בבתי ספר מקצועיים, מצב שמביא לפיחות במספר בעלי המקצוע ובהם מכונאים בדרגות סוג שונות.

מוסך

תחום המכונאות מתמודד מזה שנים רבות עם משבר תדמיתי וביקוש נמוך מקרב בני הנוער למקצועות תיקון הרכב. מדובר בעבודת כפיים שוחקת, שדורשת בחלקה מיומנויות טכנולוגיות גבוהות, אך במציאות בה השכר שמשולם נמוך יחסית, ברור כי התחום ימשיך לסבול.

מנתונים שאספה חברת עוקץ מערכות שבחנה תלושי השכר של 124 עובדים שמועסקים ב-52 מוסכים, עולה כי התפקדי עם השכר הגבוה ביותר במוסך הוא דיאגנוזה, אולם רק אחרי 5 שנות ניסיון בתפקיד אפשר להגיע לרמות שכר מעל 11,000 שקלים. התפקיד הכי פחות מתוגמל הוא של פחחים – תקרת שכר של 8,500 שקלים אחרי 5 שנות ניסיון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה עובדים חסרים בענף ?

על פי הערכת האיגוד, בתחום חסרים כ-600 עובדים מקצועיים בתחומי האבחון, האלקטרוניקה והחשמל לרכב, כ-1,300 עובדים בתחום הפחחות והצבע. כמו כן בתחום הדיאגנוסטיקה חסרים כיום 600 מומחים - כלי הרכב הולך והופך למורכב ומסובך יותר. ריבוי המערכות האלקטרוניות (מחשב רכב, ניהול מנוע, ABS, כריות אוויר, כלי רכב היברידיים וחשמליים ועוד) העלה את חשיבותה של הדיאגנוסטיקה: אבחון ואיתור בעיות בעזרת שימוש במכשירים ואמצעים טכנולוגים מתקדמים.

לדברי רונן לוי, יו"ר האיגוד: ידיהם של בעלי המוסכים קשורות והשכר שמשולם בתחום תואם במידה רבה את שולי הרווח שהצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות. לדבריו, שיעור בלתי מבוטל מכלי הרכב בישראל הם בבעלות חברות הליסינג אשר דוחקות מטה את המחירים שהן משלמות למוסכים עבור תיקונים וטיפולים שוטפים. גם חברות הביטוח מפעילות לחץ ניכר שמשפיע על הרווח מעבודות פחחות. השורה התחתונה היא כי התפיסה כאילו מדובר בתחום רווחי מאוד – שגויה לחלוטין והאיגוד פועל בשנים האחרונות לצמצם את הריכוזיות בענף ולהניע מחדש את התחרות תחרות בריאה תפזר מחדש את הכסף שמייצר תחום תיקוני הרכב, תאפשר מתן תנאים טובים יותר לעוסקים בענף ותעודד צעירים להשתלב בתחום, לצבור ניסיון ויידע ולפתוח מוסכים בעצמם.

בנוסף מסביר לוי כי הסיבה למחסור בעובדים טמונה בכך שבתי הספר בעשור האחרון נדחקו להיות "כלכליים" יותר ורוב בתי הספר ויתרו על מגמות מקצועיות שאינן אטרקטיביות מחד ומאידך אינן מייצרות איזון תקציבי לבית הספר. בשל ההזנחה הממושכת של החינוך הטכנולוגי במדינת ישראל נקלעו כלל העסקים והתעשייה למצוקה קשה של ידיים עובדות ושל עובדים בעלי ידע ומיומנות.

בוחן רישוי

התפקיד הבסיסי בו ניתן לעסוק במסגרת עבודה במכוני רישוי הוא בוחן מכשור רכב, שתפקידו לבצע בדיקות בעזרת מכשירי מדידה, כגון בדיקות זיהום אוויר, בדיקת בלמים, בדיקת אורות וכו'. לצורך כך יש לעבור קורס ערב שאורכו כחצי שנה ובתומו נדרש הסטודנט לעבור מבחן עיוני ומבחן מעשי במשרד התחבורה. תנאי הסף שנקבעו לצורך ביצוע הקורס הם 12 שנות לימוד או 10 שנות לימוד והסמכה למכונאות מסוג 1. סיום הקורס בהצלחה מאפשר להשתלב באחד ממכוני הרישוי בארץ,במסגרתו הוא יוכל לעבוד במסלול הרישוי במכון בכל העמדות, למעט בבור בדיקה ובביצוע בדיקות עשן לרכב דיזל.

בוחן מכשור רכב שרוצה להתקדם בשרשת התפקידים יכול לעבור קורס ערב של סוג 3 במכונאות שאורכו כ-10 חודשים ולאחר מכן יוכל לגשת לקורס בוחן רישוי של 6 חודשים נוספים ולהפוך לבוחן רישוי, אשר רשאי לבצע את כלל העמדות במכון הרישוי. כמו כן לאחר ביצוע קורס סוג 3 ניתן לגשת ישירות למבחני משרד התחבורה ולהפוך לבוחן בדיקת קניה/מכירה במכוני הבדיקה לקניה בארץ וזאת ללא צורך בקורס נוסף.

בוחן רישוי המעוניין להתקדם מעבר לכך יכול לעשות הסמכה במכונאות רכב ולהפוך למנהל מקצועי במכון רישוי או במכון בדיקת רכב לפני קניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי מנכ"ל קבוצת טכנו טסט, מר אייל ברכה, קיים חוסר משמעותי של אנשי מקצוע בתחום וזאת בשל היעדר הלימה בין העליה המטאורית שחלה בשנים האחרונות במספר כלי הרכב החדשים שעלו על הכביש לבין מספר הסטודנטים שבוחרים ללמוד את המקצוע.

"בחור צעיר בעל נטייה טכנית ואהבה לתחום הרכב בעל 12 שנות לימוד, יכול לקצר תהליכים ותוך 6 חודשים של לימודי ערב להפוך לעובד במכון רישוי כבוחן מכשור במשכורת טובה ותנאים טובים ועם אופק התקדמות לבוחן רישוי או אף למנהל מקצועי בהמשך הדרך. יש לציין כי חלק מרשתות מכוני הרישוי הגדולות, ביניהן טכנו טסט מממנות מעל ל-50% מהלימודים בקורסים השונים.

צריך לדעת כי מדובר על תחום יציב מאוד בו בניגוד לענפים זוהרים כגון הייטק, העובד אינו נפלט מהמערכת בגיל 40 בשל גילו, ההיפך הוא הנכון: שיעור העובדים שנוטשים את התחום נמוך ביותר. רובם ממשיכים לעסוק בו עד לגיל הפרישה, כאשר לדוגמא בקבוצת טכנו טסט מועסקים עובדים גם עד גיל 80 ויותר.

נכון, מדובר על עבודה עם אחריות רבה מאוד ושעות עמידה מרובות על הרגליים, אולם בשונה מעבודה בתחום המכונאות, אין כאן צורך בהרמת אלמנטים כבדים ועבודה פיזית, ושעות העבודה בהחלט נוחות. כמו כן, עיסוק בתחום יכול להוות מקפצה לפתיחת עסק עצמאי כמכון בדיקת רכב לפני קניה או לחילופין פתיחת מוסך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully